טוב מאוחר מאשר אף פעם: ביקור במוזיאון הטבח בכפר קאסם

ב-29 באוקטובר יחול יום השנה ה-66 לטבח כפר קאסם. יפתח שילוני מזמין אותנו לפקוח עיניים ב"פנורמה", מרחב זכרון במתנ"ס של הכפר, המספר את סיפור הטבח מהעיניים הערביות

בנסיעתכם הבאה צפונה או דרומה, אני מזמין אתכם לסור לרגע מכביש שש, ולעלות כמה דקות מזרחה במעלה ההר: בעיבורו של הכפר, בקומת המרתף של המתנ"ס, במקום שאין בו שלט רשמי (לא פלא, בהינתן העובדה שגם אל כפר קאסם עצמה כמעט ואין שלטי הכוונה) תוכלו לגלות את "הפנורמה". 

הפנורמה היא מרחב ובו מופע אורקולי המספר את סיפורו של טבח כפר קאסם מנקודת מבטם של נשות ואנשי המקום. כל סצינה בסיפור הטבח מוצגת בזירה נפרדת, בליווי תאורה דרמטית וקריינות בערבית, אנגלית ועברית.

בהתחלה נחשפים לחיי הכפר השלווים - עוד בוקר בו האיכרים יוצאים לעבודתם, פרסום צו מפקד הגזרה בדבר עוצר הלילה שניתן למוכתאר הכפר בהעדרם של הגברים שיצאו לעבודה בשדות ואז מעשה הטבח עצמו. 

מכאן מתפצלים הסיפורים: 

  1. הסיפור הישראלי הרשמי מספר על הלקח שהופק ממעשה הטבח ובמרכזו הפקודה הבלתי חוקית בעליל, זו שדגל שחור מתנוסס מעליה ושחובה לסרב לה. 
  2. כל מה שלא מסופר במערכת החינוך: למשל את הבאתם של אנשים מג'לגו'ליה השכנה לחפור את עשרות הקברים; כמו למשל את העובדה שנציג אחד בלבד מכל משפחה הורשה ללוות את המת לקבורה. 

זירה נוספת בפנורמה מציגה את הסולחה הפומבית שנכפתה על הכפר על ידי הממשל הצבאי כמה שבועות לאחר הטבח ואת ההשפלה שחשו אז וחשים עד היום אנשי הכפר, והחברה הערבית כולה. 

לבסוף, מוצג משפטם האומלל של מבצעי הטבח – בסיומו נדונו לעונשים מגוחכים ואף קיבלו חנינה מהנשיא יצחק בן צבי. 

בוש בבואך ובצאתך

לבושתי, ביקרתי במקום לראשונה בחיי רק ביוני האחרון, לאחר שנת הוראה בכפר. מבקרים יהודים מעטים פוקדים את המקום, המוכר מאד בקרב החברה הערבית. הסיבה ברורה: זה כואב. שהרי קל לנו בהרבה לספר על הכאב שלנו וקשה כל כך להביט בכאבם של האחרים. 

כשיוצאים מהמקום מרגישים כאב ובושה מכיוון אחר. הפעם, בושה על ההדחקה הקולקטיבית בחברה שלנו, על כך שלא רצינו להתבונן בתמונה הגדולה ולספר אותה. בושה על כך שמדינתנו זרועה אתרי זכרון ואנדרטאות מששה מיליון נרצחי השואה ועד לחייל הבודד שנפל על הגנת המדינה או נרצח בפיגוע, ואילו את הזכרון הזה היא מצניעה ומשתיקה. כאילו שאם נספר – משהו מצדקת דרכנו ייסדק. 

להתקרב למרות הכאב 

חשוב לציין: כפר קאסם בכלל והפנורמה בפרט אינם מקומות עוינים. נהפוך הוא – מבקרים יהודים מתקבלים בהערכה רבה על כך שבאו להיות שותפים לסיפור, ולו לשעה קלה. עם זאת - יש להביא בחשבון שמדובר בחוויה כואבת. 

אין במקום האשמה כלפי הציבור היהודי כולו, ובוודאי שלא כלפינו – שכמעט כולנו נולדנו שנים ארוכות לאחר הטבח. יש כאן רק זעקה שקטה שמבקשת לאמץ את הסיפור לנרטיב הישראלי כחלק מההתקרבות המבורכת של ערבים ויהודים בשנים האחרונות. 

ביקור בפנורמה, ושיחה עם משפחות ההרוגים (ניתן לתאם שיחה כזאת עם מנהלת המתנ"ס) הם בעיני ביקור חובה של מורים ותלמידים בתיכון, של מפקדים וחיילים בצה"ל (אוטופיה שאני מרשה לעצמי לרשום כאן), וגם של מבקרים בודדים. 

ב-29 באוקטובר יחול יום השנה ה-66 לטבח כפר קאסם. 

רק שבע דקות מזרחה מכביש שש. 

 

*** לתיאום ביקור: 054-9440601

 

 

 

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך