ערוץ: אמנות

לייפות את הרקיע

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

דרכו של ראובן כהן אלורו לקחה אותו מאלג'יריה לקריית טבעון, חיפה והרדוף. אמן, ארכיטקט אקולוגי ואיש מעשה שלא חתם בשמו על עבודותיו, אבל הותיר חותם אישי עמוק בכל מקום שבו נגע. דברים לזכרו. לקריאה לחצו >> גיליון 9 פרידה יואב טריפון ומעוז אלון קרא עוד »

הדרך לגילוי האדם

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

"כל למידה בימינו תהיה בריאה רק אם תהיה ספוגה באמנות", אומר תומס אדם, מורה ומטפל בגישת "הדרך לגילוי הקול", אמנות זמרה ודרך רוחנית שהתפתחה לצד האנתרופוסופיה. בשנים האחרונות מבקר אדם בישראל באופן תדיר, פוגש מורים וסטודנטים, ותומך בהכשרה בתחום שנפתחה בשנה האחרונה בקיבוץ הרדוף. הנה האיש שבזכותו יותר אנשים בישראל נותנים את קולם בשיר. לקריאה לחצו >> גיליון 8 תרבות ... קרא עוד »

יש אהבה ענוגה בין האופל לבין הזהב: עיון בשירה של לאה גולדברג "זוהר אחרון"

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

המעבר מן הקיץ אל הסתיו מלווה בידיעה כי ימים קודרים הולכים וקרבים והחשכה מעתה תלך ותגבר. הוויתור האקטיבי על יופיו הזוהר של הקיץ, הנדרש מהאדם בימים אלו, אינו חוויה קלה לאדם מחוויית הימים החורפיים החשוכים ביותר: אם בלבו של החורף קיימת תמיד תקוות האור ההולך וגובר, הרי שבשלהי הקיץ ובימי הסתיו משולה התמעטות האור לכניסה אטית והדרגתית אל החומר. למות ... קרא עוד »

מה לנו יש להגיד?

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

אמרו ששטפו לנו את המוח. אמרו שכשהרמנו את העיניים ב"הוא מגיע" זה היה כי באמת נכנסנו לאקסטזה. אמרו שזאת לא הצגה שמתאימה לוָלדורף. אמרו שאיתי המחנך ויונתן הבמאי השתמשו בנו למטרות שלהם. אמרו שזאת ההצגה הכי מדהימה שראו בחיים. אמרו שזה לא מתאים לגיל שלנו. אמרו שזאת פרובוקציה. אמרו שזה חינוך. אמרו שאנחנו מאבדים את האינדיווידואליות שלנו. אמרו שזאת לא ... קרא עוד »

ספרים חדשים – שירה וטראומה

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

על ספרו של פטר סלג: "הכול לא נשכח" (ועל מהותה האקטואלית של שירה) נלי זקס היגרה לשבדיה זמן קצר לפני פרוץ מלחמת-העולם השנייה. שם הוסיפה ליצור בשפה הגרמנית ועמדה בקשר מכתבים לא רק עם פאול צלאן שבפריס אלא גם עם אישים בארץ, בהם שמואל ה' ברגמן ומרטין בובר. אחד הנושאים שמילאו אותה חרדה קיומית היה המחשבה שבני העם היהודי עלולים ... קרא עוד »

תיאטרון המילה יוצא לדרך

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

כאשר רודולף שטיינר ייסד בדורנַך את המרכז הרוחני של התקופה החדשה, הוא בנה במרכזו את התיאטרון כמרכז לדרמת המסתורין, ובו התפתח עיצוב הדיבור והדרמה. בשנות השמונים של המאה שעברה ניתן לי ולזוגתי מרים להיות נוכחים בסיומה של אותה ההתרחשות שהתחילה בתחילת המאה העשרים בידי מָרי ורודולף שטיינר. לקריאה לחצו >> גיליון 4 יוזמות יעקב ארנן   קרא עוד »

נס כד-השמן והדלקת המנורה החדשה

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

כשאנו מתבוננים במהלך עונות-השנה, אפשר לתאר אותו משתי מנקודות-מבט השונות זו מזו. האחת - נקודת-המבט של עולם-הטבע והשתנותו במהלך-השנה, והאחרת - נקודת-המבט של נפש-האדם. עולם-הטבע ונפש-האדם פועמים יחדיו כנשימת אדם-עולם ומשלימים זה את זה בפעילותם. כך אפשר לעקוב אחר תנועת-המטוטלת של ישות-האור הנסוגה מהטבע החיצוני של האדם, כאור המתגלה לחושים, ומַפציעה בטבע הפנימי של האדם, כאור-החשיבה. לקריאה לחצו >> גיליון ... קרא עוד »

איך קשרה אותם אליה הארץ בעבותות של קסם?

אנה מאי ותדאוש פון ריכטר, ירושלים בשנות העשרים והשלושים, סיפור בהתהוות. מסע אל פלשתינה מי היה האנתרופוסוף הראשון בארץ-ישראל? קשה לקבוע בוודאות. האם שטיינר עצמו היה מעורב בדרך זו או אחרת בהתפתחות האנתרופוסופיה בארץ? לקריאה לחצו >> גיליון 2 תולדות האנתרופוסופיה בארץ דוד לוי   קרא עוד »

55 שנים למותה של סופרת הילדים השבדית אלזה בסקוב

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

מהיכן בא לנו כל היופי הזה? מאמר לזכר סופרת הילדים השבדית אלזה בסקוב ( 1953-1874 ). הבסיס למאמר זה נכתב בידי סטינה המר משבדיה בחגיגות לציון 100 שנה להולדתה של אלזה בסקוב. תרגמתי אותו כי הקשר בין חיי היוצר ויצירתו מעניין בעיני. תוך כדי כך קרו דברים שהבהירו שמעשה יצירתה עדיין לא תם והיא ממשיכה לפעול בעולם הזה. את הקשר ... קרא עוד »

על הרוחני אצל סמואל בקט, אולי לפי רודולף שטיינר

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

אמן גדול אינו יכול להיות חילוני לחלוטין. תמיד ננמצא בו או בה נהייה כלשהי אל המעֵבר. לא בהכרח לאֵל או למהות רוחנית, על-טבעית ומיסטית "אחרת", אבל תמיד נצליח לאתר מין זקיפת מבט נמרץ, תוהה-באמת ומחפש אל מה שאולי ניצב מעבר לאופק החומרי, הרציונלי בלבד. לקריאה לחצו >> גיליון 2 ספרות ותיאטרון פרופסור שמעון לוי קרא עוד »