צעד קטן לדבורה, צעד גדול לאנושות [איגרת 49]

חוק חדש באירופה משעה את השימוש בחומרי הדברה הפוגעים בדבורים. הילמר קונמן מסביר מה יכול לעשות למענן כל אדם שיש לו גינה

"ניצחנו – אירופה אסרה את השימוש בחומרי הדברה שמחסלים את הדבורים!" כך נפתחת הודעה לעיתונות שנכתבה על ידי הארגון הבין לאומי avaaz, והתפרסמה במלואה באתר j14 (אתר האינטרנט הרשמי של המאבק החברתי בישראל). לפי הידיעה, המגוללת את סיפור המאבק ההירואי של ארגון avaaz בשיתוף דבוראים ופעילי איכות סביבה, נאסרו לשימוש למשך שנתיים שלושה חומרי הדברה אשר הוכח כי הם מסכנים את חייהם של הדבורים. למי שעוד לא מעודכן נספר כי בשנים האחרונות נכחדת אוכלוסיית הדבורים, עד למצב שבארצות הברית נעלמו כמחציתן. הסיבות לתופעה זו אינן ידועות במלואן, והתקווה של מובילי המאבק היא שבתוך שנתיים יוכח כי עם הפסקת השימוש בחומרי ההדברה הרעילים, תשתקם אוכלוסיית הדבורים באירופה.

בתור הוצאה לאור הנודעת בחיבתה לדבורים (מדור "נפלאות הדבורה" מתפרסם מזה שנתיים במגזין אדם עולם), ניצלנו את ההזדמנות לשוחח עם הילמר קונמן, מומחה הדבורים שלנו, כדי לקבל ממנו קצת תובנות על ההתפתחות האחרונה. הילמר מגדיר את ההישג באירופה כ"צעד גדול-קטן. גדול, כי זאת כנראה הפעם הראשונה שהתנהל קמפיין כזה משמעותי סביב הדבורה, ופעם ראשונה שמושגת באירופה חקיקה שנועדה לקדם את רווחתה. אבל במקביל זה צעד קטן, כיוון שמדובר בטיפה בים. הבעיות של הדבורים הן כה עמוקות, והשינוי שנדרש הוא הרבה יותר רדיקלי".

איך חומרי ההדברה פוגעים בדבורים?

"הדבורה היא ישות מאוד רגישה. יש לה רגישות לטעמים וריחות ברמה הומאופטית. כשהדבורה מתחילה להאביק בשטחים שמרוססים בחומרים כל כך חזקים, זה מאוד משפיע עליה והיא יכולה לאבד הדרך חזרה לכוורת, דבר שמביא למותה. בנוסף, החומרים חודרים לגופה של הדבורה והיא הופכת למעיין פילטר שלהם. הדבש שהיא מוציאה טהור, אבל הרעלים נשארים בגוף שלה, וזה פוגע לה בכל המערכות".

איך עוד אפשר לעזור לדבורים?

"הבעיה העמוקה של הדבורים התחילה כשהפכנו את ייצור הדבש וההאבקה לתעשייה, ואת הדבורים לפועלות בפס ייצור. הדבר הזה מנוגד לטבע של הדבורים ותופעת התמותה שלהן היא למעשה הזעקה שלהן אלינו לעזרה. הן לא רוצות לעשות את מה שאנו גורמים להן לעשות כל כך הרבה זמן. אנו צריכים לפתוח עיניים, אוזניים ובמיוחד את הלב, להתעורר לסבל שלהן ולהתחבר אליהן מהמימד הנפשי. אך לצערי, מי שעובד בתעשיית הדבורים לא מסוגל לעשות זאת".

הילמר יודע מה הוא אומר. כמי שמקדיש את חייו להצלת הדבורים, לאחרונה הוא התפטר מעבודתו במכוורת דבורים קונוונציונאלית ("לא יכולתי להמשיך לשתף פעולה עם מה שקורה שם"), והתחיל ללמד אנשים לגדל דבורים בביתם. "החובה שלנו היא לפתח רגש כלפי הדבורים, והדרך הכי טובה לעשות זאת היא על ידי גידול כוורת דבורים ביתית. בעבודה אינטימית עם הכוורת, ללא חליפת מגן, פועלים ממקום חם ומכבד. לומדים להוקיר אותן, וליהנות, גם מדובשן וגם מעוקצן". תחום נוסף שהילמר מפתח הוא תחום האפיתראפיה – ריפוי באמצעות עקיצות דבורים. "בארס הדבורה יש הרבה מהחומרים שנמצאים בגוף האדם, ולכן הוא תרופה כל כך טובה". לדברי הילמר, אפיתראפיה יכולה לסייע לדלקות פרקים, טרשת נפוצה, כאבי שרירים, תסמונת הכאב הכרוני, ואפילו סרטן ואיידס. הוא מזמין אנשים לפנות אליו לקבל ייעוץ – הן בתחום האפיתראפיה והן בתחום גידול הדבורים הביתי – ואנחנו מהדהדים את ההזמנה שלו, כי בעינינו אין דבר מרגש יותר מאדם שעוזב מקום בטוח לטובת מימוש עצמי בשירות מטרה נעלה.

ליצירת קשר עם הילמר: [email protected]

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך