איגרת פורימית: ממים של חינוך ולדורף [איגרת 35]

חג פורים הוא הזדמנות נהדרת לשחרר משהו מהרצינות המאפיינת אותנו ביתר ימי השנה, ולצחוק קצת. אחת מהטענות הרווחות כנגד האנתרופוסופים היא שאין להם חוש הומור. האנתרופוסופים, מצידם, מכחישים טענה זו בתוקף ואף אומרים שד"ר שטיינר טרח לכלול בפסלו "נציג האנושות" את "ישות הצחוק", המשקיפה מהפינה על מאבקו של האדם בלוציפר והארימן. אבל כל מי שראה את הפסל יודע, שגם ישות הצחוק האנתרופוסופית היא רצינית, שלא לומר עגמומית.

טענות למחסור בהומור נשמעות גם בהקשר של הומור עצמי. האם האנתרופוסופים לוקחים את עצמם יותר מדי ברצינות? אולי, אבל המזל שלנו הוא שילדי חינוך ולדורף באים פה לעזרתנו, בעזרת דף הפייסבוק "ממים של חינוך ולדורף" (steiner school memes). לפני שנהנה מכמה ממים שהצחיקו את מערכת האיגרת, נסביר בקצרה מהו מם, או בעברית תקנית מִם (באנגלית – meme). מם הוא רעיון או הגיג שמשנים צורה אבל תמיד שומרים על מאפיין או גן משותף למקור. הרעיון הוצג לראשונה על ידי חוקר הגנטיקה ריצ'ארד דוקינס (מחבר "הגן האנוכי") והוגדר על ידו כתהליך שבו תרבות מתקדמת על ידי שכפול והפצה של רעיונות ומידע. חקר הממים, הוא הממטיקה, הנו ענף אקדמי לכל דבר. עידן האינטרנט והרשתות החברתיות הולידו את המם הסאטירי, שמתפשט באופן ויראלי ומשמש היום מעין תחלופה לקריקטורה שאפיינה את עידן הפרינט. בישראל פועלים מספר מצומצם של יוצרי ממיסטים המגיבים במהירות שיא לאירועי האקטואליה (ביניהם: אנטריקוט מפרות קדושות10gag, וחביב המערכת אמיר שיבי). חלק מהממים שנוצרים הם עבודות פוטו-שופ מושקעות, אך יש גם מחולל ממים שדרכו כל אחד יכול ליצור את המם שלו על בסיס תבניות מוכנות מראש.

וכאמור, גם לחינוך ולדורף יש יוצרי ממים משלו. איני יודע עליהם הרבה (פנייתי אליהם לקבלת לפרטים נוספים לא נענתה עד לרגע פרסום האיגרת), אבל דבר אחד בטוח: קטעים איתם. הבה נצפה בכמה מעבודותיהם.

                      

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך