למי הריבונות  על התרבות? הפסטיבל שמדליק את תושבי טבעון [איגרת 248]
סדנה עם אמיר שלומיאן וסמנתה מונטגמרי ("פרינסס שואו") ואורקסטרת שייח' אבריק, שנערכה בכפר תקוה כאירוע מקדים לפסטיבל. צילום: גל מוסנזון

למי הריבונות על התרבות? הפסטיבל שמדליק את תושבי טבעון [איגרת 248]

הפסטיבל שמדליק את תושבי טבעון

בשנים האחרונות מתנהלת שיחה פרועה על אודות ה"תרבות" בישראל. אחת מבעיותיה של שיחה זו, היא שהדיון המטא-תרבותי נשלט בידי ערכים פוליטיים או כלכליים. מחד, התרבות נכפפת לשיח של שוויון זכויות וכינון זהויות, ומאידך – לשאלות של כדאיות כלכלית. השאלה מהי בעצם תרבות, וכיצד היא מפתחת את המהות האנושית, את החופש האישי ואת הקשרים הקהילתיים – לרוב נזנחת.

פסטיבל שייח' אבריק לתרבות אזרחית, שיתקיים בין 6 ל-8 באפריל בטבעון רבתי, חוזר לשאלות אלה. הנחת המוצא שלנו היא שתרבות צומחת, קודם כל, ממה שקורה בין בני אדם, ממשאלותיו של היחיד, מצורכי העולם, מתוך דחפים שמתעוררים בלב אנשים וקבוצות; לא ממה שרוצה השלטון, המינהל או ההון.

יֶזֶם הפסטיבל - שילוב בין יוזמה, פסל וגזם, יצירתו של יונתן לוי שעוברת מיד ליד בין יוצרי הפסטיבל ומקבלת תוספות. צילום נעם שכטר

הרעיון, אפוא, היה לעורר משאלות אמנותיות, תרבותיות וציבוריות של אנשים בטבעון. הרי לכל אדם יש משאלה תרבותית אחת לפחות – משהו שהיה רוצה שיהיה, לעשות, ליצור – ולקשר בין המשאלות הללו לבין כוחות קהילתיים שיכולים לעזור להן להתגשם. כך רצונות היחיד משרתים את קהילתו, והקהילה נוצרת באמצעות שיתוף אימפולסים ורעיונות של היחידים, בדינאמיקות חדשות שמתוות אופני התנהלות אחרים של החברה.

בדרך זו נאספו תוך חודשים ספורים מאות רבות של אנשים, שמובילים אירועים שונים בכל סוגות האמנות, סדנאות, הרצאות ומפגשים, בדגש על אמנות שיתופית ותרבות מעוררת-קהילה. כרגע כ-600 איש שותפים ביצירתו של פסטיבל שייח' אבריק לתרבות אזרחית, בכ-200 יוזמות תרבותיות בעבור כל הגילים ובטווח אמנויות עצום: מחול, תיאטרון, מוזיקה, אמנות פלסטית, פרפורמנס, שחמט, אדריכלות, קולנוע, טיפול, שירה, עיתונות, כלכלה, שמאניזם, הימורים חוקיים, טקסי פולחן אזוטריים ופטאנק – אירועים המתפרסים על פני כל אזור טבעון, מנחל הקישון ובית שערים ועד בסמת טבעון וזבידאת.

נציין גם שפסטיבלים דומים התרחשו ומתרחשים בפינות שונות בעולם, והתקיימו בעבר גם בישראל, אולם הפעם מדובר בפסטיבל לתרבות אזרחית הגדול והמגוון שיתקיים בישראל עד כה.

זהו פסטיבל אירוח, שבו מבקרים מחוץ לטבעון יוכלו ללון בחדרים או בקמפינג בחצרות פרטיות בכל רחבי הקריה. הופעות יתרחשו בחללים מוכרים וגם בטבע ובבתים פרטיים. מתוכננים שני לילות לבנים, האחד בטבעון והשני בזבידאת. בכל רחבי טבעון מתארגנות קבוצות לארוחות שכונתיות משותפות. היוזמה זכתה לברכת הדרך ממועצות טבעון ובסמת טבעון, ובין הגופים המשתפים פעולה עם הפסטיבל נמנים רשת המתנ"סים של קרית טבעון וזבידאת, מרכז ההנצחה, גן לאומי בית שערים, מכללת אורנים, כפר תקוה, רמת הדסה, בתי הספר, תנועות הנוער, סופר חברותא, מועדון שלהב"ת ועוד רבים וטובים.

כחלק מהפסטיבל הוקמו פורומים של יוצרים שונים: מוזיקאים, אמני מחול, קולנוענים, אדריכלים, כלכלנים, בשלנים, פעילים שכונתיים וחובבי מסיבות, לקראת תכנון משותף של הפסטיבל, שנעשה עד לפני חודש ללא תקציב כלל. בעקבות המפגשים הללו נוצרו שיתופי פעולה יצירתיים מרחיקי לכת: בפורום היוצרים הדוקומנטריים נפגשו קולנועני טבעון, בפורום התכנון המרחבי נפגשו אדריכלים ומתכננים סביבתיים, ובעקבות מפגש בין שני הפורומים נולד לכבוד הפסטיבל סרט על ימיה הראשונים של קרית עמל. בפורום המוזיקאים נוצרו שיתופי פעולה בין מלחינים, כותבים ומבצעים תושבי טבעון, ונולד ערב של יצירות מקומיות של יוצרים מקומיים.

יעל משה בסיבוב הפצה של אברקיים - עיתון פסטיבל שייח' אבריקיעל משה בסיבוב הפצה של אברקיים - עיתון פסטיבל שייח' אבריק

יעל משה בסיבוב הפצה של אברקיים - עיתון פסטיבל שייח' אבריק

בפורום המחול נרקמו שיתופי פעולה בין רקדנים, שחברו יחדיו ליצירת ערבי תנועה בפסטיבל, וכן נולד ריקוד רחוב גדול שיתרחש כמה פעמים במרחב הציבורי בטבעון. גרפיקאים, כותבים ועורכים התאגדו ליצירת עיתון הפסטיבל – הפנזין "אברקיים", ששני גיליונות שלו כבר ראו אור. צוות האמנות בפסטיבל הגה את פרויקט האוצרות גלנטריה – הצגת יצירות אמנות בחלונות ראווה ברחבי הקריה. חברי מבשלת הבירה המקומית יגישו את מרכולתם בפיש גארדן, סמטה שהופכת לבית מרזח מאולתר עם מופעי מוזיקה, כעכים גרמניים מסורתיים ומשחקי ילדות למבוגרים. נערות ונערים בתיכון יוצרים סרטי אימה טבעוניים לכבוד הפסטיבל, שיוצגו בבכורה בלילה לבן של סרטי אימה בבית הקולנוע המקומי; גם בית קולטון, בית התרבות הישן של טבעון מחדש את ימיו, ולאורך לילה שלם יבקעו ממנו צלילי מוזיקה מן המזרח; ואילו בלילה הלבן בבסמת טבעון, הפנצ'ריה המקומית הופכת לבמת הופעות; והרשימה עוד ארוכה…

הקוראים מוזמנים להיכנס לאתר הפסטיבל – www.abreik.org, להתרשם מהתכנייה המלאה עד להתפקע, להביע את תמיכתם ביוזמה, וכמובן – לבוא לטקס הפתיחה של הפסטיבל, ביום חמישי, 6.4.2017 ב-17:00 על גבעות שייח' אבריק. נתראה!
יונתן לוי הוא מחזאי, ומיוזמי הפסטיבל.
שירלי מרום היא המפיקה הראשית של הפסטיבל

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

2 תגובות

  1. עברתי דרך טיבעון וראיתי את דף הפטיבל ומשהו בי החל ממש ממש להתרגש. משהו חזר כבר מהכוונה הנהדרת מלאת ההומור
    ומתוקה. כל הכבוד לכם. מקווה מאוד להגיע ולהשתתף.

  2. חלק חשוב מגן העדן הקטן שנקרא "טבעון"
    כאשר ישראל תתבגר היא תשאף להפוך לטבעון.

העגלה שלך