אביב הגיע: בית המשפט מכריח את עיריית תל אביב להכיר בבית ספר אנתרופוסופי הפועל בתחומו [איגרת 252]

אביב הגיע: בית המשפט מכריח את עיריית תל אביב להכיר בבית ספר אנתרופוסופי הפועל בתחומו [איגרת 252]

איגרת מספר 252, 18.4.17| שבוע 3, לוח השנה לנפש

לאחר מאבק משפטי ארוך, קבע בית המשפט המחוזי כי לאור החלטת משרד החינוך להכיר בזרם החינוך האנתרופוסופי, התנגדותה של עיריית תל אביב לפעילותו של בית חינוך אביב אינה סבירה, והורה לה להפסיק את האפליה הפסולה בעניין הקצאת המבנה

קשה להפריז בחשיבותו של פסק הדין שפרסמה שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב רות לבהר שרון ערב הפסח בעניינו של בית חינוך אביב. זוהי הפעם השלישית שעמותת "אביב", המיוצגת על ידי עו"ד קרן רז מורג ועו"ד מיטל בק ממשרד עו"ד רז מורג טישלר, עותרים לבית המשפט כנגד עיריית תל אביב. מאז הקמתו (לפני שבע שנים בדיוק!) מבקשים ההורים את ההכרה בבית החינוך כמוסד מוכר ורשמי – הכרה ברורה ומובנת מאליה בערים רבות בישראל. לכולם היה נדמה כי עיר פתוחה ופלורליסטית כמו תל אביב תהיה הראשונה לתמוך בחינוך מעין זה ולקדם אותו, אולם רון חולדאי, לשעבר מנהל גימנסיה הרצליה וראש עיריית תל אביב בתשע-עשרה השנים האחרונות, התנגד לפעילות בית הספר באופן נחרץ ועיקש. התנגדותו של חולדאי עלתה לבית החינוך מליוני שקלים בשכר דירה והוצאות משפטיות.

ילדי בית חינוך אביב חוגגים את היציאה ממצרים, פסח 2016. צילום בית חינוך אביב (1)

ילדי בית חינוך אביב חוגגים את היציאה ממצרים, פסח 2016. צילום בית חינוך אביב

על חבלי הלידה הקשים של בית חינוך אביב הרחבנו בראיון עם אורנה שם טוב (בגיליון 44, דצמבר 2016, לקריאה), מנהלת המוסד מאז הקמתו ועד לתחילת השנה הזו: "מרגע ההקמה שלנו ועד היום אנחנו במאבקי הישרדות [...] זה מרגיש כמו ילד שגדל עם עיכוב התפתחותי". ואכן - תחושת אי-הוודאות המתמשכת בקרב ההורים ואנשי צוות בית הספר והגנים מנעה מבית הספר התפתחות בריאה.

"חינוך ולדורף הוא חינוך דיאלוגי", אומר לי אופיר שדה, ממייסדי העמותה ואב לשתי בנות בבית הספר. "מעולם לא רצינו בהתדיינויות משפטיות, ותמיד ביקשנו את הדיאלוג. יחד עם זאת – רון חולדאי דחה בעקביות כל ניסיון לשיחה. הוא מעולם לא ביקר בבית הספר, והנחה את אנשיו שלא לאפשר לנו כל סיוע עירוני. כל זאת בזמן שלצד בית הספר פועלים בעיר בתי ספר ייחודיים אחרים, וכן בתי ספר חרדים מן הזרם המוכר שאינו רשמי. כל אלה זכו הן להכרת העירייה והן לתקציבים ולהקצאת מבנים עירוניים. הפניה לבית המשפט הייתה מוצא אחרון, ונאלצנו לעשות זאת שלוש פעמים. בכל השלוש פסק בית המשפט לטובתנו". עבור רבים מאנשי הוולדוף, עצם הפניה לבית המשפט היא דבר מאד לא נוח. "רבים ייעצו לנו שלא לעשות את הצעד הזה," מוסיף שדה, "אך אנו הרגשנו שהצדק כל כך זועק לשמיים ושזהו הדבר הנכון לעשות". לאשלה מדוע דבר כזה קרה דווקא בתל אביב, הוא עונה כי "רון חולדאי הוא רק השליח בדרמה האנושית של קבלת ההכרה בכל הארץ. זה היה חיב להיות קשה בתל אביב, העיר הפלורליסטית, הליברלית ומרכז התרבות של ישראל".

המפתח לניצחון המשפטי של בית חינוך אביב היה ההכרה של משרד החינוך בחינוך ולדורף כזרם רשמי במערכת החינוך בישראל. ההסכם שנחתם עם משרד החינוך מצוטט מספר פעמים בפסק הדין, ולאורו קבעה השופטת כי התנגדותו של חולדאי לפעילות בית הספר, ללא נימוק רציני, אינה סבירה. אורנה שם טוב כתבה בדף הפייסבוק שלה: "בית המשפט דחה את הטענה המרכזית של העירייה שהסירוב להכניס אותנו לחינוך הרשמי נובע מדאגתה לשוויון בחינוך ומכך שבהיותינו מוסד ייחודי נפגע במוסדות החינוך האחרים בעיר. השופטת קיבלה את טענות האפליה שלנו ביחס למוסדות חינוך רשמיים ייחודיים אחרים בעיר (כגון ביה"ס לטבע, אומנויות וכו'), היא קיבלה את הטענה שהפכתינו לבי"ס רשמי דווקא יקדם את השוויון והצביעה על כך שהחינוך האנתרופוסופי מקבל אליו תלמידים ממגוון רחב של יכולות ואוכלוסיות. היא הדגישה את הנחיצות לפלורליזם בחינוך בעיר גדולה ומגוונת כמו ת"א ובתוך כך גם חיזקה את הזכות של ההורים לקבוע את הדרך לחינוך ילדיהם".

רון חולדאי מקבל מתנה מבית חינוך אביב

שיר כהן מבית חינוך אביב ורון חולדאי. לפני המשפט ניסו לקיים דיאלוג

אי אפשר להתעלם מהעובדה שפסיקת בית המשפט התקבלה שבע שנים (בדיוק של יום) מרגע החלטת הוועד המנהל של העמותה להקים את בית הספר למרות התנגדותה של העיריה. עבור בית חינוך אביב זוהי הזדמנות טובה להביט לאחור ולסקור את ההתרחשויות, להבין את התפתחות התהליך, ולשאול מהם הזרעים שנטמנו לקראת השבעון השני לפעילות בית הספר. זהו גם זמן נפלא להכרת תודה לכל האנשים שפעלו בעקשנות תל-אביבית אורתודוכסית ממש אל מול הקשיים. רק האמונה הרוחית, החסרה כל-כך בתל אביב החומרנית והנהנתנית, כי הדברים נכונים, הייתה הכוח המניע בהזזת ההרים והגבעות הללו. זהו גם הזמן לערוך חשבון נפש ולשאול מה גרם לרון חולדאי להרגיש כל כך מאוים מפני בית החינוך שצמח בעירו.

אין ספק כי הפסיקה הזו חשובה ורלבנטית הרבה מעבר למקרה הספציפי של בית חינוך אביב. היא מהווה תקדים בכל הנוגע להסדרת מוסדות חינוך אנתרופוסופי או דמוקרטי גם במקומות אחרים שבהם יש התנגדות של הרשות המקומית. כך יצא שהתנגדותו העיקשת של חולדאי לפעילות בית ספר אנתרופוסופי בתחום שיפוטו יצרה תקדים משפטי שיסלול את הדרך עבור מוסדות חינוך אלטרנטיביים בכל הארץ.

>> לקריאת פסק הדין

>> לקריאת המשך האיגרת

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

2 תגובות

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך