משועממים? אתם בדרך להארה!
איור: ענת ורשבסקי. מתוך גליון 'משעמם' של אדם צעיר

משועממים? אתם בדרך להארה!

בימים אלה הופץ גיליון "משעמם" של אדם צעיר, וזאת הזדמנות טובה להתבונן על התופעה גם מנקודת מבט של מבוגרים

בשבוע שעבר, בדיוק כשקיבלנו את גיליון "משעמם" של אדם צעיר, שהה אצלנו אורח מיוחד: ג'יימס באראז, אחד המורים המובילים במערב לבודהיזם ומדיטציה, ומחבר הספר Awakening Joy. כשסיפרתי לו על גיליון "משעמם" של אדם צעיר הוא ביקש שנתרגם לו את כולו, הקשיב בענין ובשעשוע, ואז סיפר לנו סיפור:

פעם נכחתי בהרצאה של מורה טיבטי מפורסם. הוא פתח את ההרצאה בהכרזה חגיגית: "הערב אני אדבר על פריצת הדרך האמתית בתרגול רוחני!" אפשר היה להרגיש את ההתרגשות בקרב הקהל העצום שנכח באולם, כולנו הרגשנו שנפל בחלקנו מזל גדול להיות נוכחים כאן הערב, ומיד נקבל את הסוד בדרך להארה. אלא שבמשך השעה וחצי הבאות המורה הטיבטי דיבר באופן בלתי-מעורר-השראה בעליל. ניתן היה להרגיש את חוסר העניין, חוסר הסבלנות והאכזבה ההולכת וגדלה של הקהל. ואז, באמצע משפט, רכן המאסטר הטיבטי לפנים ולחש בדרמטיות: "פריצת הדרך האמתית היא שעמום!"

הוא נשען לאחור, חייך, והסביר לקהל המבולבל את כוונתו. ככל שאנחנו עסוקים בלחכות לחוויה הבאה שתרגש אותנו, אנחנו מפספסים את הסוד הגדול: כשאנחנו לומדים להתנתק מהסחות-דעת ומריגוש מתמיד אנחנו מתחילים להשתחרר מחוסר-המנוחה התמידי של לרצות משהו אחר או לא-לרצות את מה שיש. ואנחנו יכולים להתחיל להרגיש את השלווה שבאה עם היכולת לשהות ברגע, ולעשות כלום. הצד השני של שיעמום, מסתבר, הוא שלווה."

שער גליון משעמם של עיתון הילדים אדם צעיר. איור השער:ענת ורשבסקי

אנחנו כל-כך רגילים לריגושים, אפילו מכורים. רגע אחד של "כלום" והיד נשלחת לחבר-לעת-צרה כדי לפתוח איזו אפליקציה. עצם הרעיון "לעשות כלום" נשמע משעמם, אולי אפילו מאיים. יש סיבות טובות לכך שאנחנו חוששים מ"לעשות כלום": כשאין לנו משהו לעשות אנחנו מוצאים את עצמנו לבד עם עצמנו, ויכול להיות שיעלו זיכרונות לא נעימים מהעבר או חששות ודאגות מהעתיד או סתם הרגשת ריקנות מאיימת. לכן אנחנו ממלאים את החיים שלנו באקשן, לא משאירים רגע אחד של "כלום", ובעצם מחכים בכל רגע לרגע הבא, שיביא אתו את "פריצת הדרך האמתית".

לעומת זה, אם נתחיל להתאמן בלעשות כלום, אולי נתחיל לפתח יכולת ליהנות מכל רגע, בלי לחפש ריגושים ובלי לצפות לרגע הבא.

בהקשר הזה, אולי תמצאו ענין ב"משימת החודש" של גיליון "משעמם". יכול להיות שזה הצעד הראשון שלכם בדרך להארה.

משימת החודש מתוך גליון משעמם (אוג' 2018) של עיתון הילדים אדם צעיר

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך