דבר העורכת – גליון לידה

דבר העורכת – גליון לידה

"חַפֵּשׂ בְּתּוֹךְ עַצְמְךָ
וְתִמְצָא אֶת הָעוֹלָם
חַפֵּשׂ בְּמֶרְחֲבֵי תֵּבֵל
וְתִמְצָא אֶת עַצְמְךָ

שִׂים לֵב
לפִעְיִמַת המְַּטֻטֶּלתֶ
בֵּין הָעַצְמִי לָעוֹלָם

וּלְךָ תְּגַלֶה עַצְמָהּ
יֵשׁוּת אָדָם עוֹלָם
יֵשׁוּת עוֹלָם אָדָם"

- רודולף שטיינר

אם היינו מספרים לעוברית בבטן אמה על ההפרדה הדיכוטומית בתרבותנו בין מוות (רע) ללידה (טוב), היא כנראה היתה צוחקת. גם את שטיינר נראה שזה הצחיק, כי לא פעם, כך מספרת נועה ברקת במאמרה "דע מאין באת", חזר על האמירה הצינית, משהו, שרוב האנשים מתעניינים יותר בחייהם שלאחר המוות מאשר באלה שלפני הלידה.

חציית הסף, בצאתנו מהעולם, מתרחשת שוב בכניסתנו אליו, ויפה מתארת זאת אסטריד לינדגרן במילים האחרונות של האחים לב ארי: "לא יכולתי לראות את הצוק מתחתיי, אבל ידעתי שהוא נמצא שם, ואני צריך לעשות רק צעד אחד לתוך החושך והכול ייגמר... אני מפחד. אבל אני אעשה את זה בכל זאת... כן, אני יכול לראות את האור! אני יכול לראות את האור!"

האם כך חש תינוק כשהוא מבין שעליו לקפוץ מהרחם הבטוח אל השחור המאיים בחוץ? האם נכון יהיה לומר שאנחנו לא רק נולדים לעולם אלא גם מתים אליו מתוך הרחם?

ומה עם האמא? הן כה רבות מאתנו הרגישו שהן נוגעות במוות ברגע הלידה. בריאיון עמה מספרת המיילדת נעה מרסיאנו על האקסקרנציה שעוברת האמא בהיריון, עת היא מֵפנה את עצמה מתוך עצמה כדי לתת מקום לתינוק — עד לנקודת השיא בה היא כמעט נעלמת אל מרחבי הקוסמוס, שמהם במקביל מתגשם התינוק אל העולם.

ומה קורה בלב זירת ההתרחשות הזו?

באופן מופלא, מקבילה התפתחות העובר בארבעת השבועות הראשונים ברחם להיווצרות הגופים הפיזי, האתרי, האסטרלי והאני, כך מתאר מוטי לוי במאמרו "עובר הרוח"; באופן מופלא לא פחות מקבילה התפתחות העובר לששת ימי הבריאה, ועל כך, כמו גם על האופן שבו צורת הלידה הופכת לדפוסי התנהגות, מפרטת נועה ברקת; כמה חשוב המידע הזה לגננים של הילד תוכלו לקרוא במאמרה של מירי מתתיה "ספר לי, חמודי, איך עברה עליך הלידה?"

עוד בגיליון, בין היתר, שיחת גברים בין יפתח שילוני לד"ר אבנר שיפטן, מיילד לידות הבית העסוק והמוכר ביותר בישראל, מאמר של האוריתמיסטית סיתוונית גומברג על אוריתמיה והיריון, וסיפור התגשמות ישות השמש בגופו של ישוע מנצרת במאמרו של נועם שרון "הבשורה על פי שטיינר".

חבלי לידתו של הגיליון לוּווּ בהיריון ולידה מרגשים במיוחד של ליבי שרון. מזל טוב לרוני, נועם ולכל המשפחה.

קריאה טובה ומהנה,

סימונה חנוך

בגיליון הבא אנחנו מדרימים ופותחים עיניים ולב אל מעט מהנעשה בין באר שבע לאילת. גליון דרום הוא קלידוסקופ צבעוני בגווני המדבר של אנשים, יוזמות אנתרופוסופיות חינוכיות, ביקור בכפר רפאל, ראיון עם אחמד אל-אזאבט מעזה שחי כיום בגמניה ומציע נקודת מבט פנימית וחיצונית כאחת על האזור, התבוננות על המדבר כמקור השראה לתנועות רוחניות בעבר ובהווה ועוד נושאים רבים ומרתקים.
להתראות!
התהוות | רעיה לפיד. אקריליק על בד 88X88

התהוות | רעיה לפיד. אקריליק על בד 88X88

 

מערכת אדם עולם נפרדת באהבה ובתודה מיפתח שילוני

קוראות וקוראי אדם עולם היקרים,

השנתיים וחצי האחרונות זימנו לי חוויה מרתקת: השתתפות בהפקתם ובעריכתם של כמעט עשרים גיליונות של אדם עולם.

עבודה זו אפשרה לי להכיר רבים מנשות ואנשי הקהילה האנתרופוסופית בישראל, ללמוד מהם, ובעיקר לראות את התמונה הגדולה: כוח אדיר של יצירה אנושית-רוחית-אמפתית שכל כך נחוץ היום בחברה הישראלית המשוסעת והדואבת; כזה שיכול להיות אחד הכוחות המרפאים של ישראל.

אדם עולם הוא בעיניי זירת היצירה המרכזית של הרעיונות החדשים של האנתרופוסופיה בישראל. הוא ייחודי מאוד גם בהשוואה למדינות אחרות בהן לא יוצא לאור מגזין משמעותי, שמעמיק חקר הן באנתרופוסופיה ככלל, והן בנגזרת החינוכית שלה — חינוך ולדורף — בפרט. לכן, כל שנה בה יוצא לאור המגזין היא שנה שבה מקבלת הקהילה האנתרופוסופית בארץ מתנה גדולה.

בעבודתי באדם עולם שמחתי לסייע בהעמקת היסודות הארגוניים של העיתון. נדמה לי שמתוך עבודה זו הצלחנו להביא תוצרים מדויקים ומעמיקים יותר.

גיליון זה הוא האחרון שאני מעורב בעריכתו. לצד המשך עבודתי כמורה בבית הספר שיבולים בנס ציונה, ארצה להתפתח בתחום הייעוץ האישי והארגוני במסגרת הקהילה האנתרופוסופית ומחוצה לה, במגזר החינוכי והעסקי כאחד.

אני מלא תודה והערכה לנועם שרון ולסימונה חנוך על השותפות, ומאחל לכולנו עוד שנים של עיסוק מלא משמעות באנתרופוסופיה לגווניה.

יפתח שילוני

שער גליון לידה (58), נובמבר-דצמבר 2018, מגזין אדם עולם לחינוך וולדורף ואנתרופוסופיה בישראלאת גיליון הריון ולידה מלווים צילומים של ליהי עמיצור לובל מיילדת בית מזה 17 שנה, צלמת ואמא לשישה ילדים.
מאמינה שכל תינוק שנולד בדרך רכה ומכבדת הוא צעד לעבר חברה בריאה יותר.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך