תקציר: מה חינוך ולדורף צריך כדי להיות מכוון לרוח הזמן?

תקציר: מה חינוך ולדורף צריך כדי להיות מכוון לרוח הזמן?

אדם עולם שואל ואנשי חינוך ותיקים וחדשים מכל רחבי הארץ עונים – איל בלוך, רחל האן, אבנר שיר, אירית רבין, אורי עברי וגם אפרת גרי, אורי צדוק, דפנה כלפון, אמיר גלר, גל שליטא, אנה לודנסקי הניג, זהר ירום, מתן ליבנה, מיכל בן נר אפיק, תמר לאור, אליה אלון.


איל בלוך: אומץ לאמת

שאלה מאוד רלוונטית, אם נתמודד עמה בעזרת המילים שנתן שטיינר בסיום הכשרת המורים הראשונה בספטמבר 1919.

"החדר עצמך בכושרות הדמיון,

רכוש את האומץ לאמת,

חדד את רגש האחריות הנפשית שלך."

מה משמעות האומץ לאמת, בשעה שאנו נושמים וחיים Fake news? איך נדע מה האמת, כאשר טובי מדעני המוח והפסיכולוגים ההתנהגותיים מעצבים אלגוריתמים של בינה מלאכותית בכדי לפרוץ למוחנו ולגנוב את תשומת לבנו?

ההכחשה וההתעלמות הגורפת במשך עשרות שנים ממשבר האקלים משקפת לנו את חוסר האומץ שלנו: באוגוסט 2021, עת העולם בוער, רוצה משרד החינוך הישראלי ללמד את ילדי ישראל על אנרגיה בעזרת סרטונים של נובל אנרג'י![1]

לכאורה, חינוך ולדורף יועד להיות בין מובילי תהליך שינוי התודעה. מדוע רבים וטובים מרגישים שהוא מקום מפלט נוסטלגי להגנת הילדים מפני הקדמה ההרסנית? שטיינר נתן כלים ואינדיקציות להכנת הילדים לעתיד, אך רובנו לא מעיזים להישיר מבט אמיץ אל המציאות. בואו נאזור אומץ ונשאל את עצמנו, כמחנכים, איפה אנחנו לא רלוונטיים.

ובהמשך, בכדי שחינוך ולדורף כן יהיה רלוונטי, עלינו לשאול:

מהי כלכלת אחווה וכיצד מיישמים אותה בחינוך ולדורף? מהו האדם השלם בתרבות הדיגיטלית? כיצד הטכנולוגיה יכולה לעזור לנו לפתח מוסר, אנושיות וחוכמה? מי השותפים לדרך וכיצד אנו חוברים אליהם להוביל את השינוי? מה תפקידם של הילדים והנוער שבחרו להתגשם בתקופה זו?

זוהי רשימת שאלות חלקית, אך הבנת כל אחת מהן בעזרת מחקר רוחי ומעשים תאלץ אותנו לשנות הליכות, לנפץ תפיסות וקיבעונות, ולהבין שיש לנו כלים רבי עוצמה אשר יכולים להיות חלק מהותי מהשינוי הנדרש.

[פסל חברתי, יזם חינוכי ומחנך ולדורף]

 

ייתכן שזו תמונה של ‏‏‏אדם אחד‏, ‏פעילות בחוץ‏‏ ו‏עץ‏‏
רחל האן: להתמיד לזכור ‒ לשאול ‒ להתחדש

להתמיד לזכור – שאנו רוח מוגשם בחומר, שזורים זה בזה, חלק מאחדות כוללת. שבאנו לכאן ללמוד ולהתפתח, וכי המציאות נועדה לתמוך אותנו ולאפשר לנו תהליך זה. כשאנו מאמצים גישה זו וזוכרים אותה בחיי היום יום, נולד בנו הלך נפש שיש בו אחריות ומחויבות ללמידה ולהתפתחות שלנו, אמון והתמסרות אל מה שמביאים לפתחנו החיים, ביחד עם קבלה ואהבה לעצמנו ולאחרים, שכן כולנו צועדים בדרך של התפתחות.

להתמיד לשאול – שאלות של חזון, מהות ומשמעות מתוך הלך רוח של פתיחות, וסקרנות. שאלות מהמקרו למיקרו: מה משמעותה של תקופה זו באנושות? איזו חברה אנושית נרצה להנכיח? מה תפקידינו כמחנכים בתקופה זו? מה דורשים מאיתנו הילדים? וכן שאלות לגבי הפרקטיקות החינוכיות-פדגוגיות שלנו.

להתמיד להתחדש – ובאופן יזום לבחור תחומים בבית הספר בהם נרצה להתנסות בחדש. לדוגמה: תהליכי ההתפתחות שלנו כמורים, איזון בין מענה לאינדיבידואליות של הילדים לבין ישות הכיתה, מסורת בית ספרית מסוימת וכו'.

לשם כך אנו נדרשים ליצור מרחב המאפשר ומעודד להתנסות בחדש, ולזכור שכל מה שהיום "ידוע, מוכר ומוצלח", היה פעם חדש ופחות מעוצב.

[עוסקת בליווי וייעוץ למערכות חינוך ולדורף ברחבי הארץ, ניהלה במשך שנים את בית ספר "זומר" והייתה המחנכת הראשונה בבית ספר זה]

 

אירית רבין: לצאת לחופשי מהמדינה

 

אני חושבת שבראש ובראשונה צריך שאנחנו, המורים, נתאמן לחוד וביחד, התאמנות רוחנית, בצורה הרצינית ביותר ובשמחה הגדולה ביותר. הפעילות המתחנכת הזאת ברוח האהבה, החמלה והתודעה של האנתרופוסופיה, המצטרפת לכל הזרמים הרוחניים שואפי הטוב בעולם, והפעולה החינוכית המודעת והיוצרת מתוך ההתחנכות הזאת – היא הדבר הרלוונטי ביותר שיש לחינוך ולדורף לתת בימינו לעולם שלנו, מוכה החומר, הפחד, היגון והסבל.

יחד עם זאת, ובאופן המשלים העמוק ביותר, עלינו להציב אלטרנטיבה חברתית ארגונית חדשה ולהשתחרר במאה ה-21 מעטיני השלטון! זה דחוף! חינוך ולדורף חייב להפוך לחינוך חופשי מהמדינה ולא ליפול לשליטת בעלי ההון. אני חושבת שקריטי שנמציא, ומהר, את הצורה החדשה לקיום של חינוך חופשי (לא רק ולדורף!) כך שפעילות רוחנית-חינוכית, שרמה גבוהה יותר של חירות בבסיסה, תוכל להתקיים ולהזין את העולם החברתי כולו. אני חוששת שכולנו נרדמים במשמרת הזאת.

[מורה ומחנכת דרך אזרחות ופרמקלצ'ר בתיכון הרדוף, אמא לארבעה, מתגוררת בהרדוף]

 

אורי עברי: חיבור חסר מורא לעולם הטכנולוגי

 

התבוננות מחודשת בשאלת המדעים בקוריקולום. פיתוח הבנה עמוקה של הכיוון הטכנולוגי אליו הולכת האנושות מבחינה רוחנית, וזאת ללא הימנעות מעיסוק במדעי המחשב והתקשורת, שנגרמת עקב פחדים מהשפעה הארימנית בתקופתנו.

בשנות בית הספר היסודי יוצרים בסיס למפגש בריא – דרך החושים – עם תחומי המדע השונים (בוטניקה, זואולוגיה, יסודות הכימיה, אסטרונומיה, גיאולוגיה ועוד). אל הטכנולוגיה הקשורה למציאות המדומה בתוכה כולנו חיים – לא מתייחסים. המציאות אליה פונה האנושות, מציאות הקשורה לרובוטיקה, לטכנולוגיה של המחשב ולתקשורת לוויינית צריכה להילמד בתיכון.

עם התפתחות החשיבה המופשטת בגיל הנעורים נמנעים בתי ספר רבים מהכנסת תיאוריות שמתוכן ולאורן התבסס המדע המודרני לתוכנית הלימודים. למשל, לאור הקושי לבסס את ההבדל בין עובדות לתיאוריה, תיאוריית מבנה החומר לא תמיד נלמדת.

עולם המחשבים והתקשורת הלוויינית פותחו אחרי ששטיינר הקים את חינוך ולדורף. בזמנו הוא התעקש שכל מה שעומד לרשות האדם חייב להיות מובן לתודעתו. לדוגמה, אם אני משתמש ברכבת, עליי להכיר את אופן פעולתה. תפיסה מוסרית זו עדיין רלוונטית כיום וחוסר התייחסות אליה הוא חולשה בעיניי.

האומנות ככוח חינוכי אין משמעה שבתי ספר ולדורף יהיו בתי ספר לאומנות. עולם המדע חייב להיות רלוונטי בהוראה כמו שפה זרה, ונידרש לפתח בתיכון קוריקולום רלוונטי עבורו.

[תושב הרדוף בן 65, מחנך כיתה במשך 27 שנים ומנהל בית הספר היסודי בהרדוף. אבא לארבעה ילדים]

 

את התשובות הנוספות ניתן לקרוא בגיליון חינוך >> לרכישה הקליקו כאן

 

 

 

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

תגובה אחת

  1. מה פירוש "הארימנית"?

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך