מה אפשר ללמוד מצמחים: על משתלה חינוכית בבית ספר שקד
המשתלה החינוכית בבית ספר שקד

מה אפשר ללמוד מצמחים: על משתלה חינוכית בבית ספר שקד

מה אפשר ללמוד מצמחים: על משתלה חינוכית בבי"ס שקד

משתלת ביה"ס היסודי בשקד הוקמה לפני כשמונה שנים, במסגרת פרויקט בניה של כיתות ג'. המשתלה ממוקמת בין אולם הספורט לבין המצוק הטבעי ונבנתה כך שתוכל לאגור את מי הגשם הניגרים מגג  האולם דרך המרזבים. כמות המים הזורמת דרכם בעת שיורד גשם היא עצומה וכלי האגירה מתמלאים אז במהירות. לו ניתן היה לאגור את כל מי הגשם בשטח בית הספר ולהשתמש בהם להשקיה אפשר היה וודאי לחסוך גם בהשקיית שטחי הנוי וחלקת החקלאות, אבל אפילו המערכת הפשוטה של מיכלי אגירה גדולים במשתלה מאפשרת די מים להשקיית כלל העציצים מתחילת עונת הגשמים ועד מאי-יוני. זרעים של פרחי בר, המתעופפים מן המצוק שמעל בי"ס, נובטים בתוך המשתלה ובסביבתה ולמעשה היא מהווה מעין גשר בין הטבעי לתרבותי.

במאמר קצר זה אתאר תקופה של שלוש שנות פעילות במשתלה, ואעמוד על כמה מן המאפיינים ההופכים אותה לנוה חיים המעשיר את חיי ביה"ס מבחינה חינוכית וגם טיפולית. אני כותבת במטרה לספר כמה פשוט לשלב משתלה בחיי ביה"ס, ולעודד בתי ספר אחרים לטפח פעילות דומה. המשתלה ב"שקד" ידעה גם תקופות של חוסר פעילות, אולם כוחות הצמיחה הם כה עזים, שאין צורך אלא בשבועות ספורים של השקיה על מנת שהמקום יהפוך לגן עדן קטן.

תלמידה מכיתה ו בעת קטיף תות עץ במשתלה החינוכית בבית ספר שקד

תלמידה מכיתה ו בעת קטיף תות עץ במשתלה

בשנה הראשונה שולבו בפעילות החינוכית של המשתלה רק ילדי כיתה ח' (אלו שבנו אותה בסוף כיתה ג'). ניסיון אותה שנה הראה לנו שלהתחיל בכיתה ח', שנה כה רוויה בפעילות ומשימות, כשהילדים כבר צופים אל השלב הבא בחייהם – זה מאוחר מדי. מה גם שהמבנה הנפשי המאפיין  את גיל 14-13 פונה פנימה, אל תוך הנפש, ואינו מכוון אל עולם החיים הרוחש במשתלה. אבל הסיבה העיקרית שבגינה לא מומלץ להתחיל בכיתה ח' היא, שאי אפשר לחוות מעגל שלם של עונות השנה, שכן חסרה סגירת המעגל של הסתיו. יתרה מזאת, נוטים לחשוב על מעגל השנה כמעגל שלם, אבל אפילו צמיחתם של צמחים חד שנתיים משתנה ומשנה את סביבתה מדי שנה בשנה. לכן כדאי להתחיל הרבה יותר מוקדם. יחד עם זאת העבודה בקבוצות קטנות של ילדים מכיתה ח', שהגיעו למשתלה פעם בשבוע, התרכזה בהכנת שתילים לכיתות הצעירות ובהקמת פינת חן קטנה בכניסה לבית הספר. מחמם לב ומרגש לראות את הנערים והנערות, עכשיו כבר בשנים האחרונות של התיכון, כשהם באים לבקר בביה"ס היסודי וסרים לראות כיצד השתנתה "המשתלה שלהם".

מסקנות השנה הראשונה הובילו לכך שבשנה השנייה הוענקה שעה שבועית לכיתות שלומדות בוטניקה (ה' ו-ו'), ועם סיום השנה השלישית ידענו כבר להתאים את הפעילות ליתרונות ולמגבלות של העונות השונות. המשתלה הנעימה כל כך בחורף הופכת בקיץ לחממה, אולם למזלנו צומח ליד המצוק עץ תות המעניק אינסוף פירות מתוקים בחודש מאי, וצל קריר ביוני. במשתלה מנביטים ירקות ופרחים ומגדלים צמחי נוי, שרכים ופטריות (נבגים אנו מקבלים מחברת "מרינה") בשיטות שונות. גידול פטריות, המשגשגות שוב ושוב כל עוד משקים אותן, והמעקב אחר עולם החי הקשור בהן, מעניקים לילדים לא רק ידע בוטני אלא גם חוויה של התוודעות וגילוי מתמשך של ישויות מסתוריות אלה.

אתר של הרפתקה וגילוי

בשנה השלישית היו כבר במשתלה עשרות עציצים ומאות צמחים מסוגים שונים. ילדים וילדות בגילאים שונים הגיעו אליה כל אחד בדרכו. אחדים גילו אותה באחת ההפסקות ושבו וחזרו מפני שחוו את המשתלה כאתר של הרפתקה וגילוי. אחדים התוודעו אליה באמצעות הפעילות הכיתתית ועקבו בעניין אחר נביטת הזרעים שהטמינו ושגשוגם. עבור ילדים אחרים מהווה העבודה במשתלה חלק ממערכת לימודים שבועית אישית והיא מאפשרת להם להתפתח בקצב האישי שלהם. כל אחד מגיע למשתלה בדרכו ולומד לפתח חוש בריא לקצב האיטי, החכם והנושם של תהליכי צמיחה וקמילה.

אגירת מי גשם המתנקזים מגג אולם הספורט

אגירת מי גשם המתנקזים מגג אולם הספורט

ללמוד מהצמחים

משתלה אינה מלמדת רק בוטניקה. היא מאפשרת לימוד של נושאים אקטואליים כמו קיימות ומיחזור, שכדאי להתוודע אליהם בגיל מוקדם. משתלת שקד  תוכננה  כך שתוכל לאגור את מי הגשם, והילדים שאיתרע מזלם להימצא בה בשעה שהגשם יורד יכלו לחזות בעוצמת המים השוצפים, ולהיות שותפים גם בתפיסת המים ובאגירתם. גם מי שמגלה את הכלים המלאים במי גשם צלולים מבין שאלה מים שיש לשמור עליהם ולומד לעשות שימוש מושכל במים המיטיבים. הבאים למשתלה לומדים גם לטפח ולהזין את תולעי הקומפוסט ולמחזר עציצים ישנים וכל מיני מיכלים מפלסטיק. משתלה אף מחנכת להקניית הרגלים טובים של שמירה על ניקיון וסדר (הן במרחב והן בזמן). קל ללמד זאת מפני שצמחים מגיבים במהירות לאי סדר ולחוסר טיפוח.

הדבר הנפלא ביותר שמלמדים הצמחים הוא, שהתבוננות בצמחים וטיפוח מתמסר בם משרים בריאות ונעימות על כל הישויות החיות שסביבן, כולל, כמובן, בני אדם. יש לטפח את יכולת ההתבוננות הזו, מפני שצמחים שונים זקוקים לתנאים שונים על מנת להתקיים. חוסר מים וגם עודף השקיה יגרמו לצמח להראות סימני כמישה, שאם מתעלמים מהם הוא יקמול חיש מהר וימות. מסיבה זו השקיה אוטומטית אינה הפיתרון החינוכי המועדף. לעומת זאת רסס של מים פעמים אחדות ביום  למשך זמן קצוב שומר על אוויר לח סביב הצמחים ואף משמח מאד את לב הדרדקים, "המתרטבים ברשות".  משתלה  מאפשרת, אם כן, כל מיני פעילויות  אשר מעניקות הנאה חושית ושמחת יצירה המיטיבות עם הילדים ומטפחות גם את כוחות החיים שלהם. את הפעילות במשתלה ניתן להתאים  לכלל הילדים מכיתות א' ועד ו'. ואין אנו צריכים להיות מופתעים מכך שדווקא ילדי הכיתות הצעירות, החווים בעוצמה את החיים הפועמים בצמחים, נמשכים כבחבלי קסם למשתלה.

תלמיד מכיתה ד ופירות עבודתו במשתלה החינוכית בבית ספר שקד

תלמיד מכיתה ד ופירות עבודתו במשתלה

דווקא בתחילת גיל ההתבגרות, כשהנפש עוברת טלטלות ושינויים, ניכר ההבדל בין הילדים שהתוודעו לכוחות הצמיחה והחיים ושהטמיעו את הקצב האיטי יחסית של עולם הצומח, לילדים שהתרגלו לצפות לסיפוק מהיר של רצונם. בניגוד ובהיפוך לקצב המהיר והתוסס של תרבות זמננו, משתלה יכולה לחנך באופן בלתי אמצעי לפיתוח הסבלנות ולסיפוק מסוג אחר. כמה שמחו ילדים מכיתה ז' למראה הפריחה הראשונה ומרהיבת העין של צמח האמריליס, שפרחיו אדומים וגדולים (הם שתלו אותו בכיתה ה'...). עם כיתות ז'-ח'  כדאי, לדעתי, לתכנן פרוייקטים קטנים, המשלבים טיפוח צמחים בפינות נוי קטנות, שאותן הם עצמם יתכננו ויבנו. את אלה הם יכולים להשאיר כמתנה ומזכרת לבית הספר.

במשתלה ניתן ללמד גידול צמחים וטיפוחם, קיימות ומיחזור וגם שיתוף פעולה. היא מחנכת ליצירת הרגלים בריאים ואפשרית כמעט בכל מצב. הפעילות בה מותאמת לקבוצות וליחידים בגילאים שונים, ואלה מטפחים את "צמחיהם" וגם מטפחים את מראה ביה"ס. כששיתוף פעולה מבורך מתקיים בין המשתלה לשיעורי החקלאות הוא תורם גם לחגיגת החגים, במיוחד חגי הטבע. יש לציין כי ההתעניינות בהקמת משתלה בבי"ס לשם קידום מטרות חינוכיות וטיפוליות איננה מיוחדת רק לבי"ס בטבעון. למשתלה מגיעים מבקרים מבתי ספר שונים ועל הפעילות במשתלת "שקד" הוכנה גם מצגת, המתארת בתמונות חלק מאיכויותיה השונות. אין זה קשה. יש רק לטפח את כוחות החיים ולשמור עליהם.

בהצלחה!

לפרטים בקשר להקמה ולתכנון של משתלה בית ספרית ניתן להתקשר אל אפרת אנגרס-אוולד,0523812591.

אפרת, מטפלת באומנויות, מורה, מספרת סיפורים ובובנאית, ריכזה את פעילות המשתלה בשנים האחרונות.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך