מזומר לזמרת-יה: סיפורו של בית הספר הדתי-ברוח-וולדורף הפועל ברמת-גן
ציור לוח בית ספר זמרת-יה. צילום באדיבות רן אהרוני

מזומר לזמרת-יה: סיפורו של בית הספר הדתי-ברוח-וולדורף הפועל ברמת-גן

"חינוך יהודי מהשורש" הוא שם קוד לחינוך דתי המתבסס על הגישה החינוכית האנתרופוסופית – חינוך ולדורף. זרם זה נמצא בישראל בהתפתחות מהירה, אולם היוזמה הצעירה הפועלת בלב גוש דן זקוקה לעזרת הקהילה

אחת התופעות המעניינות בשנים האחרונות היא צמיחה של זרם חינוך יהודי-דתי המקבל השראה מהגישה החינוכית האנתרופוסופית – חינוך וולדורף. אותו זרם מקיים מערכת יחסים מורכבת עם זהותו האנתרופוסופית: המילים "אנתרופוסופיה" ו"חינוך וולדורף" אינן מוזכרות באתר של "מעיינות רבי חייא", הארגון החינוכי המוביל בזרם זה, שהוקם על ידי אריאלה בן אמיתי, אשת חינוך וולדורף ובעלת תשובה. במאמר שכתב לגיליון אדם עולם שעסק באנתרופוסופיה ויהדות (ינו-פבר. 2015) כותב אופיר אחימאיר, חבר הוועד המנהל של הארגון:

"אנתרופו-דוסים?"! מצטערים, טעות בכתובת. היהדות ב'מעיינות' אינה עוד וריאציה על הסימפוניה המתנגנת בוולדורף. כדי לענות על שאלת השאלות 'מהו האדם?' ולגזור ממנה גישה חינוכית, אנו נסמכים על המצע העתיק של היהדות המשתרע מתורת משה [...] ועד כתבי גדולי האומה בדורות האחרונים, כדוגמת הרמח"ל [...] ברור שמיומנויות וכלים ולפעמים גם הדרכות מעשיות יש לקלוט לעתים מן החוץ, ו"אם יאמר לך אדם יש חכמה בגויים – תאמין", אבל מכאן ועד לשאוב השראה רוחנית מאותם מקורות, מה שמכונה בספרותינו "תורה בגויים" – קיימת תהום עצומה! (לקריאת המאמר המלא – פתוח למנויי אדם עולם).

לוח ספירת העומר בית ספר זמרת-יה, בית ספר אנתרופוסופי דתי ברמת גן. צילום באדיבות רן אהרוני

לוחלוח ספירת העומר בית ספר זמרת-יה. צילום באדיבות רן אהרוני

אולם לא כל הפועלים למען חינוך יהודי שורשי מתכחשים לקשר שלהם לחינוך האנתרופוסופי. בית החינוך "זמרת-יה", הפועל ברמת גן, מכנה את עצמו בריש גלי "בית חינוך יהודי-דתי ברוח חינוך וולדורף", והוא עובד בשיתוף פעולה הדוק עם בית ספר זומר, שלקח אותו תחת חסותו. רן אהרוני, ממייסדי בית הספר, מספר לנו כי הוא ואשתו עדי מגדלים שלושה ילדים בבית שומר מצוות, וכשבתם מיכאלה נשלחה לגן האנתרופוסופי החילוני, הוא הרגיש שמשהו חסר. "אשתי היא אשת חינוך, והיא מאוד התרשמה מהחינוך האנתרופוסופי. גם לא מצאנו אלטרנטיבה שתתאים יותר לעולם הערכים שלנו. אז שלחנו אותה לגן ברמת גן, ולי היה חסר תוכן יהודי. הבנתי גם שככל שהיא תגדל, כך יהיה חסר לה יותר".

אני מופתע ממה שאתה אומר, כיוון שלפי דעתי בחינוך האנתרופוסופי הילדים מקבלים תוכן יהודי מעמיק ביחס לזרמי חינוך אחרים.

"אולי זה נכון ביחס לבתי ספר חילוניים, אבל לא ביחס לדתיים. נכון שמברכים, אבל את מי? את השמש, את האיכר, את האדמה. זה הרבה יותר שטחי ממה שאני מחפש מבחינה דתית. ואותו הדבר לגבי כל החגים.

"ואז שמעתי על גן בירושלים, שעושה את מה שאני מחפש – מעיינות רבי חייא. הגעתי לשם, ואיך שנכנסתי ראיתי שאי אפשר לטעות – זה חינוך אנתרופוסופי. שם ראיתי שוולדורף יהודי יכול לתפוס. שם הבנתי שהוולדורף יכול לשמש ככלי חינוכי ניטראלי, שאליו ניתן לצקת את עולם התוכן והווית החיים שלך. זה מאוד תפס אותי, והתחלתי לחשוב על להקים דבר כזה ברמת גן".

בדיעבד, לא היה יותר פשוט לארוז את המשפחה לירושלים?

"אולי, אבל זה מתקשר לאמונה נוספת שלי, והיא הצורך לשמור על אוכלוסייה דתית באזור המרכז. כרגע יש תופעה של עזיבת דתיים את אזור המרכז, בעיקר בגלל העדר אלטרנטיבות חינוכיות. יש ברמת גן שלושה בתי ספר דתיים, אבל מה ההבדל ביניהם? אין ממש הבדל. בעיני זה חבל, לא רק כאדם דתי. אני אוהב לחיות בעיר בגלל שיש בה פלורליזם וריבוי אוכלוסיות. את הקמת בית הספר ברמת גן ראיתי גם בהקשר הזה. כשיצאתי עם הרעיון החוצה, הצטרפו אלי לא מעט משפחות, וזה הוכיח לי שלרעיון יש ביקוש".

חוגגים את ליל הסדר בבית ספר זמרת-יה. צילום באדיבות רן אהרוני

אני מבין שגם לבית ספר זומר יש קשר להחלטה.

"לחינוך האנתרופוסופי יש שם מצוין ברמת גן, בזכות בית ספר זומר. אגף החינוך בעירייה מעודד את החינוך האנתרופוסופי, וכשבאנו עם הרעיון הם תמכו בו (בשנת הלימודים הקרובה ייפתח בר"ג בית ספר אנתרופוסופי נוסף, שישמש שלוחה של זומר – נ.ש.). נוצר חיבור לבית ספר זומר, שאימץ אותנו תחת חסותו. הוא מלווה אותנו מבחינה פדגוגית, נותן לנו תמיכה אדמיניסטרטיבית, ובעת הצורך אנשים ממנו אפילו מגיעים לעזור לנו לצבוע כיתות. זה ממש לא מובן מאליו, ומאוד מוערך".

אל צוות ההורים הצטרפה רות ארבל – אשת חינוך מתאימה, שהצטרפה לסמינר המורים בר"ג, והכיתה יצאה לדרך בשנת הלימודים הנוכחית עם מחנכת חדשה בשם טל לוי, אשר התחילה את דרכה בחינוך וולדורף. כצפוי ביוזמות בתחילת דרכן, הם נתקלו בקשיים ומהמורות בדרך, דבר שמקשה על העירייה לתמוך בהמשך קיום בית הספר בשנה הבאה. עם זאת, מאמין אהרוני שאם מספיק הורים יביעו את נכונותם להצטרף לבית הספר, העירייה תשנה את החלטתה.

"בחינוך הדתי יש בעיה של העדר מגוון במתודות הלימוד והחינוך. ראינו איך החינוך היהודי השורשי, המתבסס על חינוך וולדורף, צובר תאוצה בתוך אוכלוסיות דתיות בכל הארץ. יש בעיה בחינוך הדתי באופן כללי, חסר בו מגוון של מתודות לימוד חדשניות ואלטרנטיביות. אנו רואים איך הוולדורף מצליח להחיות את החינוך הדתי, ואנחנו רוצים שגם רמת גן תהיה חלק מהתנועה הזאת".

לסיכום שיחתנו קורא רן להורים המתעניינים בחינוך יהודי אלטרנטיבי באזור המרכז ליצור איתו קשר ולשקול הרשמה לשנה הבאה. הוא מזמין מתעניינים להיות בקשר עם דף הפייסבוק של היוזמה, ולהתעדכן בערבי המתעניינים הקרובים.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך