ובינתיים ברבדים: המאבק על הזכות לבחור בחינוך [איגרת 33]

בנייה של קהילה ארצית היא עבודה שנעה בשני מסלולים מקבילים: האחד, טיפוח של תודעה ביחס לקיומה של ישות הקרויה "אנתרופוסופיה בישראל". השני, יצירת הכרות בין פריטים – בני אדם ויוזמות. במסגרת המסע של האיגרת בין יזמות אנתרופוסופיות הפועלות בארץ, עצרנו השבוע בקיבוץ רבדים, הממוקם באזור צומת מסמיה, בין קריית מלאכי לגדרה. שם, בחבל הארץ הפריפריאלי על אף קרבתו היחסית למרכז הארץ, לא היה קיים כל בית ספר אלטרנטיבי עד לפני חמש שנים. מצב זה השתנה בעקבות מפגש בין שתי קבוצות: האחת, קבוצה של הורים שחיפשה חינוך אלטרנטיבי, בלי לדעת יותר מידי מה היא רוצה (ובלבד שיהיה אלטרנטיבי). השנייה, קבוצה של הורים ומחנכים מקיבוץ רבדים, בעלי הכרות עם חינוך ולדורף, שהחליטו להקים מערכת חינוכית לגיל הרך בקיבוץ רבדים. השילוב בין הקבוצות יצר בסיס למערכת חינוכית הכוללת גני ילדים ובית ספר, כאשר הגנים הם חלק מהמערכת הקיבוצית (ומתומחרים בהתאם) ובית הספר הוא פרטי לחלוטין (ומתומחר בהתאם). נשמע אידילי? כן, רק שאז העניינים החלו להיות מורכבים.

תמר לאור היא אחת ממובילות היזמה, ועמה שוחחנו כדי לקבל מבט על הרבדים העמוקים יותר שלה. "התודעה הרבדים היא עדיין קיבוצית, והקונספט של בחירה בחינוך מאוד זר להם, עד היום. מבחינתם, זה לא מובן מדוע אנחנו לא מעוניינים לשלוח את הילדים לבית הספר של כולם". פערי התפיסות בין הגישה הקיבוצית לגישה שדוגלת בחופש הבחירה בחינוך ממשיכים להדהד לתוך חייה של הקהילה שהחלה לצמוח ברבדים. "בית הספר, הקרוי 'מעיין', עבר השנה לגבעת ברנר [אזור צומת בילו, בין רחובות למזכרת בתיה – נ.ש.] מסיבות של חוסר מקום ומכיוון שלקהילה שם היה קשה להכיל את קיומו של בית ספר פרטי בתוך הקיבוץ. גני הילדים עדיין ברבדים, אבל גם שם יש דיונים האם לאפשר פלורליזם במערכת החינוך הקיבוצית, או להעדיף את האחידות, מה שכנראה יגרום לעזיבתם של הגנים האנתרופוסופים".

שלא כמו היזמה בקיבוץ בית קשת, שאת סיפורה הבאנו לפני שבועיים, בקיבוץ רבדים המציאות היא זו המוכרת יותר ביזמות חינוך ולדורף – חוסר תמיכה מצד הרשויות, המועצה המקומית וכאמור אנשי הקיבוץ. ועדיין, ההורים נלחמים  בשיניים על זכות הקיום של בית הספר, ומתוך הקשיים התגבשה קהילה חזקה וקרובה, בעלת אמונה רבה בצדקת הדרך.

למה אתם מתעקשים על יוזמה עצמאית? במרחק של 40-30 דקות נסיעה מכם יש את בית הספר האנתרופוסופי בנס ציונה, את בית הספר החדש בתעוז וגני ילדים שמשוועים להמשכיות ברחובות. לא עדיף לחזק יוזמות קיימות?

"לא ממש. אני רוצה שהילד שלי ילמד בסביבתו הטבעית, ולא ייסע כל כך הרבה כל בוקר וצהריים. תעוז חדשים ואין להם מענה לכיתות ב' ו-ג' שלנו, נס ציונה כבר די מלאים ועכשיו אנחנו משרתים את רחובות. אנחנו ממלאים את המרחב שבין נס ציונה לבאר שבע, ויש פה מספיק קהילה ומשפחות שאין להם שום אלטרנטיבה. לומדים אצלנו ילדים מקריית מלאכי, גדרה, מזכרת בתיה, וישובים רבים מהסביבה.

לאור, אשת חינוך ולדורף בעלת ניסיון של 11 בעבודה עם הגיל הרך ותואר שני בייעוץ חינוכי, החליטה לקפוץ למים ולקחת בשנה הבאה את כיתה א'. במבט לעתיד היא אומרת שאחד הפרויקטים המרכזיים של היוזמה הוא קבלת הכרה ממשרד החינוך, דבר שיקל מאוד על תשלומי ההורים. את שיחתנו היא מסיימת בברכת "אנו מחפשים אנשי צוות", ומוסיפה לה את תפילת "ההרשמה לכיתות א' – ד' בעיצומה". המעוניינים יפנו לגלית, 052-3412622 (אנשי צוות), או לזוהר 054-7773603 (תלמידים).

 

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך