מילון לחינוך ולדורף בגיל הגן

מילון לחינוך ולדורף בגיל הגן

חודשים ינואר ופברואר הם חודשי ההרשמה למסגרות בשנה הבאה, והורים רבים שואלים את עצמם האם חינוך ולדורף מתאים לילדיהם. כשירות לציבור, אנו מעניקים כאן מילון בסיסי למושגי יסוד בחינוך ולדורף

חורף, קרירות, רוחות מנשבות. מתכנסת מהקור החודר ומתבוננת בלבלוב פרחי השקדיה והעשב הירוק הרענן.

זו תקופה מיוחדת שכזו, שבה הטבע כל כך עוצמתי וכל כך מתנדנד; תקופה שמכילה בתוכה התכנסות ופריחה, היא מכילה בתוכה רגעים של פנימה וגם החוצה. הטבע חושף בפנינו עולם ומלואו של בין לבין - וגם וגם. הרגע הזה מלווה גם בהתנדנדות לוגיסטית, בירוקרטית ופנימית - תקופה של הרשמה למערכות חינוכיות לשנת הלימודים הבאה.

כהורה, זה זמן של לבטים, שאלות, חרדות ותקוות.

יש הורים שלהם התשובה ידועה מראש. אולי הם כבר מבוססים במסגרת אהובה ומוכרת, אולי ישנם אילוצים שמכתיבים את הדברים, אך הם יודעים כבר לאיזו מסגרת נרשמים. למרות הבהירות זו עדיין החלטה עם תקוות, מחשבות וחרדות.

ישנם הורים שלהם התשובה עוד לא ברורה. ועל מנת לקבל בהירות יש צורך בהתבוננות, בשאלות, במחקרים ובקבלת החלטות.

כגננת, התקופה הזו בגן הייתה תמיד עמוסה בביקורי הורים שהיו מגיעים להתבונן, לראות, לשאול, ולנסות לקבל מושג מהו הגן שלנו, והאם הוא מתאים לילדם.

היו הורים שידעו בדיוק מהו חינוך ולדורף וחיפשו מסגרת ספציפית כזו.

והיו הורים שלא ממש ידעו… היו הורים ששמעו על הגן במקרה, היו כאלה שקיבלו המלצה כזו או אחרת, היו ששמעו על חינוך וולדורף ובאו לבדוק מה זה אומר, והיו גם הורים שרק ביקשו מפלט מהמערכת הממלכתית, וחיפשו מסגרת פרטית.

לצערי, הצצה קטנה כזו שהורים מקבלים אינה מספיקה באמת כדי להבין את מהות הגן, ולכן לעיתים קרובות מצאתי הורים רבים מבולבלים לגבי הגישה והמושגים. זה מובן. כמבוגרים החיים בעולם מודרני, הבאים כבר עם הכרות עם מערכות חינוך אחרות ועם תפיסת חיים ברורה, לעתים קרבות המושגים של גן ולדורף ושפת החינוך שלו היו זרים ומבלבלים. זה ממש הרגיש כאילו הם מבקרים בעולם זר.

האמת היא שכאשת מקצוע בתחום יוצא לי לפגוש הורים על בסיס יומיומי (גם כאלו שילדיהם כבר במערכות חינוך ולדורף) שלא ברור להם באמת מה זה אומר חינוך ולדורף. הם לא בהכרח מבינים מהי מהות החינוך הזה ומהי התורה שנמצאת בבסיס העשייה היומיומית.

כמי ש"דוברת את השפה", מצאתי את עצמי פעמים רבות משתמשת, בשיחות עם הורים או עם אנשי צוות, במושגים שלא היו ברורים להם. חוסר ההבנה יוצר קצרים בתקשורת, בלבול, ובסופו של דבר – הוא עלול לגרום לפגיעה בחינוך הילדים. אנשים רבים לא מייחסים חשיבות לחוסר ההבנה הזה, אך האמת היא שזה מאוד מאוד חשוב.

לכן, על מנת ליצור אחידות בתקשורת עם ההורים, עם אנשי הצוות ובעצם עם כל אלו שלא "דוברים את השפה", הנה פרק ראשון במילון הגן האנתרופוסופי.

פרק ראשון: מושגי יסוד

חינוך ולדורף – חינוך אנתרופוסופי. אחת השאלות הראשונות שתמיד עולה היא: מה ההבדל בין חינוך ולדורף לחינוך אנתרופוסופי?

אז האמת היא שאין הבדל. בית הספר האנתרופוסופי הראשון הוקם לילדי העובדים של מפעל הסיגריות ולדורף אסטוריה ומכאן שמו. החינוך מתבסס על תאוריית ההתפתחות שהגה רודולף שטיינר. היא מדברת על האדם כעל ישות המורכבת מגוף, נפש ורוח. מטרת חינוך ולדורף היא לטפח את הגרעין הייחודי שבכל אדם, להעניק לו את מיטב הכלים והיכולות האנושיות שיאפשרו לו לבוא לידי ביטוי בעולם, ולממש את ייחודיותו בצורה הטובה ביותר.

ריתמוס – סדר יום/סדר שבוע. ריתמוס הגן הוא למעשה סדר יום או סדר שבועי: מתי אוכלים, מתי משחקים, באיזה יום מטיילים, באיזה יום צבעי מים וכו'. בעומקו של המושג הכוונה היא למקצב החיים. כשאנו מביאים את זה לחיי הגן – הכוונה היא למקצב הגן. מתוך התפיסה שגם בגופנו וגם סביבנו יש לחיים ריתמוס – יום ולילה, עונות השנה, מערכות הגוף וכו' – גם בגן אנו חיים את ריתמוס הגן. הריתמוס בגן בנוי בצורה מסודרת, מאוזנת וחזרתית. דבר זה נותן לילדים ביטחון ושקט המאפשרים להם חופש פנימי. הוא יוצר קרקע ובסיס לאווירה יציבה, בטוחה, שקטה ומאוזנת שהילדים זקוקים לה על מנת להתפתח ולגדול.

מעגל - מפגש. בגן ולדורף מתקיים בכל בוקר "מעגל" בו הגננת מביאה מעין מחזה, כאשר הילדים והצוות הם השחקנים. את הנושא בוחרת הגננת בהתאם לעונה או לחג, וכמובן בהתאם לצרכים ההתפתחותיים של ילדי הגן באותה העת. במהלך המעגל הגננת עושה תנועות, שרה, מספרת, וממחישה את העלילה באמצעים תנועתיים והילדים פועלים בעקבותיה. כך, באמצעים מוחשיים, הילדים מפנימים את התמונה שהגננת מביאה. בדרך כלל המעגל משתנה כל שבועיים-שלושה. לחווית המעגל בגן ולדורף יש היבטים רבים ברמה החינוכית, הפנימית, הרגשית, הרוחנית והפיזית.

שִבעון - תקופת גילאים. בתיאוריית ההתפתחות עליה מתבסס חינוך ולדורף, חיי האדם מחולקים לתקופות של שבע שנים – שבעונים. לכל שִביעון מאפיינים משלו, וחינוך ולדורף מתאים את תוכנית הלימודים שלו, הן בגן והן בבית הספר, למאפיינים של כל שבעון.

משחק חופשי - משחק לא מודרך. המשחק החופשי בגן מאפשר פיתוח דמיון ויצירתיות בילדים. בנוסף, מתוך התפיסה שילדים בגיל הרך לומדים מתוך חיקוי, מה שהילד חווה, הילד מפנים; ומה שהילד חווה ומפנים, הוא יוצר מחדש בעצמו במשחקו. הילד זקוק למשחק כדי להטמיע את חוויותיו.

עקב ההכרה בתפקיד החיוני של המשחק החופשי בשבעון הראשון, יש לו מקום נכבד בהוויית הגן. דרך המשחק הילד מתרגל מצבי חיים שונים, פתרון בעיות, עיבוד של תכנים רגשיים, מערכות יחסים ועוד. בריתמוס היומי מוקדש זמן רב למשחק חופשי, הן בחלל הגן והן בחצר.

ילד חלומי / ילד ער - מושג המתייחס לתודעת הילד. זהו מקור לשוני רב בין גנים "קונבנציונליים" לגני ולדורף. בגיל הרך - שביעון ראשון - הילד נתפס כאדם בעל בתודעה "חלומית". זאת אומרת דמיון עשיר וחיבור אינטואיטיבי אל העולם דרך החושים. התפיסה היא שהאני הפרטי שלו פחות נוכח, מה שמאפשר לילד להיות אחד עם העולם.

ילד ער הוא ילד שהאינטלקט שלו מפותח מאוד, והאני שלו פעיל מאוד.

בגן ולדורף מנסים להשאיר את הילדים בתודעת החלום. לכן מנסים להימנע מפעולות ה"מעוררות" את תודעת הילד בטרם זמנה (צבעים חדים, אותיות ומספרים וכל פעילות שבאה לפתח את האינטלקט של הילד).

נשימה - לנשימה בחינוך ולדורף הקשרים רבים. הקשר אחד שנציין אותו כאן הוא בהקשר לריתמוס. ריתמוס בריא הוא ריתמוס נושם. כמו שאיפה ונשיפה, פנימה והחוצה, התפזרות והאספות. כך גם ריתמוס הגן נועד ליצור איזון. הריתמוס מאוזן בכך שהוא בנוי כמו נשימה, וכך הוא מאפשר לילדים לנשום בעצמם - למצוא איזון ויציבות המאפשרים התפתחות בריאה.

פדגוגיה - תורת החינוך. מאחר ויש תורת חינוך עמוקה מאחורי התנהלות גן ולדורף - ההיבט הפדגוגי הוא מהותי. מתוך תורת החינוך הזו מתקבלות החלטות רבות כמו אופי הצעצועים, צבעי הגן, העשייה בגן, אופי המשחק, אופן הדיבור וכו'.

ברכה - גני וולדורף הם לא גנים דתיים. יחד עם זאת, תמצאו שלפני ואחרי כל ארוחה הילדים ישבו, וביראת כבוד רבה יברכו ברכת מזון (המשתנה מגן לגן) ויוקירו תודה לאדמה ולאלמנטים השונים של הבריאה על האוכל שלפניהם.

הורים רבים נרתעים מהמחשבה שילדיהם מניחים ידיים על הלב ומברכים, אך עבור הילדים זהו רגע טקסי ומיוחד האוסף אותם לקראת הארוחה ונותן להם תמונה רחבה וחיה כלפי חווית האוכל והארוחה עצמה.

שולחן עבודה - שולחן "עשייה". שולחנות העבודה הם מרחב של עשייה ומלאכות. בשולחנות העבודה ילדים נחשפים לסוגים שונים של עשייה המותאמת לגילם: ציור, פיסול, מלאכות מותאמות עונה או חג, כמו גם חיתוך ירקות, הכנת לחמניות, עוגיות, ועוד.

מעטפת - סביבת הילד. במעטפת הכוונה היא לסביבת הילד על כל רבדיה, כלל האווירה שסביבו. היא באה לידי ביטוי במבנה הגן שיוצר לילד אווירת חיים, בדמויות הבוגרות שסביבו - הורים, מחנכים וכו', שביחד מובילים את הילד ומלווים את התפתחותו; בלבוש הילד - העוטף את גופו המתפתח; ועוד. המעטפת שאנו מבקשים עבור הילדים היא מעטפת חמה, אוהבת, יציבה ושלמה, שתאפשר לילד להמשיך את התפתחותו החלומית והנכונה עבורו.

על מנת ליצור מעטפת טובה אנו מעצבים את הגנים בצורה נעימה, שקטה, רכה. אנו שרים להם ומדברים בנעימות, ועובדים בשיתוף פעולה עם ההורים.

משנה לשנה מספר גני ולדורף בארץ גדל. יותר ילדים נרשמים, יותר הורים נחשפים לחינוך, ויש צורך ביותר אנשי צוות בגנים. יותר ויותר אנשים מבינים שזהו חינוך נכון עבור ילדים דווקא בימינו. עבור ההורים ואנשי הצוות המצטרפים יש מקום ללמידה והעמקה בנושא, כי רק מתוך הבנה והעמקה ניתן לאפשר לילדים, שגורלם הוביל אותם לחינוך הזה, חינוך אמיתי.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך