חינוך ולדורף מגיע לחיפה – בפיילוט שמעורר שאלות גדולות [איגרת 207]
בצילום: שכונת בת גלים

חינוך ולדורף מגיע לחיפה – בפיילוט שמעורר שאלות גדולות [איגרת 207]

בית הספר עליה בשכונת בת גלים בחיפה יפתח את דלתותיו בשנה"ל הקרובה כבית ספר ולדורף. כל התלמידים הלומדים בו יעברו בבת אחת ממתכונת הלימודים אליה הורגלו עד כה לחינוך מבית מדרשו של שטיינר. שינוי דרמטי לילדים ולהוריהם ובמקביל פיילוט ראשון מסוגו שמעלה שאלות גדולות

מאת סימונה חנוך, מתוך מגזין אדם עולם

בית הספר היסודי "עליה" בבת-גלים הוא בית ספר ותיק בשכונה שעוברת בשנים האחרונות שינויים דמוגרפיים משמעותיים שמשפיעים גם עליו באופן ישיר. בשנים האחרונות הלך בית הספר והצטמק עד למצב בו כרגע לומדים שם בכיתה א' תשעה ילדים, ולשנה הבאה רשומים רק שמונה. במהלך חסר תקדים החליט משרד החינוך להמיר את בית הספר כולו בבת אחת לבי"ס ולדורף החל משנת הלימודים הקרובה, מה שדורש כמובן חילופים של כל צוות המורים וההנהלה.

"זה פיילוט שמעלה שאלות מהותיות, לא רק לתושבי השכונה אלא גם לנו, אנשי חינוך ולדורף והקהילה," אומר איתי פז, שמוביל את הפרויקט. "מבחינתי יש כאן שתי שאלות משמעותיות: אחת, האם אנחנו יודעים/רוצים/חושבים שאנחנו יכולים לתת חינוך ולדורף לכל אוכלוסייה שהיא או שמא רק למשפחות שבחרו בו, שמאוד משתפות פעולה ושילדיהן צמחו בו מהגנים או מכיתה א'. האם חינוך ולדורף שמתיימר להיות "תרופה מאזנת", שיודעת להתאים את עצמה לרוח הזמן והמקום, להתאים את המינונים כך שילד יקבל את החינוך לו הוא זכאי – האם הוא אכן מותאם לכל ילד? לכל אוכלוסיה? אם התשובה על השאלה הזאת היא כן, אז זה מאיר באור חדש ומאתגר את רשימות ההמתנה האינסופיות לבתי ספר ולדורף, את ההתעקשות של המערכת לקבל בעיקר וככל הניתן ילדים שמגיעים מתוך המערכת וממשפחות מאוד מוכנות, ומעניין שגם כשכל התנאים הללו מתקיימים - גם בתנאים הכמעט אופטימליים שמתקיימים היום ברוב בתי הספר שלנו – תקציבים, ליווי מורים, ילדים שצמחו בתוך המערכת והורים תומכים - אנחנו עדיין חווים קשיים מאוד גדולים. יש טענות שחלק גדול מהבעיות נובעות מגודל הכיתות, אבל על-פי התיאוריה כיתות יכולות להיות ל-40 תלמידים. שטיינר ובני דורו לא ראו בזה בעיה. אז או שרוח הזמן השתנתה ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו אליה, או שרוח הזמן אומרת שעדיין אפשר להחזיק כיתות גדולות אבל לשנות משהו במינונים."

הניסיון לענות על השאלה הזאת בבית ספר שהופך בבת אחת, על כל כיתותיו, להיות ולדורף, הוא ניסיון מרתק שיאיר וישליך עם הזמן במעגלים הולכים ומתרבים על בתי ספר ולדורף קיימים ועל האפשרות והמוכנות של הרשויות לפתוח ולתמוך מנהלתית וכלכלית בבתי ספר חדשים.

השאלה השנייה שפז מציע משליכה גם היא על אותם מעגלים, אולם מי שנדרש להתמודד איתה כרגע הוא צוות המחנכים החדש של בית הספר. "האם ניתן לקחת ילדים שלא בחרו ולדורף, משפחות שלא בחרו, ועדיין ללמד בדיוק באותה צורה?" הוא שואל. "האם ניתן ללמד סריגה בכיתה ה' או שאנחנו צריכים להציע פעילות אחרת שעושה אותה עבודה פנימית? למשל בכפר הירוק עשו ערסלים, שמבחינת אקטיביות נפשית-חברתית היא פעילות קרובה לסריגה, אבל מבחינת מיומנויות זה לא יוצר את אותו אפקט של סריגה ב-5 מסרגות. אז אם נגלה שהציניות שהתפתחה אצל ילדים שלא למדו במערכת היא גדולה מדי בשביל סריגה, נצטרך לחפש פעילות רצון אחרת שיכולה להוות תחליף הולם. אולי נעשה חממות ומשתלות וקרקס - פעילויות שעוברות דרך הגפיים, לא שזה עובד בדיוק על אותם המקומות אבל ייתכן שניאלץ להסתפק בזה."

מי הם, אם כן, הלקוחות הפוטנציאליים של בי"ס ולדורף "עליה" בבת-גלים? פז מתאר תמונה מורכבת.

"עם השנים אוכלוסיות 'חזקות' ותיקות, עזבו את השכונה, או שולחות את ילדיהן לבתי ספר אחרים בחיפה, מה שמותיר את בת גלים, בשנים האחרונות, עם אוכלוסייה ותיקה חלשה יותר כלכלית וחברתית, שבחלקה נשארת בשכונה בלית ברירה ובחלקה מאוד מחוברת לשכונה, ועם שתי אוכלוסיות חדשות, האחת, עולים מרוסיה, ברובן משפחות חד-הוריות שמתפרנסות בדוחק והשנייה, קהילה צעירה, מאוד 'יאפית' ומאורגנת. יש להם גן הורים, קואופרטיבים, הבחירה הטבעית שלהם תהיה כנראה חינוך פתוח, אבל עכשיו שקצת שמעו על ולדורף הם מאוד מתלהבים ותומכים, חלקם מועמדים להיות בצוות בית הספר.

הקושי הגדול היה עם האוכלוסייה הוותיקה. חלק מההורים למדו בבי"ס "עליה" כילדים, והשינוי מאוד קשה להם, אפילו עצם זה שמישהו בא מבחוץ ומחליט עבורם. הפגישה הראשונה איתם היתה מאוד קשה, השנייה היתה כבר טובה יותר, הם מתחילים להתרגש מכל העניין, אבל הם עדיין מלאי חשדות. הם ביקשו התחייבות של עיריית חיפה שיהיה המשך מעבר לכיתה ז'. ברור שכולנו היינו רוצים להבטיח דבר כזה וברור שאנחנו בשלב מאוד התחלתי בו אנחנו יכולים רק לתת קריאת כיוון, שכן זאת בהחלט הכוונה."

ב- 1.9.2016 ייפתח בי"ס ולדורף "עליה" עם שש כיתות מא' ועד ו' כפיילוט ייחודי. ולמרות הצורך בפתרונות לא שגרתיים, ואולי דווקא בגללו, יקבלו הצוות הנושא והמחנכים ליווי צמוד של אנשי חינוך ותיקים. "זה לא שאנחנו הולכים להמציא את הוולדורף מחדש," אומר פז, "כלומר, בעצם כן, במובן מסוים. ואני מקווה שזה משהו שכל מחנך ולדורף עושה בכיתה שלו כל יום". 

צוות בית ספר עליה פתוח לרעיונות חינוכיים מקוריים - מוזמנים לפנות לגיא בכתובת [email protected]  

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך