מה משותף למחנך ולדורף ולרופא? [איגרת 150]

הכשרה כמחנך ולדורף, לימודי תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה יכולים להימשך 7 שנים. שיתוף פעולה חדש בין מכללת בית ברל לפורום הארצי לחינוך ולדורף יאפשר למורי ולדורף פעילים להשלים תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה בקלות ובנוחות

נניח שאדם מגיע לעולם במטרה לתרום לבריאות תושביו. באיזה מקצוע הוא היה בוחר לדעתכם, רופא או מחנך? בעיני, שני המקצועות חשובים לבריאות, ובעוד שהרפואה (הקונבנציונאלית) מתמקדת בטיפול במחלה (ויש יאמרו, בסימפטומים של המחלה), חינוך איכותי הוא כמו רפואה מונעת. בספרו "ילדות בריאה" מצטט הרופא ד"ר אבישי גרשוני מכתם של שטיינר, בזו הלשון: זה היה בזמנים קדומים // אז חיה בנפשות המתקדשים בעצמה המחשבה // שמדרך הטבע כל אדם הוא חולה. // ואת החינוך ראו כתהליך הריפוי // שעם התבגרות הילד יביא לו את הבריאות הדרושה // לחיות כאדם שלם.

לצד משימת הריפוי, ללימודי רפואה ולימודי חינוך ולדורף בישראל יש נקודה משותפת נוספת – לימודי רפואה לוקחים 7 שנים, וגם לימודי חינוך ולדורף עשויים לארוך 7 שנים – 4 שנות סמינר לאנתרופוסופיה וחינוך ולדורף, ו-3 שנות השלמה לתעודת הוראה ו/או תואר ראשון בחינוך. הצורך בשני מסלולי לימוד עוקבים או מקבילים מטילים מעמסה גדולה על מורי ולדורף בישראל, הן מבחינת הזמן והן מבחינת התשלום, ומהווים סוג של חסם גדילה על חינוך ולדורף בארץ, כי הרי המצרך החסר ביותר בתחום הוא מורים עם תעודות.

איך מתמודדים עם הבעיה? במכללת דוד ילין שבירושלים ניתן ללמוד את שני המסלולים במקביל ללא תוספת תשלום. ניסיון לייסד מסלול דומה במכללת סמינר הקיבוצים, עבור תושבי מרכז הארץ, לא עלה יפה. כעת, במסגרת יוזמה חדשה המשותפת לפורום הארצי לחינוך ולדורף בישראל ולמכללה האקדמית בית ברל (כפר סבא), תיפתח בשנת הלימודים האקדמית הבאה קבוצה של מורי ולדורף בוגרי סמינרים שתשלים ביום לימודים משותף בשבוע, על פני 3 שנים, את התואר הראשון בחינוך ותעודת הוראה לבית ספר יסודי. לדברי רונן האן, מנהל הסמינר בזומר ומהשותפים למהלך, בית ברל מסכימים להכיר בלימודים בסמינרים לאנתרופוסופיה כנקודות זכות אקדמיות, דבר שמצמצם בצורה משמעותית את היקף הלימודים. גם בנושא אימוני ההוראה תהיה הקלה, ושעות ההוראה של המורה בבית הספר יחשבו כהתנסות מעשית. יתרון נוסף שמונה האן הוא הכיתה שתהיה מורכבת רק ממורי ולדורף, דבר שמבטיח חוויה נעימה ומהנה כמו הכנס השנתי בקיבוץ דליה – רק פעם בשבוע.

"ככל שחינוך ולדורף יותר ישתלב במערכת הממלכתית, כך יש יותר חשיבות לתעודת ההוראה ולתואר של המורים. יש לזה השפעה על בתי בספר, ועל התנאים של המורה מבחינת משכורת ותנאים סוציאליים. ומעבר לתועלת הזאת, אני חושב שהתלמידים ירוויחו גם מהלימודים עצמם, שיעשירו את המורה וישפרו אותו כאיש חינוך."

לאור ניסינו רב השנים בשילוב מסלולי חינוך ולדורף במסגרות אקדמיות, האן מדגיש גם את החשיבות שיש להצלחת המהלך. "זה לא קורה כל יום, שמוסד אקדמי בא לקראתנו ופותח את שעריו. כשיש הזדמנות כזאת חשוב לנצל אותה, כי אולי היא לא תחזור. אם יהיו מספיק נרשמים והקבוצה תיפתח, אז אולי יפתחו קבוצות נוספות בעתיד, וגם, בשאיפה, קבוצות לאנשי חינוך לגיל הרך. אך אם לא תיפתח השנה הקבוצה, מי יודע מתי תהיה הזדמנות נוספת." רונן הוא גם האדם לפנות אליו לברור פרטים נוספים, בכתובת הדוא"ל [email protected] או במספר 052-3368280.

נועם שרון

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך