ניקוי מדפים אביבי באדם עולם-גליונות אדם עולם במחירים מצחיקים. לחצו לפרטים

חינוך וולדורף – השאלות הנפוצות ביותר – חלק ב'

המשך למאמר שמנסה לענות על השאלות הפופולאריות ביותר בקרב אנשים המתעניינים בחינוך וולדורף.

לקריאת החלק הראשון של המאמר לחצו כאן>>

11. מה מיוחד בגן ברוח וולדורף?

גיל הגן הוא הגיל התנועתי ביותר בביוגרפיה האנושית; הילדים באופן טבעי עושים, פועלים, עובדים ומשחקים. הם מחקים בצורה טבעית ובריאה את מעשי המבוגרים. הפעילות אותה רואים וחווים הילדים מחוץ להם הופכת כך לפעילות פנימית ולחיים פנימיים; הם חווים בכל חושיהם את העולם סביב. בגן וולדורף אנחנו שואפים ליצור סביבה בריאה ככל שניתן, כך שהילדים יחוו אותה ויטמיעו אותה בתוכם.

גן הפועל ברוח וולדורף מכוון את הילדים קודם כל לתנועה, לפעילות חושית מגוונת, למשחק חופשי מלא דמיון, לפעילויות יצירתיות בתחומים שונים, לחוויות טבע ולכל הקשור בטיפוח הגופניות הבריאה וההרמונית של הילד.

בשל כך הצעצועים בגן עשויים מחומרים טבעיים והנם גולמיים ככל האפשר, זאת על מנת לאפשר לילדים ליצור בעזרתם, באמצעות כוחות הדמיון, את הדבר, או העולם, שבו הם רוצים לשחק כרגע. כמו כן אין בגן כזה טלוויזיה, מחשב או מוזיקה ממקור אלקטרוני, משום שאלו מהווים הסחת דעת, "רעש" חיצוני המונעים פעילות ועשייה – פנימית וחיצונית – ויוצרים עבור הילד מבחוץ, את מה שכדאי שייצור, הוא עצמו, מתוכו: יצירתיות, דמיון, תמונות פנימיות וכיוצא בזה.

מושג ההכנה לכיתה א' גם הוא שונה מאד מהמקובל. בחינוך וולדורף מאמינים שההכנה הטובה ביותר לבית הספר, מבחינה התפתחותית, תהיה לעבוד בצורה האינטנסיבית ביותר על הכשרים אותם יכול ואמור הילד בגיל הגן לחזק: פעילות גופנית, משחק חופשי מלא דמיון, יצירה אומנותית חופשית, חוויות חושיות עזות וכדומה, בעוד שהנסיון להקנות ידע מופשט והעיסוק בפעילות מחשבתית מודרכת כגון לימוד אותיות, מספרים ופעולות חשבון יכולים רק להפריע ולעכב את התפתחות הילד, ובכך לפגוע בתהליכים שיהיה עליו לעשות בשנות בית הספר.

12. מדוע יש בבית ספר וולדורף חשיבות כה רבה לתחומי האמנות השונים?

האמנות מאפשרת ביטוי אישי לכל ילדה וילד, מעצם טבעה אין בה "נכון" או "לא נכון" וכך, במישוריה השונים יכול כל ילד (ואדם) למצוא לעצמו דרך של ביטוי והתנסות משמעותית.

העיסוק באמנות מפתח את היצירתיות הטבעית שבה ניחנים הילדים, פונה אל כוחות הרגש והחוויה ומאפשר עיבוד, מודעות והעמקה שלהם. בגיל זה מהווה החוויה הרגשית שער דרכו ניתן להגיע לילד ולעבוד עמו בצורה הטבעית וההרמונית ביותר. האמנות עומדת כביכול בתווך, בין תהליכים מחשבתיים, לבין כוחות של פעולה ומעשה, ביכולתה ליצור תנועה נכונה בין שני קטבים אלו ולטפחם כך בצורה עקיפה.

בבית הספר היסודי ברוח וולדורף מהווה האמנות על פניה השונים: ציור, רישום, מוזיקה, שירה, פיסול, עיצוב, תנועה, ומחול את אחת ממתודות ההוראה העיקריות. למעשה, הילדים בכיתות הראשונות עוברים תהליך אמנותי מתמשך, לאורך יום הלימודים ודרכו הם מתוודעים לתחומי הידע ולמיומנויות היסוד הנרכשים בכל בית ספר אחר.

בתיכון מעמיקים ומתמקצעים בתהליכים אמנותיים שונים בצורה יותר אינדיבידואלית. תהליכים אמנותיים כמו הצגות, מופעים, פרויקטים ותערוכות מהווים כלי רב עוצמה לעבודה על כישורים קבוצתיים וחברתיים. בנוסף משמשת האמנות ככלי ללימוד אינטגרטיבי רב-מימדי של תחומי ידע שונים. כך למשל, בלימודי ההיסטוריה של יוון העתיקה, הילדים רושמים, מפסלים ומדקלמים מהאיליאדה, או בלימודי ספרות: הילדים יכולים לפסל בהשראת השיר. כך אנו יוצרים חוויה רב תחומית.

מבחינתנו כל ילד הוא אמן ובעל כוחות יצירה ועלינו מוטלת המשימה לעזור לו לגלות את התחומים בהם כוחות אלו יכולים לבוא לידי ביטוי.

13. האם בית ספר וולדורף מקבל רק ילדים עם כשרון אמנותי? מה עושים בו ילדים ללא נטייה אמנותית?

לדעתנו אין ילדים ולצורך העניין, גם לא אנשים, בלא כישרון אמנותי. הכישורים האמנותיים חבויים בכל ישות אנושית מעצם טבעה. יש אנשים שלא פיתחו את הפן האמנותי שחבוי בהם וזה מצער. אחת ממטרותיו של חינוך וולדורף היא לאפשר לכל ילד להגיע למעיין היצירתי והאמנותי החבוי בו ולפתח אותו בהתאם לטבעו המיוחד; לכל ילד יש את היכולת והרצון לבטא את כישרונותיו האמנותיים בצורה אחרת ובאופן המתאים לו עצמו.

במהלך הדרך החינוכית, מהגן ועד לסוף כיתה י"ב, מכוון בית ספר וולדורף את חניכיו להתנסוּת רב תחומית במישורים אמנותיים שונים ומגוונים, על מנת שיוכלו להכיר את עצמם ואת המדיום האמנותי של כל תחום ותחום. בכיתות בית הספר היסודי ההתנסות האמנותית הנה יותר מודרכת ומכוונת על ידי המורים, כך שהילדים יכירו את התחום וירכשו בו בסיס נכון ומקצועי לעבודה אישית, ובכיתות התיכון עוברת העבודה האמנותית ליצירה אישית בכיוונים אותם בוחר הילד עצמו.

דווקא ילדים שבשנות הגן ובשנים הראשונות של בית הספר היסודי נראים כאילו אינם מתעניינים באמנות ובתהליכים יצירתיים הם, לעיתים, אלו שצריכים יותר מכל התנסות אמנותית מלאת חיים. זו יכולה לתת להם איזון לכוחות החשיבה ולבסס בקרבם תשתית אנושית ויצירתית לכישרונותיהם האחרים.

14. האם בית ספר וולדורף אינו מיועד בעצם לילדים עם בעיות התפתחות ועם צרכים מיוחדים?

חינוך וולדורף מיועד לכל הילדים ללא קשר ליכולותיהם בתחומים השונים ולקצב התפתחותם. הרוח החינוכית, כמו גם מתודות ההוראה והלימוד, מכוונות לפן האנושי של כל ילדה וילד ולכן כל אחת ואחד יכולים למצוא את עצמם במסגרת חינוכית זו. יחד עם זאת, הגישה האנושית, היחס האישי, הדגש על יצירה אמנותית וההימנעות מציונים ומבחנים בבית הספר היסודי מאפשרים לבתי ספר וולדורף לקבל ילדים עם צרכים מיוחדים לכיתות רגילות ולעבוד איתם פעמים רבות כחלק חשוב מהגוף החברתי של הכיתה. דבר זה יצר במקומות שונים את הרושם שמדובר בבתי ספר שמיועדים בעיקר לילדים עם צרכים מיוחדים – רושם שאינו נכון.

אנו רואים, למעשה, כל ילד כאדם עם צרכים מיוחדים. לעיתים דווקא הילדים שמתפתחים מהר בתחומים אלו או אחרים ונחשבים אפילו למחוננים הם אלה שזקוקים יותר מכל לאווירה האמנותית, החמה והאיטית יותר של בית ספר וולדורף.

בתי ספר וולדורף מיועדים אם כן לכל הילדים. במקומות השונים בארץ ובעולם הם מהווים חממה חינוכית ואנושית בעיקר לילדים עם התפתחות בריאה ובד בבד מקבלים בברכה גם ילדים עם צרכים מיוחדים. השילוב של ילדים אלו צריך להעשות לאחר מחשבה ולהיות נכון ומתאים, הן לילד עצמו והן לכיתה ולקהילת בית הספר. פעמים רבות השילוב של ילדים עם צרכים מיוחדים יכול לתרום רבות לקהילת הכיתה וליחסים החברתיים במסגרתה, כמו גם לאווירה החינוכית של קהילת בית הספר.

15. האם בית ספר וולדורף מתאים לילדים בעלי כישרון מיוחד בתחום זה או אחר?

ניסיון של שנים רבות הראה שילדים עם כישרונות יוצאי דופן, בתחום זה או אחר, מוצאים בחינוך וולדורף דרך התפתחותית שיכולה לתמוך בהם, הן באופן כללי והן בטיפוח כישרונם המיוחד. ילדים עם יכולת גבוהה וכישרון יוצא דופן (כמו למשל בנגינה בכלי, בספורט, באומנות, בחשיבה מופשטת, במדעי הטבע וכיוצא בזה) במקום לטפח באופן חד צדדי כשרון מסוים, יכולים לקבל בבית ספר וולדורף את האיזון המתאים וזאת באמצעות הפעילות היצירתית במגוון תחומי האמנות, העבודה בסדנאות והלימוד המעמיק. אלה מרחיבים את תחומי העניין ויכולים להעניק מעיין מסגרת תומכת להעמקה בתחום מסוים.

אין כל מניעה מבחינת התפיסה הפסיכולוגית ההתפתחותית של חינוך וולדורף לטפח כישרון של ילד זה או אחר, אלא שצריך לעשות זאת בגיל המתאים לילד ולתחום הנדון. ממסגרות של חינוך וולדורף, גם בארץ וגם בעולם, יצאו מוזיקאים, אנשי מדע, ספורטאים, שחקנים, אנשי הי-טק, בנאים, חקלאים ועוד ועוד, חלקם טיפחו את כישרונם המיוחד כבר מגיל צעיר – במקביל למה שקיבלו בבית הספר.

יש לזכור שהגישה של חינוך וולדורף רואה בכל ילד אדם כישרוני ובעל יכולות רבות שתכופות מתגלות בגיל מאוחר יחסית, או עוברות שינוי לתחומים אחרים כבר במהלך הילדות. בהקשר זה תפקיד החינוך בבית הספר הוא להעניק לילד את הביטחון בעצמו וביכולותיו, להציע לו מגוון התנסויות רחב ומגוון, כך שיוכל להכיר צדדים רבים של ישותו ולטפח את הבסיס הגופני, הרגשי והשכלי שעליו יוכלו כישרונותיו ויכולותיו להתפתח בצורה ההרמונית והמעמיקה ביותר.

16. האם זה נכון שבבית ספר וולדורף אין ציונים ואין הערכות?

תהליכי ההערכה בבית ספר וולדורף מושתתים על גישה אנושית ורב תחומית בהתאמה להתפתחותו של הילד. בכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי נובעים תהליכי ההערכה מהקשר החם בין המורים לילדים, מתהליכי אמנות במגוון רחב של מישורים ומשיחות בין כל השותפים בחינוכו של הילד. אין בכיתות אלה מבחני ידע ולא ציונים מספריים, אלא הערכות אמנותיות, בשיר, סיפור, ציור, או בשיחה בעל-פה בסיומן של תקופות לימוד ובסיום כל שנת לימודים. ילדים בבית ספר וולדורף לומדים לרוב מרצונם, מתוך עניין וסקרנות טבעיים ואינם זקוקים להנעה חיצונית ולאווירה תחרותית על מנת לקחת חלק בתהליכי למידה ולרצות לדעת עוד על העולם סביבם.

מכיתות ז', ח' ובבית הספר התיכון עושים לעיתים שימוש במבחנים כהערכות יותר אובייקטיביות, אבל תמיד כחלק מתהליך לימודי רב-תחומי ומתהליכי הערכה נוספים כמו: הופעות, הצגות, תערוכות של עבודות אמנות, תוצרים של עבודה בסדנאות (נפחות, קליעת סלים, צורפות, כלים מחמר ועוד), פרויקטים משותפים בתחומי חברה ותרבות וכדומה. ההערכה בכיתות התיכון כוללת, בנוסף, גם הערכה עצמית של התלמיד את עצמו ולעיתים גם הערכת עמיתים.

17. מה זה שיעור תקופה?

בבתי ספר וולדורף מקובלת חלוקה שונה של יום הלימודים ושל תחומי הידע הנלמדים. הכוונה היא שהתלמידים יתרכזו בתקופה מסוימת בתחום לימודי אחד ויחוו אותו באינטנסיביות ובצורה רב צדדית במשך תקופה ממושכת ולא יתפזרו על פני מספר תחומים רב בכל יום לימודים.

הדבר נעשה במה שמכונה "שיעור תקופה", או "שיעור ראשי". במשך שלושה עד ארבעה שבועות נלמד תחום ידע אחד, כל יום, במשך כשעה וחצי. הדבר יוצר תקופת לימודים מרוכזת במקצוע מסוים. זו מאפשרת העמקה, למידה אינטגרטיבית, חיבור יותר אינטנסיבי לתחום ולימוד ממוקד. תחומי הלימוד מתחלפים כך כל כמה שבועות.

בבית הספר היסודי נלמד "שיעור התקופה" בשעות הבוקר המוקדמות ולאחריו נלמדים שיעורים שדורשים תרגול שבועי מסודר כמו שפות זרות, חינוך גופני, תנועה, מוזיקה, מלאכת יד ובכיתות הגבוהות יותר גם שיעורי תרגול שבועיים בלשון ובמתמטיקה. בתיכון לומדים הנערות והנערים שני תחומי ידע בצורה תקופתית, כך שהם מעמיקים בכל יום לימודים בשני תחומים עיקריים. המשך היום מוקדש לתרגול של שפות זרות, מתמטיקה, עבודה בסדנאות המלאכה, אומנות ועוד.

תחום ידע בעל משקל כמו שפת האם, או מתמטיקה מקבל במהלכה של כל שנת לימודים כמה תקופות לימוד מרוכזות. הניסיון מראה שתלמידים שלומדים בדרך זו אינם שוכחים את הנלמד בין שתי תקופות לימוד. הלימוד בצורה של העמקה ואז הרפיה במשך כמה פעמים בשנה יוצר תהליך לימודי משמעותי ומתיישב עם הריתמוסים הטבעיים של הילד.

18. האם זה נכון שבבית ספר יסודי וולדורף מלווה מחנך הכיתה את כיתתו במשך שמונה שנים?

הקשר בין המחנך לילד יוצר את לבו של כל תהליך חינוכי. קשר טוב ותומך, שמבוסס על הכרת הילד ויכולותיו, כמו גם את מאבקיו ואתגריו יוצר את הבסיס לתהליכי לימוד משמעותיים. זאת בכל גיל, אבל בעיקר בגילאי בית הספר היסודי. על מנת לחזק קשר זה ולתמוך בו נהוג בבתי ספר וולדורף שמחנך הכיתה ילווה מספר רב של שנים את כיתתו. אין חובה שליווי זה ימשך כל תקופת בית הספר היסודי, מכיתה א' עד כיתה ח', אבל זאת אפשרות מקובלת בבתי ספר רבים.

ליווי אותה קבוצת ילדים במשך מספר שנים רב יוצר את האפשרות להעמקת הקשרים, להיכרות אינטימית עם הילד ומשפחתו ולתמיכה בהתפתחותו גם מעבר לנעשה במסגרת בית הספר. במחקרים שנעשו על בוגרי בתי ספר וולדורף בארץ ובעולם התייחסו רוב רובם של הבוגרים באופן מאד חם וחיובי לקשר ארוך השנים עם המחנך בזמן בית הספר היסודי.

חלק חשוב בהכשרת המחנכים במסגרות של לימודי חינוך וולדורף עוסק בשאלות ובאתגרים שמציבה תקופה ליווי ארוכה זו.

19. האם מעבר לבית ספר וולדורף מבית ספר אחר וההפך אפשרי?

לגנים ולבתי ספר וולדורף ניתן להעביר ילדים ממסגרות חינוך אחרות בכל שלב וכיתה. אומנם יש חשיבות לדרך החינוכית השלמה ולכך שילדים יתחילו בדרך זו מוקדם ככל האפשר, אך יחד עם זה, הניסיון מראה שילדים המצטרפים בכיתות שונות, גם בבית הספר התיכון, מצליחים לרוב להשתלב יפה במעשה החינוכי. אופי ההשתלבות והצלחתה תלויים בגישה של ההורים ובנכונותם להתמסר לאופייה המיוחד של גישת חינוך וולדורף בגילאים הצעירים של בית הספר היסודי, ובגישה של הילדים עצמם בכיתות הגבוהות יותר ובתיכון. לדעתנו בית ספר וולדורף מתאים לכל ילדה וילד שמעוניינים בתהליכי לימוד משמעותיים, בהכרת הצדדים היצירתיים של עצמם ובטיפוח הקשרים החברתיים עם חבריהם ועם אנשים מבוגרים סביבם.

ילדים יכולים גם לעבור מגן ומבית ספר וולדורף לכל מסגרת חינוכית אחרת ללא בעיה מיוחדת. לעיתים, בכיתות מסוימות, יכול להיווצר אומנם פער לימודי מסוים בין תלמידי בית ספר ולדורף לתלמידי בית ספר רגיל, לשני הכיוונים, אך מנסיון מצטבר נראה שאין בעיה לסגור פער זה ולהשתלב בעבודת כל כיתה ובהישגיה. כאמור, תלמידי חינוך וולדורף לומדים למעשה את אותה תוכנית לימודים ואת אותם תחומי לימוד והשוני העיקרי הוא בדרכי הלמידה, באווירה הלימודית ובגישה לילד.

20. מה הגישה של בתי ספר וולדורף למקצועות מדעיים ולמתמטיקה והאם הם נלמדים ברצינות?

המתמטיקה ומקצועות מדעי הטבע נלמדים באופן רציני ומתודי בבתי ספר וולדורף לכל אורך השנים. בהתייחס לפסיכולוגיה ההתפתחותית שעומדת בבסיס חינוך וולדורף אנו מנסים לפנות לצד החווייתי והרגשי בהוראת המדעים בבית הספר היסודי ופחות לשים דגש על חשיבה מופשטת ותיאוריות כלליות. מכיתה ו' והלאה פוגש התלמיד לראשונה תופעות מדעיות כמו מגנטיות, אקוסטיקה ואור המעוררות בו פליאה ורצון עז לחקור. העיקרון המנחה הוא מפגש בלתי אמצעי עם התופעות עצמן, ללא ספרי לימוד המציגים מושגים ותיאוריות מוגמרות. אנו שמים דגש על פיתוח יכולת ההתבוננות, ההקשבה והסבלנות הדרושות לצורך חקר אמיתי של תופעות טבע – בתחילה באופן איכותי ואחר כך גם בעזרת מדידות. בתפיסת וולדורף מתייחסים להתבוננות ולאיסוף רשמי חושים כאל ערכים בפני עצמם. אופן התבוננות שהופך ברבות השנים לכלי רב ערך לחיים.

הקשר לאדם נשמר בכל התחומים: הן בחקר מדעי האדם, כמו אנטומיה והן בהסתמכות על החושים כאמצעי חשוב לביסוס כל תיאוריה חשיבתית. כל תלמיד עורך לו ספר משלו על התופעות שהוא חוקר, בלוויית ציורים אמנותיים ומדעיים כאחד, במגוון נושאים מדעיים, מבוטניקה ועד פיזיקה וכימיה. אנו נזהרים שלא להקדים ולהגיש מן המוכן מושגים תיאורטיים מדי כמו תורת החלקיקים האטומית המוצגת רק בחטיבה העליונה.

21. כיצד מתנהל בית ספר וולדורף והאם גם בתחום הארגוני יש לו חזון מיוחד?

אכן, גם בתחום הארגוני יש לבתי ספר וולדורף חזון. אנו מאמינים שהאווירה הנוצרת בין המבוגרים ויחסי העבודה ביניהם משפיעים במובנים עמוקים ביותר על הילדים עמם אנו עובדים. המורה ניצב בדרך חינוכית זו במקום חשוב ביותר והכוונה לתת לו את מירב החופש והמרחב על מנת שיוכל לממש את עצמו, את יכולותיו וכישרונותיו וכך להביא את עצמו במלוא אנושיותו בפני תלמידיו. הוראה משמעותית ומלאת חיים נובעת ממורים בעלי יוזמה, אחריות וחופש.

מסיבות אלו מנוהל בית ספר וולדורף בצורה משותפת, על ידי אותם מורים שרוצים לקחת חלק בניהול ולתרום מיכולתם וזמנם לקהילת בית הספר. אין בחינוך זה ניהול היררכי, אלא שיחה פתוחה וכנה בין המורים, שיחה שמשמשת כלי לעיצוב דרכו של בית הספר ולהתמודדות עם אתגריו. כל מורה שמעוניין בכך מוזמן לקחת חלק בקבוצת הניהול לאחר שנתיים של עבודה. מעבר לשיח הקבוצתי ולתהליכים בין המורים יש לכל מורה שנמצא בקבוצת הניהול מנדט – תחום אחריות מסוים בחיי בית הספר – עליו הוא מופקד ובו הוא משמש למעשה כמנהל.

הניהול המשותף יוצר אווירה חינוכית ואנושית שתומכת באקלים בית הספר, גם אם תהליכי קבלת החלטות נעשים לעיתים יותר לאט ומחייבים דיונים ופגישות.

22. מה זה אוריתמיה?

אוריתמיה היא אומנות תנועה שפותחה על ידי שטיינר בתחילת המאה ה-20.

לאוריתמיה ערך רב בעיצוב הגופניות של הילד ובתרגול של ריתמוסים, מקצבים, תנועות ומחוות שמעודדים את הקואורדינציה והכוחות הגופניים והנפשיים. כמו כן עובדת האוריתמיה על היחסים החברתיים בקבוצה, על הקשבה, כבוד וסבלנות.

הפן אומנותי שלה מתבטא בהופעות על במות כשפה תנועתית והפן החינוכי משמש לטיפוח הגופניות והתנועתיות של ילדים. בגנים ובבתי ספר שעובדים ברוח חינוך וולדורף מתרגלים הילדים אומנות תנועה זו. בדרך כלל מדובר בשיעורים שבועיים שניתנים בנוסף לשיעורי חינוך גופני, משחקים, טיולים בטבע ועבודה על מיומנויות גופניות בשיעורי הבוקר בבית הספר היסודי.

לכל המאמרים שפורסמו באדם עולם בנושא חינוך וולדורף>>

מצטרפים במבצע לעיתון הילדים אדם צעיר >>> לפרטים והזמנה

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

2 תגובות

  1. שלום רב,

    אשמח לדעת אם אוכל לקרוא על תהליך לימוד החשבון בכיתה א'.

    תודה