האם הילד שלי בשל לעלות לגן הילדים? [איגרת 151]

בתקופה זו של השנה הורים רבים מתלבטים האם להעלות את הילד לגן הילדים, או להשאיר אותו שנה נוספת בפעוטון. מירי מתתיה, בעלת טור החינוך לגיל הרך באדם עולם, מציעה 10 נקודות התבוננות בשאלה

אתמול: שיחה ארוכה אל תוך הלילה עם אמא שהגננת בפעוטון הציעה לה להשאיר את הבת שלה בפעוטון ולא "להעלות" אותה לגן של גילאי שלוש עד חמש... האם כמעט בכתה. אמרה שהיא לא תיארה לעצמה שהבת שלה "לא בסדר"... בסוף השיחה היא הבינה שהבת שלה בסדר גמור. אבל, כמו פרי שאנחנו רוצים שיהיה ממש טעים, היא זקוקה לעוד קצת זמן כדי להבשיל.

אז לפני שהגננת תפתיע אותנו, אנחנו יכולים להתבונן על הפעוט הפרטי שלנו ולחשוב האם הוא כבר "בשל" למעבר, או שלא.

הנה 10 שאלות שאנחנו יכולים לשאול:
1. האם הילד מצוי במה שמכונה באנתרופוסופיה "הוויה חלומית"? נבדוק עד כמה הוא "ער", מגיב לסביבה, או להיפך: חולם, מתנתק, פועל בקצב הפנימי שלו... אם הוא עדיין בהוויה החלומית – זה מצוין. למה להעיר?

2. איך הוא נראה? האם כבר יש הפרדה טובה של האיברים בגוף, הצוואר נהיה יותר דק וברור, הגפיים יותר מאורכות.. הבטן פחות עגולה והחזה פחות מרופד, או להיפך - עדיין נראה כאילו הוא עדיין זקוק לעיצוב? האם הוא עדיין נראה יותר כמו תינוק ופחות כמו ילד?

3. איך הוא מרגיש? האם רוב הזמן הוא נראה חלוש וחולני? האם הוא תופס כל מחלה שעוברת לידו?

4. האם הוא גמול? העניין הוא לא רק טכני, אלא מראה לנו עד כמה הילד מודע לעצמו ולצרכים הפזיולוגיים שלו. האם הוא יכול להסביר למבוגר שלידו שהוא צריך להגיע לשירותים? האם הוא מצליח לשלוט בסוגרים?

5. איך חוש המישוש שלו? (מכונה בשפה האנתרופוסופית "חוש המגע"): האם כל דבר מפריע ומגרה אותו? מגרד לו,  צפוף לו, חם / קר לו... לא נעים לו לנגוע בחומרים מסויימים, לא נעים לו כשנוגעים בו, או להיפך: כל הזמן זקוק לחיבוק והחזקה. האם הוא "מתמרח"בחומרים שונים או במזון, או משתמש בחומרים ובאוכל בצורה מתאימה לגיל? אם הוא מווסת, כלומר לא נוטה לשום קיצוניות, אז יתכן שהוא כבר בשל.

6. האם יש לו שיווי משקל? (מכונה "חוש האיזון"): האם אוהב להתגלגל, להסתחרר, להתגלש? או מאבד ביטחון וזקוק לעזרת מבוגר? וכן האם הוא מאוזן מבחינה נפשית? כלומר: האם כל אירוע מביא אותו לבכי או צחוק מופרז, או שהוא שומר על איזון? האם יש הרבה דלקות אזניים?

7. איך התנועתיות שלו? האם הוא הולך בלי להתקל וליפול? מסוגל ללכת למרחק סביר? האם הוא נהנה ליזום משחקים תנועתיים או מעדיף סטאטיות? ומבחינה נפשית: האם מתמודד היטב עם שינויים בסביבה?

8. איך השפה שלו? האם יכול לומר ביוזמתו משפט בן כמה מילים? האם זוכר מילים של שירים? האם מסוגל להקשיב במפגש קצר? האם הוא יכול להסביר את רצונותיו ולבקש חפצים בשמם?

9. מה הכישורים החברתיים שלו? (החוש ל"אני" של האחר) האם הוא משחק קצת עם חברים, או מעדיף להיות שרוי בעולמו? האם מגשים מטרות בעזרת מבוגרים בלבד או יכול להשתתף במשחק של בני גילו? ואם משתתף, באיזה אופן? האם מסוגל לאמפטיה לאחרים? האם האמפטיה שלו באמת רואה את השני, או שהוא פשוט "נלחץ" כששומע ילד אחר בוכה, ואז נותן לו את מה שהוא עצמו היה רוצה? לדוגמא: נותן לילד הבוכה מוצץ, על אף שאינו משתמש במוצץ?

10. האם נפרד מכם בקלות? ילדכם כבר נמצא בפעוטון מזה זמן רב... האם עדיין הפרידה קשה, או שמתקיים טקס קצר וזהו?

ברור שאצל כל ילד ישנם צדדים חזקים וצדדים שראוי לחזק, וטוב שכך. לעולם לא נגיע למצב של שלמות ונינוחות בכל הנושאים. יחד עם זאת, אם על פי תחושותינו ילדנו עדיין יותר קרוב לעולמות הרוח ולינקות מאשר לבגרות, נניח לו לגדול עוד שנה בשקט בחממת הפעוטון ורק כשיהיה מעל גיל שלוש נעביר אותו להתמודדות עם החיים המורכבים יותר שבגן.

מירי מתתיה, בעלת מדור חינוך לגיל הרך במגזין אדם עולם, מלווה פעוטונים וגני ילדים ומיעצת להורים. הורים מתלבטים מוזמנים לפנות אליה במייל [email protected]

מצטרפים במבצע לעיתון הילדים אדם צעיר >>> לפרטים והזמנה

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*