לראשונה בישראל: תערוכה קבוצתית של אמנות אנתרופוסופית [איגרת 292]

לראשונה בישראל: תערוכה קבוצתית של אמנות אנתרופוסופית [איגרת 292]

תערוכה קבוצתית של אמנות אנתרופוסופית

אנתרופוסופיה ואמנות שלובות זו בזו באופן הדוק – כך יבין מיד כל מי שמבקר במוסד אנתרופוסופי כזה או אחר ברחבי העולם. בחינוך וולדורף, משמשת האמנות כמדיה המרכזית שבה משתמשים המורים כדי לחנך וללמד את הילדים; בעבודה עם מבוגרים, האמנות היא כלי תרפויטי ודרך שבה האדם יכול לגלות את עצמו יותר לעומק; אך עבודה אמנותית תמצאו גם בהכשרה לחקלאים ובייעוץ ארגוני הנובע מתוך התפיסה האנתרופוסופית. אכן, קשה להפריז בחשיבותה של האמנות בתוך האנתרופוסופיה (ומי שרוצה להעמיק בנושא, מוזמן לצלול לתוך גיליון אדם עולם בנושא "אמנות אנתרופוסופית (?)", אביב 2014).

מתוך התערוכה. ציור: ליל גולד

מתוך התערוכה. ציור: ליל גולד

מספר האמנים הפועלים בהשראת האנתרופוסופיה גדול, אך יהיה קשה לראות את עבודותיהם מוצגות בגלריות או מוזאונים. הסיבה לכך היא שלרוב היוצרים האנתרופוסופיים אינם חלק מ"עולם האמנות", ואינם לוקחים חלק במרדף אחרי הכרה, תהילה או מכירה של העבודה הבאה. לרוב, היוצרים האנתרופוסופיים פועלים מתוך מניע פנימי והאמנות עבורם היא הדרך ליישם עבודה פנימית בחייהם. זאת גם הסיבה שעד היום בקושי התקיימו מחוץ להרדוף תערוכות המציגות אמנים אנתרופוסופיים, ובטח שלא תערוכות המוקדשות לאמנות אנתרופוסופית. אך הזמנים משתנים, והרבה שינויים מתרחשים כאשר אנשים "מבחוץ" מביעים עניין בעשייה של הקהילה. וכך נולדה לה התערוכה הקבוצתית הראשונה של אמנות אנתרופוסופית בישראל, שבה משתתפים לא פחות מ-17 אמנים אנתרופוסופיים, ואשר מציגה כרגע ב"גלריית טל" שבכפר ורדים.

מתוך התערוכה. ציור: אילת השחר סלע

מתוך התערוכה. ציור: אילת השחר סלע

הסיפור של התערוכה "טבע הדברים" מתחיל כאשר עדי גרינפלד, אוצרת ומייסדת גלריית טל (הקרויה על שם בנה טל גרינפלד ז"ל, שהיה יוצר צעיר ומבטיח) החלה לגלות עניין באנתרופוסופיה, הן כתוצאה ממפגשים עם נערים בוגרי החינוך האנתרופוסופי והן כתוצאה משאלות אישיות שהעסיקו אותה. ההחלטה ליזום תערוכה שתוקדש לאמנות אנתרופוסופית אפשרה לה להעמיק יותר לתוך כתביו של שטיינר בנושא האמנות וכן להכיר אמנים הפועלים מתוך תפיסת עולם אנתרופוסופית, מפגשים שהותירו בה רושם עמוק.

"הכרתי אנשים טובים, מוסריים, כשרוניים, ללא יומרות, היוצרים מתוך ענווה וצניעות", היא מספרת בפגישה שנערכה בגלריה.

על פי אילו קריטריונים בחרת את האמנים המופיעים בתערוכה?

"מה שמשותף לכל האמנים זו לא הסגנון ה"אנתרופוסופי", אלא התהליך, הדרך, שהיא החיפוש שנובע מתוך תפיסת העולם האנתרופוסופית. לכן ניתן לראות בתערוכה, לצד הציורים הרבים, גם פסלי עץ וחימר, עבודה עם רשתות לולים ויצירה בסיבי צמר. היה לי חשוב לראות אצל האמן מובהקות סגנונית, וגם היה לי חשוב שהוא ירצה להשתתף בתערוכה. בדרך כלל, כשאני מארגנת תערוכות, האמנים המציגים רודפים אחרי כדי להשתתף בתערוכה. הפעם המצב היה הפוך – אני הייתי צריכה לרדוף אחריהם."

מתוך התערוכה. ציור: מיכל קרגר קלמנוביץ'

מתוך התערוכה. ציור: מיכל קרגר קלמנוביץ'

האם זאת תערוכת מחווה לאמנות האנתרופוסופית, הזדמנות לעשות משהו שעדיין לא נעשה בארץ, או שמבחינתך היא גם בעלת ערך אמנותי גבוה?

"גם וגם. אני חושבת שיצאה תערוכה מאוד אסתטית. היום אסתטיקה אינה ערך לכשעצמו באמנות העכשווית, וזה לא היה המניע המרכזי שלי, אבל הבחירות יצאו מאוד אסתטיות, ואני חושבת שיצאה גם תערוכה יפה."

מי הקהל שהגיע עד כה לתערוכה? אנתרופוסופים? תושבי כפר ורדים?

"גם וגם. הקהל הקבוע של הגלריה מגיע, וגם אנשים חדשים שהמילה אנתרופוסופיה מסקרנת אותם."

מתוך התערוכה. עבודה מאת עדי קסלר

מתוך התערוכה. שכבות רשת לול. עבודה מאת עדי קסלר

בתערוכה מציגים אמנים מוכרים כגון אקסל אוולד, אורי כהן-שיר רונית הלל ולאה בר סלע, לצד אמנים מוכרים פחות כגון רועי פישמן ומרים פטרי. מיכר קרגר-קלמנוביץ' מהרדוף הייתה אשת הקשר של אוצרת התערוכה לאמנים האנתרופוסופיים וסייעה לה רבות בהקמת התערוכה.

ביום שבת ה-3.2.18, החל מהשעה 11, יתקיים במקום שיח גלריה בהשתתפות כמה מהאמנים המציגים בתערוכה, וביניהם איילת-השחר סלע, קטי לוי-ניסים, נטע אשוח ועוד. בשיח יועלו שאלות בנושאים הקשורים לאמנות אנתרופוסופית והמאפיינים המיוחדים שלה, וגם יידון הקשר בין האמנות האנתרופוסופית לתנועות אמנות אחרות שפעלו בתקופה שבה החלה האנתרופוסופיה לפעול. כמו כן יערך דיון בנושאים ספציפיים יותר כמו המשמעות של הצבע באמנות האנתרופוסופית, היבטים טיפוליים שלה, והתייחסות אישית של כמה מהאמנים לתהליך יצירתם

השתתפות בשיח הגלריה היא ללא תשלוםאך יש להרשם מראש במייל [email protected]
פרטים נוספים באתר הגלריה.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

4 תגובות

  1. בוקי גרינברג

    שרון, מה קרה? באדם עולם אין מקום לביקורות שליליות? אתם מציגים תערוכת אמנות ברמה של חנות ציורים ברח' אבן גבירול עם הסברים וצידוקים קלישאיים להחריד וכל העדר עונה אמן. אבקש שתפרסם תגובתי הקודמת. תודה.

    • בוקי שלום,
      תגובות הקוראים אינן מתפרסמות אוטומטית באתר, אלא לאחר סריקת וירוסים ובדיקה שהן תואמות את מדיניות התגובות באתר.
      באדם עולם אנו שמחים לפרסם לקהל הרחב כל דבר שיש בו עניין לציבור.
      מי שמעוניין בכך, יכול להשמיע או לכתוב דברי ביקורת או שבח ואנו מאחלים לדיון פורה וענייני

  2. בוקי גרינברג

    הי. מצער להיווכח שהקהילה האנתרופוסופית מברכת עצמה על הישג אמנותי שאפילו המילה פאסה תעשה עימה חסד. לנוכח העבודות המוצגות כתערוכת חלון ראווה אעיז אפילו להתבטא במילים ביקורתיות כמו אנכרוניזם קיטשי. עולם האמנות האנתרופוסופי שבוי בדוקטרינות ותאוריות מיושנות ומוגבלות שרובן אינן רלוונטיות היום הן מבחינה מניפסטית רעיונית והן מבחינה טכנית/טכנולוגית, צורה וחומר. לא שאני סוגד לקידמה בכל מחיר. ממש לא. אך בראותי את תוצרי התערוכה – יהיו אסתטיים והרמוניים כשלעצמם כאשר לחלק מהמציגים טכניקה לא רעה וכשרון לויזואלי – עדיין, נשיאת שם האמנות הזו כמוטו מרכזי והטפיחה העצמית הזו על שכם מעוררים אצלי מחשבות מפקפקות על הדרך, כולל חינוך דור הילדים הנוכחי.

  3. עד מתי תהיה התערוכה פתוחה?

העגלה שלך