קורט מלח ותקווה

מה הגיוני לאכול בימים כאלה של חורף?

כשאנו שומעים חדשות, יש לנו את כל הסיבות שבעולם להיות מודאגים. העולם נמצא במשבר; שנת 2012 הגיעה ואני לא יודעת מה היא צופנת לנו, מה המשמעות של היפוך הקטבים או סיום לוח השנה של המאיה, אבל זה ברור שמשהו קורה. מדינות באירופה מתמוטטות, ובארץ חוגגת החקיקה האנטי-שמאלנית, אנטי- ערבית ואנטי-דמוקרטית (בתור בן אדם שגדל תחת שלטון דיקטטורי מפחיד אותי מאוד לאבד את החופש שלי ובמיוחד את חופש הביטוי). הגרעין האיראני לא מפחיד אותי כמו ההתנהלות של הממשלה שלנו, שמייצרת את הפחדים ואת הקונפליקט המתמשך שאנו חיים בו.

ובין כל הסכנות האלה אני מסתכלת החוצה מחלונות מטבחי ורואה עננים כבדים של גשם, ולצידם מופיעה קשת קטנה ומקסימה. ברגע הזה, לבי מתחיל להירגע. הגשמים שירדו בחודש האחרון נתנו לי שקט, כי הם כמו הבטיחו לי שיהיה לנו אוכל בשנה הקרובה. בגבעה הסמוכה להרדוף אני רואה את "גן הבית" של ארז סרלין, מקום קסום שבו מגדלים ירקות מלאי חיים וטעם. הרי זה לא הגיוני לאכול אוכל שאינו מזין אותנו. אין זה הגיוני לפרנס תעשיות מזון שחושבות רק על הכסף שהן יכולות להוציא מאיתנו ומהאדמה. אין זה הגיוני לאכול אוכל מעובד שאין בו טיפה אחת של כוחות חיים. כולנו אחראים על התפריט שלנו, וכולנו אחראים למלא את העולם בתקווה. אין זמן. הכל קורה עכשיו. זה אמיתי.

וצלב האבל, סופר, מחזאי ופילוסוף צ'כי שהפך לנשיא המדינה ונפטר לפני זמן קצר, אמר פעם משפט שמנחה אותי כל חיי, ותמיד ממלא אותי תקווה: "תקווה היא מצב של התודעה, לא מצב של העולם. תקווה, במובנה העמוק, אינה זהה לשמחה על הצלחה, או לנכונות להשקיע בעשייה שבוודאי תוביל להצלחה, אלא דווקא ליכולת לעבוד למען משהו כיוון שהוא טוב והגיוני, מבלי לחשוב על התוצאות". אז בואו נכנס ביחד למטבח ונבשל מרק מזין, טעים והכי פשוט שבעולם. כל מי שיאכל אותו יתמלא בשמחה ובתקווה. וזה בוודאי הגיוני לאכול כזה מרק בכזה חורף! אם הירקות שתשתמשו בהם יהיו אורגנים, אז גם האדמה תחייך.

מרק בטטה ועדשים

מצרכים:
3 כוסות עדשים כתומות
1 ק"ג בצל קצוץ
1/2 כוס שמן זית
קילו וחצי בטטה, חתוך לקוביות
8 גזרים
1/2 ראש שום
1/2 חבילת סלרי עלים
9 ליטר ציר מרק או מים
מלח ופלפל

הוראות הכנה:
לטגן את הבצל בשמן זית.
להוסיף את כל השאר ולבשל עד שהעדשים רכות.

לקריאה בגירסת גיליון לחצו >> גיליון 18 אוכל טוב יוטקה הרשטיין

 

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך