בתי החינוך האלטרנטיביים בישראל מתאגדים [איגרת 17]

הקריקטורה שבה חיות שונות נבחנות באותו מבחן בשם האחידות והשוויון מתארת היטב את המצב של מערכת החינוך הממלכתית, אצלנו בישראל ולמעשה בכל מדינה כמעט. וככל שמתמעטים הישגי מערכת החינוך הציבורית, כך עולה ההכרה בכך שחינוך הוא מעשה חופשי והמרכז שלו הוא האינדיבידואל. "היוזמה לבחירה בחינוך" פועלת לקדם את מעמד בתי הספר החופשיים והעצמאיים, ולסייע ליוזמות חדשות לקום. ביום שישי האחרון התכנסו כ-65 פעילי חינוך וייסדו את "איגוד בתי החינוך", גוף משותף לבתי ספר עצמאיים מזרמים שונים. אמיר נוטע, 48, יזם היי-טק בעברו ופעיל חינוך בהווה, הוא ממייסדי היוזמה לבחירה בחינוך והרוח החיה מאחורי כנס איגוד בתי הספר. נוטע מספר כי בכנס השתתפו נציגים מזרמי חינוך מגוונים: אנתרופוסופי, דמוקרטי, מונטסורי, דו-לשוני, דתי-חילוני, ועוד בתי ספר עצמאיים רבים שאין להם תיוג. היו בתי ספר ממעמדים משפטיים שונים: ממוכר שאינו רישמי ועד ממלכתי. המכנה המשותף לכל בתי הספר היה שהם מציעים משהו אחר.

מה החזון של היוזמה לבחירה בחינוך?

החזון שלנו הוא שאני, כהורה, אוכל לבחור את סוג החינוך שמתאים לילדים שלי, מבלי שבעיות סוציו-אקונומיות או שאלות של מיקום יהוו שיקול כמו היום. ביוזמה לבחירה בחינוך אנחנו מתמקדים בעזרה לבתי ספר בהקמה. איגוד בתי החינוך, לעומת זאת, נועד לבתי ספר ייחודיים קיימים, שכמוהם יש מאות בארץ.

ה'אני מאמין' של האיגוד מורכב מ-3 חלקים:

1. להורים זכות בכורה לבחור את דרך החינוך לילדיהם (ציטוט ישיר של סעיף כ"ו (3) בהכרזת זכויות האדם של האו"ם מ-1948)

2. למחנכים יש זכות לחירות מחשבה וחופש פעולה

3. באחריות המדינה ליצור ולקיים מנגנון שיאפשר מימוש זכותם של האזרחים לחינוך.

מה היחס שלכם למערכת החינוך הממלכתית?

אנחנו לא רוצים להתחרות בה, אבל אנחנו רוצים לשנות אותה. אנחנו גם לא רוצים להוציא את הממשלה מהמשוואה של החינוך. הממשלה צריכה לממן ולפקח, אבל החינוך צריך להיות בידיים של המורים, והבחירה בידיים של ההורים. מטרתנו היא לעבוד עם הרשויות כדי להסביר את העניין של חינוך ייחודי.

תהיה לכם גם עבודה קשה בקרב הציבור הישראלי, שעדיין תופס חינוך ייחודי כחינוך אליטיסטי, לעשירים בלבד. 

אחת המטרות העיקריות שלנו הוא לשנות את התפיסה הזאת. חשוב להבדיל בין שוויון לאחידות. שוויון הזדמנויות בחינוך זה נהדר, אחידות בחינוך היא קטסטרופה. ברור לנו שפה יש משימה קשה, ואנו עושים חשיבה אסטרטגית איך לשווק לציבור קונספט מעט מורכב.

מסר נוסף שחשוב לנו להעביר הוא שבחינוך יכול להיות מצב של "win-win", ושההצלחה של אחד היא לא על חשבון מישהו אחר. הרבה מהדיון היום הוא "אם לך יש חינוך טוב, אז לילד שלי אין". זאת גישה של הפרד ומשול, ואת זה צריך להוציא מהדיון.

גלעד גולדשמידט, יו"ר הפורום הארצי לחינוך ולדורף בישראל, השתתף בכנס כאדם פרטי וגם מתוקף תפקידו. "החלטנו להצטרף כפורום ארצי, ואני מעודד גם את בתי הספר להצטרף באופן עצמאי לאיגוד.

הייתה נוכחות גדולה ל"כוחותינו"?

הייתה נוכחות גדולה של הוולדורף, להערכתי בין שליש לחצי מהמשתתפים. אבל מבחינתי, החשיבות של הנוכחות היא בזה שאנחנו יוצאים מהוולדורף ולוקחים חלק במשהו גדול יותר.

המעונינים במידע נוסף יכולים להצטרף לדף הפייסבוק של היוזמה לבחירה בחינוך. בתי ספר המעוניינים להצטרף לאיגוד בתי החינוך יכולים ליצור קשר בכתובת [email protected]

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך