תודעה ארצית מתגבשת: פורום ארצי לעמותות הורים לחינוך ולדורף [איגרת 30]

האבולוציה של התודעה. העוקבים אחרי התפתחות חינוך ולדורף והאנתרופוסופיה בישראל, לא יכולים שלא לשים לב לכך שיותר ויותר אינדיבידואלים, וכתוצאה מכך יותר ויותר יוזמות, מתחילים לטפח בקרבם תודעה חדשה בכל הקשור לפעילות האנתרופוסופית בישראל – והיא התודעה הארצית.

הבה נסקור את התנועות המרכזיות בתחום הזה, רק בשנה האחרונה: הפורום הארצי לחינוך ולדורף, אשר החל 'להעלות הילוך' בפעילותו בשנה האחרונה, תוך שהוא יוצר ומסבסד לראשונה השתלמויות מקצועיות למורי ולדורף, ומארגן קבוצות מחקר בתחומים השונים של חינוך ולדורף (להרחבה ראו כתבה באיגרת מספר 6, 13.2.2012). עוד ראוי לציון הכנס הארצי שנערך בהרדוף בחנוכה, שאולי לא משך אליו המונים אך כן היווה קול קורא, לראשונה מזה שנים רבות, למפגש של פעילים מכל הארץ למטרת הכרות וחשיבה משותפת (סיקור נרחב של הכנס יהיה ניתן למצוא בגיליון החורף של אדם עולם). אפשר להזכיר גם פעילויות נוספות, כמו פורום המחנכים לגיל הרך. וכעת אנו מתבשרים על יוזמה ארצית נוספת, המתייחסת הפעם למגזר שקט אך מרכזי ביותר בחיי חינוך ולדורף: ההורים.

כאן שווה להתעכב לרגע בהסבר על המבנה הבסיסי של יוזמות חינוך ולדורף בישראל, לטובת אלה שלא מכירים את אותן יוזמות מבפנים. הגוף המשפטי שעליו נסמכת כל יוזמת חינוך ולדורף (למעט גנים פרטיים) היא עמותה שהקימו הורים לצורך הקמה וניהול הפעילות החינוכית שהם בחרו לילדיהם. אותה עמותה היא הגוף אשר מייצג את היוזמה החינוכית בפני הרשויות השונות, והיא גם זו אשר גובה את שכר הלימוד מההורים ואחראית לניהול התקין של הארגון מבחינה אדמיניסטרטיבית וכלכלית. מתוקף  תפקידה, אוצרת העמותה כוח רב, שבו היא יכולה להשתמש לטובת טיפוח חיי הקהילה, ברמה המקומית והארצית.

כיוון זה הוא שהוביל את גלעד אלון, פעיל אנתרופוסופי ותיק, ליזום מפגש ארצי ראשון של נציגי עמותות המפעילות את חינוך ולדורף בישראל. אלון הוא אחד ממייסדי עמותת שקד לחינוך ולדורף בקריית טבעון, המתייחדת בהיקף האנרגיה שהיא משקיעה בטיפוח יוזמות אנתרופוסופיות קהילתיות שאינן קשורות באופן ישיר ומיידי לילדים. פעילותו המרכזית של אלון היא ניהול "קרון הספרים", חנות הספרים שבה הוא שותף, ובמסגרת עבודתו הוא מסתובב עם דוכן ספרים נייד בין רבות מיוזמות חינוך ולדורף בישראל. נסיעות אלה והמפגשים שהביאו עימן, חידדו אצלו את ההכרה שבעוד שכל אחת מיוזמות חינוך ולדורף בישראל שונה בדרכה – הבעיות, האתגרים והשאלות שעימן הן מתמודדות הינם דומים במידה רבה, ואין סיבה שלא ישתפו ביניהן את הידע והניסיון שהצטבר אצל כל אחת מהן בנפרד.

אלון חבר אל ארבעה פעילים מאזור המרכז – עדי גוב ואיילה שני מבית ספר זומר ברמת גן, ודפי יואל וז'אק חן מבית ספר אורים שבכפר הירוק – ויחד הם הוציאו קול קורא לעמותות ברחבי הארץ לבוא אל המפגש. "עד היום, כל יוזמה פעלה מתוך הכוחות שלה", אומר אלון, "ועכשיו בשלים התנאים ליצור תודעה ארצית יותר מכילה ומשותפת. כפי שהמורים והגננים התארגנו בגופים ארציים, מן הראוי שגם ההורים והעמותות יפעלו בשיתוף פעולה שמכסה את תחומי העניין שלהם".

המפגש, שיתקיים בבית ספר אורים שבכפר הירוק ביום שישי ה-8.3 בשעה 9:30, יחולק לשני חלקים. "החלק הראשון יוקדש להיכרות מתוך שיתוף בנתונים, בעובדות, בשאלות שעימן מתמודדת כל יוזמה; החלק השני יוקדש לעבודה בקבוצות קטנות, שמטרתה לחשוב איך ניתן ליצור מהגוף המתהווה ישות פעילה ואפקטיבית". אלון מבקש לנצל את ההזדמנות ולהזמין את כל היוזמות שעדיין לא הבטיחו את השתתפותן בכנס ליצור עימו קשר, בטלפון 050-5356270 או בדוא"ל [email protected]

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך