עוד לא תמו כל תלאותייך: עדכון על הנעשה בבית חינוך אביב [איגרת 240]
ילדי בית חינוך אביב מפגינים מחוץ לבנין העירייה

עוד לא תמו כל תלאותייך: עדכון על הנעשה בבית חינוך אביב [איגרת 240]

עדכון על הנעשה בבית חינוך אביב

גיליון מספר 240, 24.1.17 | שבוע 43, לוח השנה לנפש

בשבוע שעבר דיווחנו על ההסכם ההיסטורי שנחתם עם משרד החינוך, אך אם חשבתם שבזאת תמו צרותיהם של מוסדות חינוך וולדורף בישראל – העדכון הנוכחי יגרום לכם להתבדות. בית חינוך אביב, בית הספר האנתרופוסופי של העיר תל אביב, הוקם לאחר שמו"מ בן שלוש שנים עם עיריית תל אביב לא עלה יפה. נדמה שמאז, כבר למעלה משבע שנים, עושה העירייה ככל שביכולתה להכשיל את היוזמה, ואתמול נכתב במועצת העירייה פרק נוסף במסכת התלאות שעוברת הקהילה. אך לפני שנספר מה קרה אתמול, נלך אחורה וניתן מעט רקע.

בית חינוך אביב הוקם בשנת 2010 וכולל כיום 4 גנים ו-8 כיתות א' עד ח', סך הכול 270 תלמידים. בית הספר פועל במעמד מוכר שאינו רשמי, כאשר המכשול היחיד בפני הכרה מלאה הוא עיריית תל אביב, שאינה מאמצת אותו כחלק ממערכת החינוך העירונית. יתר על כן, סובל בית הספר מהעדר מבנה של קבע. את דרכו הוא החל במבנה עותמני בקצה דרך סלמה, משם הוא אולץ לנדוד למתחם של בזק בקצה רחוב הרצל, וגם את הבית הזה הוא יאלץ לפנות בסוף השנה. כל יציאה היא בגלל לחצי נדל"ן כבדים, וכל כניסה למבנה חדש כרוכה בשיפוצים מאסיביים והוצאות כספיות כבדות, אותן משלמים ההורים עד היום.

החל משנת 2012 מגיש בית הספר בקשות למבנים, על בסיס פרסומים להקצאת מבנים מטעם העירייה. במשך שנים בקשות אלה כלל לא הובאו לדיון בוועדת ההקצאות, וכל המבנים הפנויים נמסרו לעמותות חרדיות, שחלק ניכר מתלמידיהם מגיע מחוץ לתל אביב.

מחאת בית חינוך אביב מול בניין העירייה (יוני, 2013). ראש העיר התנגד לאורך כל הדרך
צילום: אורנה שם טוב

בהעדר הידברות ושיתוף פעולה מצד העירייה, פנתה היוזמה לבקש סעד משפטי. כך הכריח בית המשפט את ועדת ההקצאות לדון בבקשתה של בית חינוך אביב, אך ועדת ההקצאות דחתה את הבקשה. העירייה, שבאופן מוצהר דוגלת במדיניות המתנגדת למוסדות חינוך יחודיים (ובכך מתלה את התנגדותה לבית חינוך אביב), תומכת בקיומו של בית ספר ייחודי מהזרם הדתי-חילוני, ובכך מפלה את בית חינוך אביב. בימים אלה נידונה בבית המשפט עתירה מנהלית שהגישה העמותה נגד עיריית תל אביב בטענה ליחס מפלה מצידה. השופטת הכירה בזכויותיו של בית הספר לפעול והכריחה את העירייה לבוא עם היוזמה בהידברות. עוד קבעה השופטת שהורים מרחבי תל אביב יוכלו לבחור בחינוך הזה. כמו כן, היא הכירה בייחודיות של הפדגוגיה, ובצורך שלו לניהול וצוות פדגוגי מתאימים. בתוך כך, הוצע לבית הספר להשתלב כמסלול נוסף בתוך בית ספר קיים (בית ספר צבי שפירא, בדרום-מזרח העיר). במסגרת ההצעה, יהיה מקום ל-6 כיתות ו-6 מורים בלבד, וכך תאלץ הקהילה לפטר את רוב הצוות החינוכי, להיפרד מהגנים ולפזר את כיתות ז'-ח'. ולמרות הבעייתיות הגלומה בהצעה זו, היא אינה נדחית על הסף מטעם מובילי היוזמה.

אתמול בערב הוגשה לעירייה המלצת ועדת ההקצאות שלא להקצות מבנה לבית חינוך אביב ולבית הספר הדמוקרטי קהילה. מועצת העירייה קיבלה את ההמלצה. עשרות הורים ותלמידים מבית החינוך נכחו בישיבה, לאחר שבהתחלה מנעו השוטרים את כניסתם לבניין. יום לאחר האירוע הסוער, שוחחתי עם אורנה שם טוב, לשעבר מנהלת בית הספר וגם היום פעילה בולטת (ראיון פרידה מקיף עם אורנה פורסם בגיליון נוב-דצמ 2016 של אדם עולם). על אף שחלף יום, היא עדיין נשמעה  נסערת. לאחר שעדכנה אותי בכל השתלשלות הארועים עליה קראתם עכשיו, שאלתי אותה מה קורה עכשיו.

מחאת בית חינוך אביב בדף הפייסבוק שלהם

מחאת בית חינוך אביב בדף הפייסבוק שלהם

"כעת אנחנו בהכרות עם בית ספר צבי שפירא, ובודקים היתכנות של שילובנו בתוכו כמסלול נפרד. על פניו, צריך הרבה מאוד רצון טוב כדי לגשר על הפערים. הניסיון מלמד ששילוב של מסלול אנתרופוסופי בתוך בית ספר אחר אף פעם לא עלה יפה, אבל אנחנו לא נפסול שום דבר ותמיד נשאף להיות בהדברות עם העירייה".

יש לך בקשה או ציפייה מקהילת חינוך וולדורף בישראל?

"אני יודעת שכולם מאוד עמוסים, ולכל יוזמה יש את הצרות שלה. אבל ברגע כזה, שבו אנחנו נאבקים על חיינו, הייתי שמחה ליותר סולידריות. אפילו נוכחותו של בית ספר קהילה, אותו צרפנו למאבק שלנו, היה בה משהו מנחם. אז אולי זה יותר מידי לבקש מאנשים להגיע לתל אביב בערב ולהיות איתנו במועצה. אני לא יודעת אם בעצמי הייתי עושה זאת למען יוזמה אחרת. אבל כן הייתי רוצה לראות את הפורום הארצי הוותיק של חינוך וולדורף לצידנו ברגע הזה. וגם, היום, בעידן של תקשורת מיידית ופתוחה כל כך, קל מאוד להביע אהדה, לזרוק מילה טובה. השקט הזה שסביבנו, יש בו משהו מעיק".

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

4 תגובות

  1. אמא שתשמח לעזור

    שלום, ראשית – כל הכבוד על מאבקכם ועמידתכם! מחזקת את ידיכם ומאחלת לכם הצלחה רבה ובקרוב!
    שנית, כדי שהמחאה תהיה אפקטיבית צריך לגייס ציבור רחב, ולא רק "אנתרופוסופים" – בשם חופש הבחירה וזכויות התושבים בעיר.
    אינני מכירה מספיק את הכלים העומדים לרשות העמותה, אבל אני אישית, כאמא לילדים בבי"ס וולדורף אחר, לא הייתי בכלל מודעת לכל הפרטים הללו… וגם לא לעצרת המחאה שהתקיימה.
    בטוחה שרבים ישמחו לעזור ולחזק – רק צריך שהמידע יגיע לכולם. ובעיקר להורים התל אביביים.
    חזקו ואמצו, ואל ייאוש…!!!

  2. לא יאמן מה בית חינוך הזה צריך לעבור! כמה אטימות ואיזו החמצה מצד עיריית תל-אביב שמוותרת ומייסרת ומפלה [ילדים ו]הורים מסורים, מעורבים, אכפתיים, מצויינים שכל מבוקשם הוא בית חינוך, כמו כל המסורתיים /אנתרופוסופים / דמוקרטים / דתיים / אנטרופודוסיים, כן, לטוב ולרע, גם הם מיוחדים: לא ברור לי למה זו לא אופציה מני רבות, ואם לשלב בבית ספר קיים : אדרבא, אז למה מנקודת התחלה כל-כך חסרת סיכוי? שילוב יכול להיות WIN WIN אבל נשמע שפה יש זילזול אלים כלפי קהילה קיימת שלא ידעה רגע אחד של לגיטימאציה מרגע נביעתה, … ואחרי שתבריחו את כולם? — והם יעזבו את העיר הנאורה, התרבותית, הצבעונית 'תל-אביב' לישובים שפתוחים יותר לחינוך קצת אחר … מה השגתם? איזו מטרה נעלה?: האנטרופוסופיה התל-אביבית הייתה יכולה להיות גולת הכותרת של הזרם, חוד חנית של [ראש ה]גשר, יד ביד עם החינוך הממלכתי שגם הוא מאותגר מאוד בתל-אביב. אני מקווה שעוד יהיה.

  3. אני מציע שהפורום הארצי ייזום מכתב של כל המחנכים בו ולדורף בארץ לראש עיריית תל אביב ולשר החינוך, ולבקש מחברנו ח״כ יואב קיש ליזום דיון בועדת החינוך בכנסת. ההסכם עם משרד החינוך נותן לנו לגיטימציה כזרם ייחודי בתוך החינוך הממלכתי.

    • אורנה שם טוב

      רעיון מצויין אייל.
      נשמח אם משהו ירים את היוזמה להכנת מכתב כזה.
      אפשר להיות בקשר איתי 054-5696920

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך