חנוכה מגיע – מבחר פעילויות למבוגרים וילדים [איגרת 178]

חנוכה הוא חג נהדר לכנסים וארועים - ולא רק לילדיםם. ליקטנו כמה מהבולטים שיערכו בחג הקרוב, בדגש על אנתרופוסופיה וחברה

חג החנוכה, חג האורים, הוא חג אור, הנחוג בשיא החורף, ביחד עם חגי אור רבים נוספים בכל חצי הכדור הצפוני ומציין את המעבר מתקופה שבה הימים הולכים ומתקצרים, לתקופה שבה הימים הולכים ומתארכים. אמנם החורף בישראל לא עתיר שלג, אז המזחלות של סנטה לא מגיעות, אבל גשם לרוב יש, והאירועים מתקיימים באולמות סגורים – ויש מהם המון.

בקהילת האנתרופוסופיה וחינוך ולדורף בישראל מתקיימים אירועים רבים בחנוכה, לא רק לילדים, אולי בזכות העובדה שרבים מתוכם הם אנשי חינוך ונמצאים בחופש בתקופה הזאת. את האיגרת הנוכחית נקדיש אפוא למקבץ ארועים מעניינים המתרחשים בחנוכה – למבוגרים.

כנס החורף בהרדוף

תיאטרון המלה, הפועל בקיבוץ הרדוף, לקחו על עצמם את משימה להעלות את ארבעת "מחזות המסתורין" שחיבר רודולף שטיינר. סביב ההעלאה של המחזות התפתח גם כנס חורף קטן, העוסק בנושאים העולים מתוך המחזות. לרוב, מדובר בכנסים קטנים ואינטימיים, הנמשכים מספר ימים ושוררת בהם אווירה מיוחדת. השנה, כמו בשנה שעברה, יעלה המחזה השלישי – "שומר הסף", בתרגום חדש של עמוס בן אהרן. נושא הכנס הנלווה הוא "מחזה המסתורין כמיתוס מודרני", ויוצגו בו גם קטעים משני המחזות הקודמים.

שלישי 8.12 עד חמישי 10.12, משכן המלה, קיבוץ הרדוף. הנחה לקבוצות, סמינריסטים ולמזמינים עד ה-5 לדצמבר. למידע נוסף.

כנס פעילים – המשולש החברתי

תנועת "המשולש החברתי" נוסדה לפני ארבע שנים במטרה לקדם את תפיסת השילוש החברתי בציבוריות הישראלית. בארבע שנותיה היא העמיקה שורשים והרחיבה את הבנתה ברעיונות השילוש, וגיבשה סביבה קהילה איכותית של פעילים חברתיים אנתרופוסופיים (ולא רק).

בחנוכה יתקיים כנס הפעילים השנתי, ובו יוצגו ההתפתחויות שחלו בתנועה בשנה האחרונה. יובל אלעד, מייסד התנועה, יציג את "המרכז לקידום החינוך החופשי", שאת הקמתו יזמה התנועה. שרית יעקב תציג את ההתקדמות בנושא ספר התנועה, וראובן שליב יציג את ספרו "העצמיות המשלבת". דובר נוסף בכנס הוא אורי פופקו, שיציג התפתחות רעיונית חדשה, אותה ניתן להגדיר כ"מהפכה קופרניקאית". "עד עכשיו ניסינו לסווג כל פעילות לאחד מהתחומים של השילוש", הוא אומר. "בית ספר קוטלג באופן אוטומטי כשייך למרחב הרוח, וחקלאי שמגדל תפוח כשייך למרחב הכלכלי. לא עוד. ההתפתחות שעברנו מביאה אותנו להסתכל על הדברים הפוך. מה שבמרכז הוא היוזמה, או האדם עצמו, ולכל אחד מהם יש את המרחב הרוחני, המרחב הכלכלי והמרחב החוק והמשפט של פעילותו. מתוך ההסתכלות הזאת אנחנו יכולים לראות את כל השילוש באור שונה".

שלישי, 8.12, שעה 19, בית ספר אורים, הכפר הירוק. למידע נוסף.

מדיטאציה דיאלוגית – סדנאות עם ארמן טאוגו בטבעון וגדרה

"הקהילה הרוסית מרחובות", שם קוד לחבורה של עולי חבר המדינות שהתחברו בארץ לאנתרופוסופיה ומקיימים חיי קהילה רוחנית עירונית תוססת, היא אחת מהתופעות היפות והמעניינות שיש בפעילות האנתרופוסופית בישראל. אי אפשר שלא להתרשם מההתמדה שלהם ומהעובדה שהם כל הזמן ממשיכים להעמיק ולהתפתח. אולי סוד הקסם הוא עבודה עם מורה רוחני, שמגיע לארץ כמעט כל שנה. המורה הוא ארמן טאוגו, מפתח המדיטאציה הדיאלוגית, כלי לעבודה רוחנית שמתבסס על עבודתו של רודולף שטיינר. השנה הוא יעביר שני סמינרים, האחד בקרית טבעון והשני בגדרה. הסמינר בטבעון ייתן הכרות עם שיטת המדיטאציה הדיאלוגית, בעוד שהחלק בגדרה יעמיק לתוך יישומים של השיטה בתראפיה ובחינוך. לדברי יבגניה גדילוב-יושר, ממארגנות הסמינר, השנה יציג ארמן חלקים חדשים בשיטה, אותם פיתח לאחרונה. הסמינר יתקיים ברוסית, עם תרגום לעברית ואנגלית לפי הצורך.

שישי 11.12 ושבת 12.12, קריית טבעון | שני 14.12 עד רביעי 16.12, גדרה. 10% הנחה לקוראי אדם עולם. למידע על הסמינר בטבעוןלמידע על הסמינר בגדרה.

כיסופים – יום עיון בנושא מטבעות קהילתיים

כניסת זרם חינוך ולדורף לתוך משרד החינוך (בהנחה וזה אכן יקרה) תדרוש התארגנות כלכלית חדשה מעמותות החינוך, שלא יוכלו להמשיך לגבות תשלומי הורים. אחד הפתרונות האפשריים הוא עידוד של כלכלה אלטרנטיבית בתוך קהילות חינוך ולדורף, והפיכת הקהילה למעיין ישות כלכלית. המטבעות האלטרנטיביים מהווים מצע לבניית מערכת חברתית כלכלית שבראש וראשונה תואמת את ערכי הקהילה שמייצרת אותה. יום עיון שיוקדש לנושא יבחן את מארג היחסים שלנו עם הכסף והמערכות התומכות בו, מתוך ניסיון להבין לעומק כיצד סוג כסף זה מעצב את התנהגותינו ומאוויינו האישיים והחברתיים.

יום שישי, 11.12, שעה 9 עד 12. הגלריה לאמנות חברתית מכללת, מכללת דוד ילין, ירושלים. הכניסה חופשית, מותנית בהרשמה מראש. להרשמה.

נועם שרון

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך