על מבחנים, שיעורי בית ואסטרטגיות למידה [איגרת 47]

הקיץ מגיע ועמו עונת המבחנים:

בחינות סמסטר, בגרויות וסתם בחינות בבית הספר מקיפות ומתקיפות את ילדינו מכל עבר. מי מבוגרי מערכת החינוך לא זוכר את הלחץ שמתלווה אליהם, ואת האופן המהיר שבו נפלט החומר שאך נקלט. מבחנים, נקדים לומר, הם דבר חשוב; כל אדם מבוגר נבחן מידי יום במהלך חייו. אם המבחנים נעשים בצורה טובה, הם יכולים להיות הכנה טובה לחיים. בחינוך ולדורף, למשל, משמשות ההצגות כאחד מהכלים שבהם מלמדים את הילדים לעמוד במבחנים. "רודולף שטיינר הציע לתת לילדים הצגות במקום מבחנים", אומרת דליה פז, אשת חינוך ולדורף מבית ספר שקד בקריית טבעון, בראיון שנערך איתה בגיליון קיץ 2012 של מגזין אדם עולם. "הצגה היא מבחן אמיתי, מבחן של הוויה שבו הילד נבחן מול עצמו על אופן הנוכחות שלו בהווה. חווית ההשתתפות בהצגה מולידה את הנוכחות של האני". אך בל נחשוב כי בחינוך ולדורף אין מבחנים "רגילים". הם קיימים, אך מגיעים בשלב מאוחר יותר, בשלב שבו נפש הילד מבקשת להימדד ולהיבחן. ניר מצרי, מחנך כיתה ז' בבית ספר ולדורף זומר ברמת גן, בחן את תלמידיו לראשונה בשנה שעברה. "זה היה מבחן אמריקאי די היתולי", הוא מספר. "השנה התחלתי לתת להם מבחני בית, שהם יכולים להביא לכיתה, לקבל פידבק על התשובות שלהם, ולשפר לאחר מכן במבחן קצוב בזמן שאותו הם עושים בביתם. המבחן עבורי הוא כלי לימודי, ולא כלי למדידה. ככל שהם מתבגרים המבחנים נהיים יותר קשים".

אחד ממליצי היושר של חינוך ולדורף הוא גיל ונטורה, פסיכולוג, מומחה לחשיבה יצירתית ובעל טור פופולארי להורות באתר ynet. ונטורה, הורה ולדורף שאחד מטוריו משמש עד היום כאחד מכלי היח"צ הטובים ביותר של חינוך ולדורף בישראל, טוען כי מבחנים ושיעורי בית, כשהם באים בגיל המתאים, הם כלי נהדר להקניית כישורי חיים לילדים. לאחרונה חבר ונטורה לאפרת רמתי, מאמנת אישית ומומחית לתקשורת מקרבת (גילוי נאות – רמתי היא המאמנת האישית של כותב שורות אלה), ויחד הם הקימו את "אסטרטגיות למידה", בה הם מעניקים להורים הדרכות וקורסים שמטרתם לעזור לילדים ללמוד. "להורים יש אחריות על תהליך הלמידה של הילדים שלהם, אבל לרוב אין לנו כלים להתמודד עם האחריות הזאת", היא אומרת. "זה מכניס הרבה מתח לתוך הבתים".

ומה אתם מציעים כעזרה?

אנחנו טוענים כי למידה מתחילה ברגשות, ודבר ראשון אנחנו עוזרים להורים לגלות רגשות שליליים שיש סביב הלמידה אצל הילד ואצל ההורים עצמם. הדבר השני שאנו נותנים הוא סט של אסטרטגיות למידה – כלים שיעזרו לילד ללמוד נכון, וגם לשלוף את הידע בצורה טובה לכשיתבקש לעשות זאת. דבר נוסף שאנחנו עושים הוא לעזור להורים להכניס שגרות, ריתמוסים, לתוך החיים שלהם. אפשר לומר שבשנים האחרונות החיים שלנו הפכו כאוטיים ואנחנו כבר לא מאמינים שאפשר להכניס לתוכם סדר. אך זה אפשרי ואפילו הכרחי כשזה מגיע, למשל, לנושא של הכנת שיעורי בית. והדבר הרביעי שאנחנו מטפלים בו, ומה שמחבר את הכל ביחד, זה הנושא של מוטיבציה. פה אנו מביאים כלים מעולם האימון והפסיכולוגיה, איך להביא מוטיבציה אמיתית שגם גורמת לו להצליח לאורך זמן. התוצאה של התהליך הוא שהילד לוקח אחריות על שיעורי הבית שלו ועל הלמידה למבחנים, וחווה הצלחה. יש לזה השפעה ארוכת טווח על החיים על הילד. ילדים עם קשיי למידה שלא טופלו בילדות – תהיה לזה השפעה עצומה על האופן שבו הם מתנהלים בבגרותם. חשוב לעזור להם כשהם קטנים."

לבקשת האיגרת הסכימה רמתי לפתוח אתר אינטרנט מיוחד שיהיה פתוח לזמן מוגבל לכל קוראי האיגרת. באתר ניתן למצוא הדרכות וידאו כגון "שלושת המיתוסים שמפריעים ללמידה יעילה" ו"מפתחות הזהב להצלחה במבחנים". ההרשמה לאתר היא ללא עלות, וניתן לעשות זאת בקישור הזה.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך