פסיכה וסופיה נפגשות בקפיטריה: קורס חדש בפסיכותראפיה אנתרופוסופית באוניברסיטת תל אביב
בנין החוג לחינוך באוניברסיטת תל אביב

פסיכה וסופיה נפגשות בקפיטריה: קורס חדש בפסיכותראפיה אנתרופוסופית באוניברסיטת תל אביב

אחרי שחינוך ולדורף בישראל התחיל את דרכו לאקדמיה, תחומים נוספים צועדים בעקבותיו. בשנה הבאה יציע המרכז לטיפוח אנשי הוראה בחוג לחינוך של אוניברסיטת תל אביב קורס העשרה בפסיכותראפיה אנתרופוסופית

אחת מהתופעות הבולטות והברורות ביותר בתחום האנתרופוסופיה בישראל הוא האקדמיזציה שלה. המנוע הראשי של התופעה היא ההכרה של זרם החינוך האנתרופוסופי כזרם ממלכתי, דבר שהביא עמו דרישה לתארים אקדמיים אצל המורים והמנהלים בבתי הספר. ומצד שני, גם באקדמיה מורגשת הפתחות לכיוונים שהאנתרופוסופיה, על יישומיה השונים, מציעה, והתוצאה היא שיתופי פעולה שעד לפני כמה שנים היה לנו אפילו קשה לדמיין אותם קורים.

ראש החץ של תהליך האקדמיזציה הוא, כמובן, חינוך ולדורף. אך אחרי שהראשון פילס את הדרך, אנו רואים גם ענפים נוספים אשר נכנסים אל מסדרונות האקדמיה. כעת נודע כי בשנת הלימודים הבאת יפתח באוניברסיטת תל אביב קורס בנושא "התפתחות הילד בראי הפסיכותרפיה האנתרופוסופית", אותו תוביל הפסיכותרפיסטית האנתרופוסופית הגר דרור-מליניאק. הקורס מתאים למטפלים ולמורים, והוא מוצע במסגרת התוכנית ללימודי תעודה והשתלמויות של החוג לחינוך.

מה הייחוד של הפסיכותראפיה האנתרופוסופית? לדברי דרור-מליניאק, "ייחודה בכך שהיא רואה את האדם כישות גוף, נפש ורוח, המתפתחת לאורך חייה, ומציעה גישה פסיכותרפויטית הנובעת מתמונת אדם עשירה ומעמיקה. היא מבקשת לשלב את הידע הפסיכולוגי והפסיכותרפויטי העשיר שנוצר במאה השנים האחרונות, ביחד עם גישה רוחנית לטיפול נפשי, שבסיסיה ניתנו על ידי רודולף שטיינר, ופותחו בהמשך על ידי מטפלים והוגים אנתרופוסופים. בעוד חינוך ולדורף הולך ומתרחב בארץ, הפסיכותרפיה האנתרופוסופית, ענף צעיר יחסית  ופחות מוכר מהחינוך האנתרופוסופי – נמצאת עדיין בשלב חלוצי בארץ ובעולם."

מדוע הקורס נפתח במסגרת החוג לחינוך?

"היכרות של מורים עם גישה טיפולית זו נחוצה גם בשל ההיקף העצום של קשיי למידה, התנהגות וקשיים נפשיים של ילדים ובני נוער, שמורים והורים פוגשים בכל יום."
ד"ר יפה בן עמי, מנהלת המרכז לטיפוח אנשי הוראה בחוג לחינוך של אוניברסיטת תל אביב (אשר מארח את הקורס) אומרת ש"אנו במרכז מעוניינים לתת הזדמנות לאנשי חינוך להיחשף וללמוד גישות מגוונות המעשירות את המערכת הפורמלית ומהוות אלטרנטיבה. אנחנו מכירים באיכות המיוחדת של הגישה האנתרופוסופית וחושבים שמורים ומטפלים שיחשפו אליה ירוויחו מכך בעבודתם."

בבית ספר ולדורף קיימת לרוב חשדנות בסיסית כלפי השירותים הפסיכולוגיים שמעניק משרד החינוך.

דרור מליניאק: "נכון, בבתי ספר ולדורף רבים הקשר שבין אנשי החינוך למטפלים חלקי מאד, או לא קיים. נראה שמתקיימת אף חשדנות, שהיא אולי הדדית. עולם התוכן של הפסיכולוגיה הקונבנציונאלית זר לאוזן האנתרופוסופית ונראה בלתי הולם ביחס לתפיסת התפתחות הילד שלפיה נוצר חינוך ולדורף. מהצד השני, פסיכולוגים קונבנציונאליים רואים לפעמים את דרכי חינוך ולדורף כמוזרות ובלתי מובנות. על רקע זה בולטת נחיצותו של גשר בין אנתרופוסופיה לפסיכולוגיה."

לתפיסתה של דרור-מליניאק, תפיסת עולם רוחנית היא החוליה החסרה לעולם הפסיכותראפיה. "פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים מביאים גוף ידע עשיר, שהתפתח באינטנסיביות במאה ועשרים השנים האחרונות. אך החסר בגישה רוחנית, בהבנה רוחנית ממשית של התהליך הטיפולי ושל המטופל הופכים בולטים יותר בשנים האחרונות. מטופלים רבים מבקשים גישה רוחנית בבואם לטיפול, ואינם מסתפקים עוד בהבנות פסיכולוגיות שאינן מכירות ברוח. הם מבקשים להבין את חייהם לא רק ברמה הנפשית, ומעלים שאלות של יעוד, הבנה קרמתית ושל חיים קודמים. אנשים אלה זקוקים למטפלים הבקיאים בפסיכותרפיה ואף בפסיכופתולוגיה (תורת ההפרעות הנפשיות) – אך בו זמנית נושאים ידע והבנה רוחניים."

בקורס ילמדו, לצד הגר, מורים אנתרופוסופיים נוספים כגון ד"ר יפתח בן-אהרון, דוד מליניאק, נבו עמית ואבנר המאירי. מידע נוסף על התוכנית ניתן למצוא באתר אוניברסיטת תל אביב.

מקור הצילום: מאת Gellerj - נוצר על ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6400390

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך