הכל חוזר אלינו: חוזר מנכל"ית מנסה להסדיר את תשלומי ההורים בחינוך הייחודי [איגרת 54]

תשלומי הורים הם הסוד הגלוי של החינוך הייחודי בישראל.

אני זוכר שפעם, בימים הראשונים של אדם עולם, רצינו לפרסם מדד השוואתי בנושא גובה תשלומי ההורים בבתי ספר ולדורף השונים בארץ. בתמימותנו כי רבה, שלחנו מייל קבוצתי לכל המנהלים האדמיניסטרטיביים של בתי הספר, בבקשה כי ישתפו אותנו במידע. עד מהרה עוררה השאלה התמימה סערה זוטא; מנהלים זעמו על כך שאנו מתכוונים לפרסם מידע שעשוי להעמיד בסכנה את מפעל חינוך ולדורף. ברור מעמיק יותר העלה שלמעשה, עניין תשלומי ההורים אינו מוסדר בחוק, ושמתקיים קשר שתיקה והתעלמות בין בית הספר האלטרנטיביים ומשרד החינוך: אלה גובים בשושו, ואלה מעלימים עין. לאור המידע הזה ומתוך תחושת האחריות שלנו כלפי מפעל חינוך ולדורף בישראל, החלטנו לרדת מהעץ ולא לפרסם את הנתון המסקרן.

והנה, לאחרונה החליט משרד החינוך להסדיר את נושא תשלומי ההורים במוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי, אליו שייכים מרבית בתי הספר הייחודיים, וּולדורף בכללם. בטיוטת חוזר מנכ"ל שפרסם משרד החינוך ב-30 ביוני הוצג מתווה להסדרת נושא תשלומי ההורים, והורים ואנשי חינוך קיבלו שבועיים להגיב אליו באמצעות ניירות עמדה. אחד ממנסחי ניירות העמדה הוא ד"ר גלעד גולדשמידט, יו"ר הפורום הארצי לחינוך ולדורף בישראל. לכבוד השלמת נייר העמדה, שיוגש בשם הפורום הארצי, תפסנו את גלעד לשיחה קצרה במטרה להבין מהי עמדתו לנושא.

אחרי שנים של בלגן החליט משרד החינוך לעשות סדר בנושא תשלומי ההורים. האם יש בכך התקדמות?

"כן ולא. הבלגאן ששרר עד כה אפשר לנו מרחב פעולה גדול, ודווקא עכשיו יש סכנה שמרחב התמרון שלנו יקטן. מצד שני, זה טוב שעושים סדר בדברים, אבל מה שעושים זה ממש לא מספיק, והטיוטא כפי שהיא נכתבה בעייתית לחינוך הייחודי. אם היא תתקבל ותהפוך למחייבת, תהיה לזה השפעה קשה על בתי הספר הפועלים ועל בתי הספר שרוצים לקום."

איזו השפעה?

"הטיוטא מאוד מגבילה את כמות הכספים שמותר לבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים (להלן: מוכש"ר) לגבות. בתי ספר בזרם הזה מקבלים 60% - 75% תקצוב מהמדינה, ולפי הטיוטא יותר להם לגבות תשלומים בסכום שישווה את תקציביהם לבית ספר ממלכתיים באותו גודל, בתוספת תקורה של 10%. יש דברים שלא נלקחים בחשבון, כמו למשל שכר דירה בגובה עשרות ומאות אלפי שקלים בשנה שבתי ספר מוכש"רים נאלצים לשלם לרשות המקומית. משמעות הדבר היא שבתי ספר לא יוכלו לממן את פעילותם."

איזה פגמים נוספים מצאת בחוזר המנכ"ל?

"בעיה נוספת היא האפליה המובנת שיש בטיוטא הזאת לטובת בתי הספר הדתיים. הטיוטא מאשררת חוזר מנכ"ל קודם המאפשר להם לגבות תוספת של 5,000 ₪ בשנה עבור לימודי קודש, במה שנקרא "תל"ן נרחב". אז קודם כל, מה עם בתי הספר הנוצריים והמוסלמים? למה רק לבתי ספר יהודיים יש את הזכות לגבות תוספת על לימודי קודש? ובנוסף, מה עם "לימודי הקודש" של החילוניים? האם לנו אסור ליצור תוכנית לימודים מיוחדת על בסיס, נניח, לימודים הומניסטיים? ויש בטיוטא הזאת בעיות נוספות שאליהן אני מתייחס בנייר העמדה. אני מאוד מקווה שהחוזר הזה לא יתקבל כמות שהוא, ויערכו בו שינויים."

ולמה בעצם נוצר המצב הזה? מדוע משרד החינוך לא נותן מימון מלא, ודי?

"זאת הבעיה האמיתית. הרי כל חוק החינוך זקוק לרפורמה. בעבר, המסלול המוכש"ר קיבל חופש פדגוגי, ובתמורה קיבל תקצוב נמוך. אך בשנים האחרונות משרד החינוך הדביק את הפער, והוא מחייב את המוכש"ר בלימודי ליבה, בחינות מיצ"ב וכל שאר הדרישות שבהם עומדים בתי הספר הממלכתיים. היום למעשה אין שום יתרון למוכש"ר – רק חסרון בדמות תקצוב חסר. אז מה שצריך משרד החינוך לעשות, במקום לנסח חוזרי מנכ"ל דקדקניים, זה לבחון מחדש את חוק החינוך ולהתאים אותו לזמן, להכניס לתוך המערכת הממלכתית את בתי הספר הייחודיים, לתקצב אותם באופן שוויוני ולצמצם למינימום את נטל תשלומי ההורים."

מי שרוצה להעמיק בפרטים והפרשנות לטיוטת חוזר המנכ"ל מבלי להתעמת עם המסמך הארוך והיבשושי של משרד החינוך, מוזמן לגלוש לאתר של עורכת הדין קרן רז מורג, המתמחה בדיני חינוך וייצוג בתי ספר אלטרנטיביים.

 

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך