גשר בין שני עולמות

שנת הלימודים השנייה בבית הספר, כיתה ב', היא שנת מעבר – המשך של דבר אחד, ותנועה לקראת דבר-מה אחר. חוויית השלמות שחווה הילד עד גיל שבע כבר נסדקה, אך טרם התרחשה בו ההתעוררות של גיל תשע. איך מתייחס חינוך ולדורף לכיתה ב', ומה תפקידו של המורה בתמיכה ובאיזון של הנפש המבולבלת בגיל הזה? לקריאה לחצו >> גיליון 9 אמנות החינוך ... קרא עוד »

מה זה תיאטרון חינוכי? – ראיון עם יונתן לוי, במאי ההצגה "קֹרבן"

כיתת "המסלול" בתיכון ולדורף הרדוף צעדה בשלוש השנים האחרונות במסלול לימודים ייחודי שהגיע לשיאו בחודש מאי האחרון עם העלאת מופע הסיום "קרבן" בבימויו של יונתן לוי. המופע עלה שלוש פעמים, לראשונה ב"האנגר אדמה" אשר במצפה רמון ופעמיים נוספות בהרדוף. המופע, שנחווה כפרובוקטיבי על-ידי חלק גדול מהצופים, עורר סערה וחשף תהום אידיאולוגית בקרב קהילת בית-הספר. בגליון הנוכחי של אדם עולם אנו ... קרא עוד »

ארץ-ישראל – ארץ האדם?

אחת הדרכים המעניינות להתבונן בדבר-מה הוא להשוותו לבן-אדם. אמיר גלר, מחנך בבית-ספר ולדורף "אדם" בירושלים, מספר לנו כיצד הוא לימד בצורה הזו את הגאוגרפיה של ארץ-ישראל. לקריאה לחצו >> גיליון 7 אמנות החינוך אמיר גלר קרא עוד »

ריאיון עם כריסטוף וייכרט, ראש אגף-החינוך בגתאנום

הנה, אכן חינוך-ולדורף יכול להיעשות! האנתרופוסופיה היא תנועה בלא מרכז, וחינוך-ולדורף הוא מערכת חינוך בלא שר. ועדיין, יש אדם אחד שתמיד ממשש את הדופק של חינוך-ולדורף. לקריאה לחצו >> גיליון 6 אמנות החינוך נועם שרון קרא עוד »

איך נראים בוגרי חינוך-ולדורף? החיים מחוץ לחממה

השאלות המסקרנת ביותר להורים השולחים את ילדיהם למוסדות חינוך-ולדורף הן בוודאי: כיצד הם יתפתחו להיות בני-אדם מבוגרים? כיצד ישכילו להתמודד עם אתגרי-החיים שיחכו להם בצאתם מהמעטפת שמספק חינוך-ולדורף? ערב-ההשקה לספרו של גלעד גולדשמידט, "עולמה של הילדות," שהיה בתחילת חודש מרס בחנות "קרון הספרים" שבקריית-טבעון, נתן הזדמנות נדירה למפגש עם בוגרי תיכון ולדורף-הרדוף, שסיפרו לקהל הסקרן כיצד הם חוֹוים את החיים ... קרא עוד »

"הגענו אל הפַזה השנייה של חינוך ולדורף בישראל"

חינוך ולדורף בישראל מתקרב לשנתו העשרים, ובדומה לאדם בגיל זה, עולה מתוכו השאלה: מה דרכי? מה הדבר הבא העומד להתגשם בחיי? סיפור חייו של גלעד גולדשמידט, ראשון מחנכי ולדורף בישראל, קשור קשר עמוק בהתפתחותה של הגישה האנתרופוסופית בחינוך. משה בר נס, איש חינוך אף הוא, פגש אותו לשיחה לרגל צאת ספר חדש מאת גלעד: "עולמה של הילדות". לקריאה לחצו >> ... קרא עוד »

אני עולם – חינוך ומציאות בגיל-הנעורים

האתגר המרכזי העומד לפני מתבגרים בפתח המאה ה 21- הוא ההתמודדות עם מציאות-חיים מורכבת. במאמר הזה ברצוני להציע שלוש דרכים שבהן יכול בית-ספר תיכון ולדורף לעזור בהתמודדות. לקריאה לחצו >> גיליון 4 אמנות החינוך קובי טוך קרא עוד »

האור שבפנים – על אמנות החינוך המרפא

"במקום כלשהו, בקרן זווית, מסתתרת בחיי הנפש של כל אדם חריגוּת מסוימת הנותרת עדיין בתחום הבריא." (ר' שטיינר, מתוך החינוך המרפא). לכבוד חג החורף התבקשתי לרשום כמה מילים על "החינוך המרפא" ועל בית-הספר "הדביר החדש." חשבתי שמתאים מאוד, כשבחוץ חשוך כל-כך ואנו מדליקים נרות, שננסה למצוא את האור הפנימי שלנוולהדליק אותו כך שיאיר לנו את הדרך בשאר השנה, ובעיקר שנוכל ... קרא עוד »

הדרך המוסיקלית

"דע לך שכל עשב ועשב יש לו שירה מיוחדת משלו." (רבי נחמן מברסלב) המאמר שמובא לפניכם הוא פרי התבוננות במהותה של המוסיקה ובתהליכי יצירה מוסיקליים-אנושייםשבמרכזם נושא הנגינה בכלי. התמונות שעלו בי במהלך ההתבוננות מוצגות כאן כדרך מוסיקלית שהיאגם נתיב לידיעה עצמית ולהכרת העולם – נתיב הפתוח לכל אדם ואדם. הנושאים שבהם בחרתי להתמקדנראו לי חשובים במיוחד, בין השאר לאור התנסותי ... קרא עוד »

חינוך ולדורף במדינה טוטליטרית: רעידת-אדמה בסין

סין, המדינה הגדולה ביותר בעולם ואחד מן המקומות השנויים ביותר במחלוקת, נמצאת כיום בלב ההתעניינות הציבורית בעקבות אסון רעידת- האדמה והמשחקים האולימפיים שהיו בה זה לא כבר. שני האירועים הדרמתיים יצרו סדק שדרכו אפשר להתבונן במדינה היוצאת-דופן, המשלבת שלטון טוטליטרי עם כלכלה קפיטליסטית ומאתגרת את המערב בהתייחסותה לזכויות-האדם ולסביבה. לאחר רעידת-האדמה, יצאה לסין משלחת של ארגון "ידידי אמנות החינוך," להציע ... קרא עוד »