דבר המערכת- גליון אדמה

דבר המערכת- גליון אדמה

"חַפֵּשׂ בְּתּוֹךְ עַצְמְךָ
וְתִמְצָא אֶת הָעוֹלָם
חַפֵּשׂ בְּמֶרְחֲבֵי תֵּבֵל
וְתִמְצָא אֶת עַצְמְךָ

שִׂים לֵב
לפִעְיִמַת המְַּטֻטֶּלתֶ
בֵּין הָעַצְמִי לָעוֹלָם

וּלְךָ תְּגַלֶה עַצְמָהּ
יֵשׁוּת אָדָם עוֹלָם
יֵשׁוּת עוֹלָם אָדָם"

- רודולף שטיינר

"דממה. עוד מעט נשמע אולי את קול הכוכבים הסובבים בשמים. נשבה רוח קלה. רשרש עלה אחד — וזה הכל. לא יותר. הלילה שב להיות כקודם. שאלתי: 'מה זה היה?'

'האדמה נשמה' — ענה הכושי.

'שטויות. האדמה אינה נושמת'.

אבל יש דברים שאנחנו מרגישים ואיננו יודעים מה הם."

הדיאלוג הקצרצר בין גוטמן לבין חברו מיטיב לתאר את התהליך שעובר על האנושות: תהליך של איבוד הקשר עם העולם: עם הכוכבים (להם הקדשנו גיליון בשנה שעברה), ועם האדמה. צודק ה"כושי" וטועה גוטמן: האדמה חיה ונושמת. האדמה פעילה. והאדם אשר אינו מבחין בכך מאבד במידה רבה את הקשר אל מקור חייו.

בעשורים האחרונים, כך נראה, אנחנו לא זקוקים לה יותר, את השדות הפכנו למרכזי קניות, את ההרים כתשנו לחומרי בנייה, את המדבר הפכנו למטמנת אשפה רעילה. לעיתים אנחנו כמעט מייחלים לעצמנו, המין האנושי, להיעלם מעל פני האדמה כדי שהיא תוכל לשוב ולנשום בשקט. מדמיינים כמה יפה ייראה העולם בלעדינו...

ובכן, למרבה ההפתעה, שטיינר גורס אחרת. במאמרו "סיפור הבריאה האנתרופוסופי בקוויו העיקריים" מביא נועם שרון את עיקרי הקוסמולוגיה האנתרופוסופית, והשורה התחתונה שלה: לא תיתכן אדמה ללא אדם. ההתפתחות של שתי הישויות הללו שלובה זו בזו ללא התר והן צועדות יחדיו מהתגשמות אחת לאחרת, משבתאי הקדום ועד לשלב הנוכחי, כשהן מתמירות זו את זו. תמונת עולם שכזו מעמידה באור חדש גם את האחריות שלנו לעולם.

גיליון זה מוקדש לקשר הבראשיתי והמופלא בין אדם לאדמה. ליווה אותו במסירות לירון ישראלי, ממובילי החקלאות הביודינמית בישראל, שסוקר במאמרו באופן מקיף את יחסי הגומלין האלה. האדמה הפורייה מהווה רק עשירית מפני כדור הארץ, וגם היא הולכת ונשחקת בהדרגה ובעקביות. הסיבות לכך היא שאנו תופסים אותה כצבר מינרלים מת אותו אפשר לנצל ללא הפרעה. המפתח לשינוי הוא בתפיסתנו את האדמה כישות חיה ונושמת.

נדמה שהיחס ההרסני של האנושות לאדמה נוצר כשפרדיגמות פטריארכליות החלו לשלוט במרחב התודעה. אפי בת אילן וסימונה חנוך כותבות מנקודת מבט נשית על האדמה כמרחב מרפא וכבסיס לעבודה אמנותית, כמו זו של אמנית האדמה דפנה ילון. האדמה היא מרחב מרפא גם עבור בני הנוער העובדים ברשת חוות "קיימא", אשר מציעות אלטרנטיבה לאלו שנשרו מהמסגרות החינוכיות.

נושאים רבים נוספים וגיליון עמוס בכל טוב לפניכם. אנו מקווים שקריאתו תעניק לכם קרקע פורייה למחשבה.

שלכם,

יפתח, סימונה, אפי, עירית ונועם

שער גליון אדמהתמונת השער: כדורי אדמה מהארכיב של "אדמהיא", מרכז לפיסול, עיצוב ובנייה באדמה בירושלים.

עיצוב הקיר: זוהר בר שלום. צילום: נטשה שחנס.

 

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך