בית חינוך אביב יוצא לכיכרות [איגרת 52]

המאבק של בית חינוך אביב למען מבנה ממשיך בעוז.

בזמן שבתי ספר בכל הארץ יוצאים לחופשת הקיץ, תלמידי והורי בית חינוך אביב, בית ספר בגישת חנוך ולדורף הפועל בתל אביב, לא יודעים היכן הם ילמדו בשנת הלימודים הבאה. הבניין שבו הם פעלו ב-3 השנים האחרונות, מבנה תורכי שעמד נטוש ושופץ בכספם וכוחותיהם של הורי בית הספר, חזר לידיה של עיריית תל אביב וזו מעדיפה לבנות במקומו מגדל ומרכז מסחרי. העירייה, הטוענת שבית חינוך אביב הוא יוזמה פרטית שלא תואמה עם העירייה, אינה מוכנה לספק לבית הספר מבנה חלופי. יתר על כן, ראש העירייה רון חולדאי מסרב להיפגש עם הורי בית הספר.

לאור סירובו העיקש, החליטו מובילי המאבק לעשות מעשה ולקיים יום לימודים בכיכר רבין, מתחת לבניין העירייה. וכך, בוקר יום שני, העוברים והשבים (ונציגי התקשורת הארצית שהוזמנו) זכו לראות שיעור לדוגמה של כיתה ג' על כל מרכיביו – כולל נגינה בחלילית וקפיצה בחבל. מפגן הראווה של בית הספר זכה להתייחסות בכלי תקשורת מרכזיים, ביניהם מקו ו-וואלה, ונראה שמעולם לא היה החינוך האנתרופוסופי בכותרות כמו בימים אלה.

צילום דורית בן יוסף, מתוך קבוצת הפייסבוק של היוזמה

צילום דורית בן יוסף, מתוך קבוצת הפייסבוק של היוזמה

מאבקו של בית חינוך אביב הפך גם לנושא התגוששות בין שני המתמודדים לראשות העירייה בבחירות שיתקיימו ב-22 לאוקטובר השנה. ביום חמישי האחרון ביקר בבית הספר חבר הכנסת ניצן הורוביץ, המתמודד על ראשות עיריית תל אביב (ולא על ראשות העיר, כפי שרבים נוהגים לטעות). הוא גם פרסם על כך סטאטוס בפייסבוק, שבו נכתב בין היתר "אני נגד תשלומי הורים מופרזים ונאבק בהפרטה של מערכת החינוך. הדרך לעשות את זה וגם להעלות את הרמה והיחס בכל בתי הספר, היא לאפשר את המיגוון החינוכי בתוך המסגרת הציבורית, ולא בצורה מתבדלת ופרטית. וזה בדיוק מה שמבקשים ההורים והתלמידים בבית חינוך אביב: שהעירייה תקצה להם מבנה של קבע, כמו לכל בית ספר אחר, והרישום יהיה פתוח לכולם, ואז גם לא יצטרכו לשלם תשלומים מופרזים. אבל במקום לחבק אותם ואפילו לקחת מהם דוגמא למעורבות ואכפתיות, רואים בהם אויב, ומתישים אותם במאבקים אינסופיים מול הבירוקרטיה העירונית."

היום גם הגיש ח"כ הורוביץ בנושא זה שאילתא בכנסת לשר החינוך שי פירון. ועל אף השימחה על ההתייחסות, והתמיכה שלה זוכה הורוביץ מהורי בית הספר, איני בטוח עד כמה הם מאושרים מכך שהנושא שלהם הופך להיות צד במאבק בין שני יריבים פוליטיים.

האבסורד בכל הסיפור הוא שבהחלטתה שלא לאפשר את קיומו של בית הספר לוקחת על עצמה תפקיד לא לה. בית חינוך אביב זכה להכרת משרד החינוך, אך העירייה למעשה מנסה למנוע ממנו להתקיים. למי שעוקב מקרוב אחרי ההתרחשויות קשה שלא לחוש שקשיות עורפו של חולדאי נובעת ממקום רגשי ולא רציונאלי. לצד ההתמרמרות על אי-הצדק שבדבר, זאת גם הזדמנות לשאול את עצמנו מדוע חינוך ולדורף, או החינוך הייחודי בישראל ככלל, זוכה ליחס כזה מצד הרשויות והציבור. כאן, לא יעזור לנו להטיל את האשמה על בורותם של אחרים. יש לנצל את האירועים הללו להתבוננות פנימית, ולצד מאבק בלתי מתפשר על זכויותינו, עלינו לשאול את עצמנו איפה טעינו ואיך אנחנו יכולים לשנות את המצב באופן יסודי.

ולסיכום דברינו הפעם, נזכיר להורי בית חינוך אביב את דבריו של מ.ק. גנדהי, האיש שאישיותו מעניקה השראה לכל מאבק צודק באשר הוא:

קודם הם מתעלמים ממך, אחר כך הם צוחקים עליך, אחר כך נלחמים בך – ובסוף אתה מנצח.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך