אנתרופוסוף, בגתאנום כבר היית? [איגרת 53]

הקיץ הגיע, התלמידים יצאו לחופשה, והשבוע החלטנו לקחת פסק זמן מהמאבקים הסוערים המתרחשים בגזרת החינוך הייחודי (אל חשש, נחזור אליהם בקרוב), ולתת לכם ניחוח של אירופה, עם אופציה לטעימה.

האנתרופוסופיה נולדה באירופה. על אף היותה תנועה אוניברסאלית, השמה במרכז את האינדיבידואל, לא ניתן להתעלם מכך שרודולף שטיינר נולד במרכז אירופה, התחנך על ברכי התרבות אירופית וראה את שליחותו בהחייאת האיזוטריה המערבית. 69% מבתי ספר ולדורף בעולם פועלים באירופה (712 מתוך 1026, נכון לינואר 2013, לפי הדו"ח הזה), ואירופה היא המקום שבו פועלת האנתרופוסופיה כבר 100 שנה.

בני הדור השני של הפעילות האנתרופוסופית בישראל, אלה שהקימו את היוזמות החינוכיות והחברתיות המרכזיות, למדו באירופה ומשם הביאו אותה לישראל (בני הדור הראשון הגיעו מאירופה). בשני העשורים האחרונים, עם הקמת הכשרות המורים והסמינרים לאנתרופוסופיה בישראל, פסקו באופן טבעי הנסיעות הללו. היום עיקר המורים והפעילים השונים ביוזמות האנתרופוסופיות הם אנתרופוסופים כחול לבן; הם למדו אנתרופוסופיה בעברית, פועלים כאנשי חינוך במציאות הישראלית ומחוברים למקום, לאדמה, לאנשים ולדת המקומית. זהו כמובן תהליך טבעי ונכון; ועדיין, אומר יובל נאור מקיבוץ הרדוף, יש בכך משום הפסד.

"באירופה יש איכות מסוימת שאין בישראל. האווירה אחרת, האנשים אחרים. במוסדות האנתרופוסופיים באירופה אפשר לפגוש אנשים מכל העולם. אבל זה גם יותר עמוק מזה. האנתרופוסופיה מלמדת אותנו שהארכי-מלאכים ששותפים להתפתחות של האדם פועלים ברמה האתרית (גוף החיים), ואם אנחנו כל החיים במקום אחד אז ההתפתחות של הגוף האתרי שלנו מוגבלת. חיים באירופה

יובל נאור

יובל נאור

או במקום אחר בעולם מפתחים את הגוף האתרי שלך למשהו יותר רחב, וזה עוזר לישות שלך להיות יותר גלובלית. כשחוזרים אחר כך לישראל חוזרים אחרת.

נאור, מורה לאנתרופוסופיה ולנגינה בלירה ומדריך טיולים בחו"ל שבעצמו חי ולמד אנתרופוסופיה בגרמניה, החליט בשנה שעברה לעזור לסטודנטים ישראלים לחוות את החוויה האנתרופוסופית האירופית, וארגן עבורם טיול של שמונה ימים לכמה מוסדות אנתרופוסופיים בשוויץ ודרום גרמניה. נאור מספר כי הקבוצה, שכללה 27 אנשים ונהנתה מאוטובוס צמוד, ביקרה במגוון יוזמות אנתרופוסופיות, ביניהן חווה חקלאית ביו-דינאמית, בית חולים אנתרופוסופי, בית ספר לאחיות, סמינר לכמרים, ועוד. כן פגשה הקבוצה נגנים ובוני כלי נגינה ידועי שם כמנפרד בלפרט ואנדראס להמן. את הביקור הם סיימו, איך לא, בגתאנום, המרכז האנתרופוסופי העולמי, השוכן בכפר דורנאך, 15 דקות מבאזל. למרות סדר היום העמוס, התנהל הטיול באווירה רגועה וכל מקום זכה לביקור ארוך מספיק כדי לחוש באיכויות המיוחדות שלו. לפי הסטודנטים שזכו להשתתף בטיול, הרושם מהמפגשים המשיך לחיות בתוכם זמן רב, והמפגש המיוחד הזה עם העולם גרם להם לפגוש שוב את עצמם. "קיבלתי בטיול הזה משהו שלא יכולתי לקבל דרך לימודי", אומרת מיכל שפניר. "מה שבארץ מרגיש כנבט, כפוטנציאל והבטחה, שם בארצות הקרות מונח כפרי. וכך, במשך השבוע, דילגנו בין מכרות זהב קטנים ואספנו בהשתאות את העושר הזה פנימה"

הגתאנום. מרכז התנועה האנתרופוסופית העולמית

הגתאנום. מרכז התנועה האנתרופוסופית העולמית

לאור ההצלחה של הטיול הראשון, החליט נאור לקיים טיול נוסף באוגוסט הקרוב. ההרשמה החלה ויציאת הטיול מובטחת, אך עדיין ניתן להצטרף. לפרטים נוספים ניתן לפנות אליו לכתובת [email protected] או 054-7565475

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך