מצטרפים במבצע לעיתון הילדים אדם צעיר >>> לפרטים והזמנה
5 שאלות – עם יובל תמרי

5 שאלות – עם יובל תמרי

בן 45, חי ביפו עם אשתי ושלושת ילדינו. נולדתי ברמת-גן, למשפחה של עובדי ציבור: אמי הייתה מורה, אבי שירת בצבא קבע, והגיע עד לדרגת אלוף, לפני שנהרג בתאונת מסוק. במהלך שירותי הצבאי נחתמו הסכמי אוסלו ורבין נרצח, וכשהשתחררתי החלטתי שאני רוצה להיות מעורב בתהליך הפיוס הישראלי-פלסטיני. נרשמתי ללימודי היסטוריה של המזה"ת, למדתי ערבית והצטרפתי לקורס מנחי מפגשי יהודים-ערבים בנווה שלום. הקורס היה מטלטל ומלמד ביותר, והפך אותי ליותר פעיל מבחינה חברתית ופוליטית. מאוחר יותר התחלתי לחנך בבי"ס ויצמן ביפו, שמחצית מתלמידיו היו ערבים ומחציתם יהודים, המשכתי לבית הספר נטעים ברמת-גן ולתיכון "אוהל שם", ובמקביל למדתי בהכשרת מנהלים בסמינר הקיבוצים. חינכתי שנה ב"יהודה המכבי" שקם בת"א, והתקבלתי לנהל את "בית חינוך לאה גולדברג" שקם בגבעתיים בתשע"ו.

1 איך הפכת להיות איש חינוך?

גדלתי בבית שהיה ספוג בחינוך: אמי מורה, סבתי מורה, דודותיי מורות וארוחת שישי בערב הייתה תמיד מוקד לדיון סוער בענייני השעה. עם זאת, כשהגיעה שעתי לבחור תחום לימודים, פסחתי על האפשרות ללמוד הוראה, אולי דווקא בגלל הרקע המשפחתי.

במהלך לימודי היסטוריה של המזה"ת הנחיתי מפגשי נוער ערבי ויהודי בנווה שלום. העבודה עם בני הנוער הרגישה לי מאוד במקום, והרצון להיות מורה החל לעלות מפעם לפעם. לקח לי עוד כמה שנים, לנסות למצות כיוונים נוספים, עד שנרשמתי להסבת אקדמאים להוראה, שבסיומה התקבלתי למשרת ההוראה הראשונה שלי כמחנך כיתה ו' בבית ספר ויצמן.

2 מה הביא אותך לחינוך וולדורף?

הגעתי לחינוך וולדורף באופן די מקרי. סיימתי הכשרת מנהלי בתי ספר וכשהסתכלתי על רשימת מכרזי הניהול באזור ת"א ראיתי מכרז לניהול בית ספר לאה גולדברג בגבעתיים. מכיוון שגדלתי ברמת-גן, ושיחקתי כדורסל בהפועל גבעתיים, ידעתי שאין בית ספר בשם זה. התקשרתי למחלקת החינוך של גבעתיים לברר, ושם הסבירו לי שמדובר בבית ספר אנתרופוסופי שעומד להיפתח. קבעו לי פגישה עם תמר חביב, מנהלת אורים בעבר, שהייתה אחראית על הקמת בית הספר, ובמהלך שיחתנו היא אמרה לי: בשבוע הבא מתקיימת השתלמות מורים בקיבוץ דליה. בוא להשתלמות ותראה במה מדובר.

הגעתי לדליה, הצטרפתי לסדנת כיתה א' שהעבירה מיכל בן שלום, ובמשך שבוע שרתי, דקלמתי וקפצתי בחבל בהנאה רבה. הרגשתי שבמפגש עם חינוך וולדורף ניתנה לי הזדמנות לחנך כפי שתמיד רציתי. בסיומו של אותו שבוע ניגשתי למכרז על ניהול בית הספר, והתקבלתי.

3 מה הייחוד של בית חינוך לאה גולדברג?

בית חינוך לאה גולדברג הוקם ע"י עיריית גבעתיים. מיום היווסדו מחויב בית הספר לחנך על פי תפיסת חינוך וולדורף ולהתנהל כמוסד ממלכתי ציבורי, השואף להעניק חינוך וולדורף במחיר שווה לכל נפש. התנהלות זאת באה לידי ביטוי בתחומים הבאים:

א. מורי בית הספר מקבלים שכר ממשרד החינוך או מהמועדונית.

ב. הורי בית הספר מיוצגים במסגרת "הנהגת הורים" ולא בעמותת הורים.

ג. התקציב שלנו מבוסס על תשלומי הורים, במסגרת הגדרתנו  כבית ספר ייחודי. תשלומים אלו מאפשרים לממן עלויות נוספות, כגון מלווה בפסנתר לאוריתמיה, טיולים נוספים וגלילי צמר.

ד. במקום פועלת מועדונית, כהמשך של בית הספר, וביחד הם יוצרים יום לימודים ארוך ברוח וולדורף.

4 מה החלום שלך?

החלום שלי הוא להקים בית ספר או לנהל בית ספר וולדורף במקום שהרמה הסוציו-אקונומית בו אינה גבוהה. הייתי שמח להציע את החינוך האיכותי הזה דווקא למשפחות שידן אינה משגת חינוך איכותי. במובן זה, אני רואה באופן שבו נוצר ומתנהל בית חינוך לאה גולדברג, מודל טוב לחיקוי, ואני שמח מאוד להיות חלק מההתנסות הזאת.

נושא אחר שמעסיק אותי הוא היחסים בין היהודים לערבים בארץ; הם במשבר גדול מאוד שמשווע לפתרון ולתקווה. זוהי ההתמודדות עם הקושי המהותי ביותר של החיים שלנו בארץ הזאת.

אני מרגיש את הסכסוך בשני רבדים: ברובד החברתי הכללי אני מרגיש תסכול גדול, רחוק מהשלמה ומפתרון. וברובד האישי אני ומשפחתי עברנו לגור ביפו, בקהילה דו-לשונית. אנחנו חיים את זה ביומיום. אני עצמי דובר ערבית, והדבר מאפשר לי להיות חלק מהניסיון הזה לעשות שינוי במציאות הדי-עגומה שאנו חיים בה.

5 מה אתה מביא אתך מניסיונך בחינוך הממלכתי?

על אף שאני מצר על כך שלא נחשפתי לחינוך וולדורף מוקדם יותר, אני גם שמח שהגעתי לנהל בית ספר וולדורף לאחר שחינכתי בחינוך הממלכתי. הדברים אותם אני מביא מחינוך זה הם אמונה בחשיבותו של מעגל הלמידה שמורכב מהוראה, למידה והערכה, ובפרט חשיבותה של הערכה כשלב חשוב בתהליך הלמידה; ראיית בית הספר כמשתייך לקהילות רחבות יותר, למשל הקהילה של גבעתיים, קהילת מורי וולדורף, קהילת המורים בישראל וכו'. בנוסף, אני מביא הקפדה על גבולות ברורים בין צוות בית הספר להורים.

אני מרגיש שההתארגנות של חינוך וולדורף במסגרת "הפורום הארצי" עושה הרבה טוב לבית הספר שלנו. אני מרגיש שצריך לגשת אל האתגר הזה בלב פתוח ובזרועות פתוחות, ולשאול מה בתהליך שיתוף הפעולה הזה יחזק את התלמידים שלנו.

למשל הרף שמעמיד משרד החינוך באוריינות ובהבנת הנקרא הוא רף שחשוב שכל בית ספר שלנו יעמוד בו.

יםתואר ראשון ולימודי הוראה למחנכי וולדורף בבית ברל >>> לחצו לפרט

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*