ביקור בית- טל חמה-מרכז טיפולי לחולי סרטן

ביקור בית- טל חמה-מרכז טיפולי לחולי סרטן

עומדים מימין: איזבל זיגלמן- אוריתמיה, פרת אנגרס אוולד- אומנויות, חנה קינן- ייעוץ ביוגרפי ופסיכותרפיה, ד"ר מירון ברק- רופא,  קטו עציון- אחות, קטי לוי ניסים- פיסול, רונית ריצ'מן- טיפול משפחתי.

בישיבה מימין: שלומית יפעת רונן- עיצוב דיבור, יעלה לובה קלנדר- אחות, אריאלה דורון- ייעוץ ביוגרפי, יעל ברק- מוזיקה (צילום: נטע ויזן)

טל חמה הוא מרכז טיפולי לחולי סרטן השוכן בקיבוץ הרדוף. הצוות מונה 12 איש: רופא MD, שתי אחיות, שתי יועצות ביוגרפיות, מטפלת בדיבור, מטפלת בפיסול, מטפלת באמנות, מטפלת באוריתמיה, מטפלת במוזיקה, מטפלת משפחתית, וגננית שעובדת עם צמחי מרפא – כולם ברוח האנתרופוסופיה.

את טל חמה הקימה יעל ברק, מטפלת במוזיקה, שבמשך ארבע השנים האחרונות מרכזת פעילות קבועה של קבוצת המטפלים למטרת הקמת המרכז הטיפולי, תוך לימוד מעמיק של הסרטן והריפוי. נפגשתי לשיחה איתה ועם רונית ריצ'מן, המטפלת המשפחתית.

יעל: "יוזמת טל חמה קמה כדי להעניק לאנשים שפגשו את הסרטן מקום מרפא שבו הם יכולים להיות שותפים אחראים בתהליך הטיפולי שלהם עצמם. מעגל המטפלים מעניק חשיבות רבה לעבודת צוות סביב המטופל ולוקח בחשבון גם את הקרובים אליו, הזקוקים לעתים לתמיכה, ומהווים גם חלק חשוב בתהליך ההחלמה."

איך נולד הרעיון?

יעל: "אני עובדת בתרפיה במוזיקה עם חולי סרטן במסגרת מערך הטיפול התומך במחלקה האונקולוגית בבית חולים רמב"ם כבר 13 שנים, ובמערך האינטגרטיבי האונקולוגי  במרכז רפואי לין בחיפה. מתוך המפגש שלי עם המטופלים, ראיתי את חשיבותו של מרחב  שירכז את הטיפולים. בטל חמה אנחנו רוצים להעניק למטופלים קבוצה שנושאת אותם, שהולכת איתם את הדרך במקצועיות וללא פחד. המחלה והמרפא הם של האדם שפגש את הסרטן – הצוות הרב-מקצועי שלנו מעניק לו גם מרחב נשימה להתבונן ולהחליט ביחד על דרך הריפוי המתאימה, באופן שתפור אישית עבורו.”

איך זה עובד?

יעל: " אדם שמגיע לטל חמה פוגש רופא ואיש צוות לפגישה של כשעתיים, שבה נלקחת התמונה השלמה, הרפואית, הביוגרפית והסביבתית של האדם. בתום הפגישה המטופל יקבל מרשם לטיפול תרופתי אנתרופוסופי וצמחי, כמו למשל דבקון לבן שניתן בזריקות תת עוריות ומקובל מאוד באירופה כטיפול משלים לסרטן. לאחר הפגישה הזו, אנחנו מזמינים את המטופל לספר את סיפורו בפני מעגל המטפלים, ובתהליך משותף תיקבע תוכנית הטיפולים האישית."

לספר בפני 12 איש?

יעל: "מניסיון של המטופלים שלנו, גם בהמשך המסע הטיפולי, החוויה של המעגל הרב-מקצועי שמלווה אותם בדרך מהווה מקור כוח לא יתואר, כי ההתכוונות של המעגל היא עניין אמיתי באדם ורצון עמוק לעזור לו לעשות את הדרך שלו. יש המון בדידות במחלה הזאת, וכשאתה יודע שיש מעגל שהולך איתך ונושא אותך – זאת תמיכה ממשית."

מה עם המשפחה? החברים?

רונית: "כאן נכנס הטיפול המשפחתי. הצורך עולה בדרך כלל סביב הרצון של המטופל לעשות שינויים בחייו. הרצון הזה מגיע פעמים רבות כחלק מהתהליך הטיפולי, דרך ההבנה שהסרטן קורא לשינוי כלשהו, למשל בהרגלי התזונה, וגם דרך העבודה הביוגרפית שמעירה את הרצון להתפתח ולהשתנות. לפעמים נוצר אצל המטופל רצון או צורך לקחת זמן לעצמו וחלק מהתהליך הוא ליווי המשפחה מצד אחד, ומצד שני יצירת תנאים מתאימים למטופל."

יעל: "למי שמעוניין בכך ולמי שזקוק למרחב נפרד לזמן מה מהבית, אנחנו מציעים חדרי אירוח נוחים ששיפצנו במו ידינו בקומה העליונה של המרכז. על מנת לאפשר לכל אדם שמחפש מרחב וליווי טיפולי כזה, וזקוק לתמיכה כלכלית, הקמנו קרן לעזרה כספית".

רונית: "הנטל על המשפחה יכול להיות מאוד כבד. לא רק כלכלית. סביב כל אדם שחלה בסרטן נוצרים תנועה וזעזוע במערכת הקרובה. זאת טלטלה גדולה בחיי המשפחה."

יעל: "לתפיסתנו, מחלת הסרטן היא לא רק מחלה של האדם שחולה בה, היא מחלה של המשפחה, של הקהילה, של החברה כולה. הגישה הטיפולית שאנחנו מיישמים היא לא רק הטיפול הנקודתי באדם, אלא טיפוח והבראה של החברה. אנחנו מנסים ליישם חשיבה מבריאה, טיפולית, בכל ההיבטים האפשריים.

מתוך הגישה הזאת הקמנו את מעגל ידידי טל חמה – עד כה קיימנו כמה אירועים, כמו קונצרט צלילים מרפאים בלירות, הרצאות, הכנת נרות מדונג דבורים טבעי ועוד. מעגל הידידים שותף לקידום חשיבה חדשה של בריאות, חולי והחלמה, ובשותפות הזו של אנשים בריאים וחולים, אנו מקווים להעמיק את היכולת שלנו לפתח מערכת בריאות רחבה מתוך תפיסה שלמותית של האדם והסביבה

 

למידע נוסף התקשרו ליעל ברק 052-8967547 או כתבו [email protected]

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך