חג גדול לילדים?

חג גדול לילדים?

חג פורים מאתגר את כולם: ילדים, הורים ומורים. שרי גת, מדריכת הורים, עם כמה עצות שיעזרו לנו לעבור את החג בשלום

חג פורים מגיע: מרגש, צבעוני, מלא רשמים, חג גדול לילדים. במבט ראשון נראה שמדובר בחג קליל וחגיגי, המאפשר לנו להשתחרר קצת מהשגרה ולתת לנו יום של קרנבל – של עד-דלא-ידע. אבל כשמתבוננים לעומק במהות החג, מתברר לנו שחג פורים הוא חג הצופן בחובו משמעויות עמוקות ואף מפתיעות.

הפוך

חג הפורים הוא חג של היפוך. הביטוי "ונהפוך הוא", אשר מתמצת את המגילה ומזקק את מהות החג, משקף לנו גם את ההיפוך שחל בטבע, אשר מתחיל להתעורר מתרדמת החורף ופורץ החוצה בשלל צבעי פריחה מרהיבים. באופן דומה, גם האדם יכול לחוות היפוך בתקופה הזאת, ולהביא אל המודעות את אותם דברים נסתרים וחבויים אשר נמצאים בתת ההכרה שלנו – על מנת להתמודד, להתמיר ולרפא.

שמו של חג הפורים כולל בתוכו את המילה "פור", גורל בשפה האכדית. עלילות סיפור המגילה מחדדות לנו את מה שתמיד כדאי לזכור – שגורלנו נמצא בידינו, ועלינו להיות אחראים כלפיו ומודעים למעשינו.

כמובן שהמוטיב הבולט ביותר של חג הפורים הוא התחפושת. כפי שאסתר הסתירה את זהותה היהודית, כך גם אנחנו שמים על עצמנו זהות אחרת. בעיני, זוהי הזמנה להתבוננות עצמית, על המסכות והתחפושות שאנו עוטים על עצמנו, על ההבדל בין התחפושת שלנו לבין המהות האמיתית שלנו. מתוך תהליך ההתחפשות נוכל לפגוש את האני האמתי שלנו, לצאת לחופשי ולהשתחרר מהצורך לעטות על עצמנו מסכות ותחפושות.

התבוננות ברבדים העמוקים של משמעויות החג מבססת את ההבנה כי חג פורים הוא חג שמשמעויותיו מכוונות לתהליכים פנימיים התואמים את עולם המבוגרים. אופן החגיגה של חג פורים, הקוראת להתרגשות, המולה, "אנרגיית שקר", מסכות , תחפושות, ואווירת  ה"עד דלא ידע", יוצרים חוויה עוצמתית שיכולה להתאים לעולם המבוגרים, אבל אינה מתאימה לעולם הילדים.

יחד עם זאת, כיום, פורים הוא חג שנחגג עם ילדים, ועבור ילדים. במצב הזה משימתנו כהורים היא ליצור עבורם את המעטפת וסביבת החיים הבריאה והמותאמת להם. כעת נראה כיצד נוכל לתמוך בילדינו כך שהמפגש שלהם עם החג לא יהיה עמוס, מבלבל וקשה.

ילדי הגן

עבור ילדי הגיל הרך המפגש עם חג פורים הוא מפגש מורכב שמצריך תשומת לב רבה מאיתנו ההורים. חלקם, יתרגשו וישמחו על ההזדמנות לחגוג, להתחפש ולצאת מהשגרה, וחלקם יחוו את זה כאירוע מעמיס ומלחיץ. בגילאים האלה, הדבר החשוב ביותר הוא ליצור עבורם מעטפת יציבה, ולשמור עליה.

הכנסה הדרגתית של רוח החג הביתה. אפשר לעשות זאת עם שירי חג, סיפורים המחוברים לחג וסמליו, הנגשת תחפושות למשחק חופשי בבית, הכנה מוקדמת למשלוחי מנות (הכנה של אריזות או אפיה של מטעמים), יצירה לחג על כל גווניה (הכנת רעשנים, ליצנים, מסכות תוצרת יד) תפירת תחפושות ועוד. ככל שנאפשר לילדים להתחבר בהדרגה לרוח החג,  המפגש עם החג יהיה משמעותי יותר, ובריא יותר.

ריתמוס ועוגנים. ביום כזה, שבו השחרור מהריתמוס והעוגנים הוא כל כך עוצמתי, נכוון למציאת איזון. נעשה זאת באמצעות שימור ההרגלים, הטקסים הקטנים והריתמוס שכן ניתן לשמר. יחד עם זאת, נקבל בחיוב ובחיוך את השינויים שמביא אתו היום הזה.

צמצום גירויים. בחג פורים יש הצפה של גירויים, ועלינו לשים לב האם יש צורך לרכך את עוצמתם. חשוב שנזכור להתמקד בילדינו בבחירות האלו, בצרכים שלהם וברגישויות שלהם. אל לנו להתבלבל מבחירותיהם של הורים אחרים וילדים אחרים.

תחפושות. מאחר וילדי הגיל הרך עדיין בחוויה אחדותית עם העולם וממש מתאחדים עם התחפושת שלהם, כדאי שננסה למצוא תחפושת שמתאימה למשאלות הלב שלהם, או שמחזקת כוחות שאנחנו רוצים לחזק אצלם, תחפושת עם משמעות מיטבית ונכונה עבורם. נמנע ככל שניתן מתחפושות של גיבורי על, דמויות המביעות אלימות, או דמויות המחזיקות "תודעה בוגרת".

כדאי להכין תחפושות מעשה ידכם, ולהימנע מתחפושות קנויות. להחלטה כזאת יש ערכים רבים, לא רק סביבתיים או אסתטיים. תהליך החשיבה, ההכנה, היצירתיות, הגולמיות, וההתפתחות הם חלק חשוב ובריא בתהליך התחפשות מותאם לילדי הגיל הרך.

חשוב למצוא תחפושת פשוטה נוחה שהילד יצליח ליהנות ממנה וגם להיכנס ולצאת ממנה לפי צרכיו. כלל האצבע הוא שככל שהילד קטן יותר – כך צריכה התחפושת להיות יותר פשוטה.

וזכרו שהילד אינו חייב להתחפש. כפי שאנחנו רוצים לתמוך בהם בפעולת ההתחפשות, כך גם אנחנו יכולים לאפשר להם לוותר עליה.

בית ספר יסודי

מהשבעון השני לחייהם, מתחילים הילדים לפגוש את העולם בהדרגה מתוך הסדר הנתון בו. על הילדים לעמוד בעוד ועוד כללים ונורמות, להסתגל למשמעת וסמכות. עולם הדמיון מגלה עצמו בשלב זה יותר ויותר בתמונות פנימיות.

האופן שבו החג וחגיגותיו פוגשים את תהליך החיפוש הפנימי של הילדים לגבי "מהו העולם שבו אנו חיים", יחד עם התהליך ההתפתחותי של עולם הרגש שלהם יכול להיות מאוד משמעותי ועל כן נרצה לבחור בקפידה את המסרים החינוכיים שאנו מעבירים להם במהלך הימים ה"מפוזרים" של פורים.

איך נתמוך בילדי השביעון השני?

עם ילדי השביעון השני המהות היא לשמור על איזון.

ריתמוס ועוגנים. גם כאן, עלינו למצוא איזון בין לשמר על עוגנים בריאים כך שיאפשרו להם להישאר מחוברים אל המציאות, על המוכר והוודאי, לבין זרימה עם הייחודיות שהיום הזה מביא. נמשיך לספק להם בסיס יציב – כך שיתאפשר להם "להתרחק מהמציאות – אך גם לחזור אליה בקלות".

נפחית גירויים. ילדי היסודי יחשפו במהלך פורים לגירויים רבים: המסיבה הבית ספרית, העד דלא ידע היישובית, פורימון של הצופים ועוד. בגילאים אלו התחפושות כבר יותר מורכבות, אופן החגיגה יותר פורץ גבולות, והגירויים רבים יותר. אכן, חג פורים הוא חג של גירויים, וכהורים עלינו לקבל זאת ולאפשר במידה מסוימת. יחד עם זאת, עלינו להמשיך ולשמור על ילדינו עם גבולות ואיזון.

תחפושת. בבתי ספר ולדורף נהוג שילדים בוחרים תחפושות מתוך נושא משותף, של דמויות שפגשו בסיפורים שסופרו בכיתה או בחומרים עליהם עבדו מתחילת השנה, ועל כן החיבור אליהם יוולד מתוך חוויה שלמה, על בסיס הלמידה ההוליסטית שהתרחשה בכיתה.

תקופת פורים היא הזדמנות ליצור עבור הילד אפשרות נוספת להתמסר לעולם הדמיון, לאפשר לו למצוא בתוכו דמות חדשה, לחיות אותה ולהחיות אותה בתוך פנימיותו. לכן, יש משמעות עמוקה לתחפושת אשר הילד עוטה על עצמו - או למעשה מגלה מתוך עצמו. נשים לב ונקפיד על תחפושות מיטיבות עבור הילדים, על ביגוד שהולם את גילם ואת מזג האוויר (לא חושפני מדי, נח מספיק).

גם עם ילדי בית הספר נכוון לתחפושת תוצרת יד ככל שרק ניתן, וננסה לגייס אותם לתהליך המחשבה, העשייה והעיצוב.

גם על ילדי השביעון השני עלינו לשמור עם אופן החגיגה שלא יעמיס ויקשה מדי.

כל חווית המסכה, ה"שקר", התחפושת, ההתרגשות – נחוות בעוצמות שונות מבעבר, עם פרשנויות שונות מצד הילדים, שהתבגרו מאז השביעון הראשון לחייהם.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך