התביעות מאחוריה, והחיים מתחילים עכשיו: יוזמת עין בוסתן מחדשת כוחות [איגרת 90]

לפני כשנה דיווחנו על הורים ביוזמת עין בוסתן לחינוך ולדורף דו-לשוני, אשר זומנו לבית המשפט בעוון אי מילוי חובת הורים (לדיווח המלא באיגרת מספר 36). לאחרונה, נחת בתיבת הדוא"ל שלי מכתב מאמיר שלומיאן, הרוח החיה שמאחורי היוזמה, והתקשרתי לשאול לשלומו.

"רבים שואלים לשלומי בזמן האחרון", מספר אמיר. "יש שיודעים שעברנו תלאות רבות, ויש החוששים שלא יהיה לנו כוח להמשיך. אני שמח לספר שאנחנו חיים ובועטים".
יוזמת עין בוסתן הוקמה ב-2005, כדי לאפשר למשפחות ערביות ועבריות לשלוח את ילדיהם למוסדות חינוך ולדורף משותפים. היא החלה עם גן ילדים והיום מפעילה 2 גנים וכיתה רב-גילית – א' עד ג'. בסמוך לגן הצעיר פועל גם פעוטון, כך שלמעשה נותנת היוזמה מענה לילדים מגיל שנה עד 10. היוזמה פועלת ביישוב בוסמת טבעון, הנושק לקריית טבעון, ובכל כיתה יש שני אנשי או נשות חינוך – בשתי השפות. "ככל שאנחנו מתקדמים עם בית הספר אני מבין שרב התרבותיות של היוזמה היא לא בעיה שצריך לפתור אלא זכות גדולה, במיוחד אם אנו רוצים לחנך לאהבת האחר. גם הכיתה הרב-גילית מציבה עבורנו אתגרים. השנה אנחנו א' עד ג', ובשנה הבאה תהינה שתי כיתות, א'-ב' ו-ג'-ד'. גילינו שבתחומים כמו מוסיקה וחשבון אין הבדל גדול בין היכולות של הגילים השונים. השוני הוא בעיקר בתחום הרגשי, למשל בסיפורים שאנו מספרים להם. ואז אנחנו מחלקים אותם לקבוצות, בהתאם לגיל."

האם נושא התביעות המשפטיות נגד ההורים מאחוריכם?

"כן, הוא מאחורינו. מה שקרה זה שבינואר 2012 קיבלנו הבטחה ממנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, שאם נראה נכונות של הורים לפתוח כיתה דו-לשונית, היא תתחיל איתנו תהליך. השגנו את מספר החתימות שביקשה, אבל היא לא פתחה איתנו תהליך. את תשובתה השלילית היא נתנה באיחור, ולא נתנה לנו להגיש את מסמכי ההכרה למשרד החינוך בזמן. כאות מחאה, בספטמבר 2012 הגישו שבע-עשרה המשפחות בקשה לחינוך ביתי. קציני הביקור הסדיר שבאו הוקסמו ממה שהם ראו, אבל הודיעו שזה לא חינוך ביתי ושהם לא מעוניינים לטפל בנו. מכאן זה התגלגל ל"אי מילוי חובת הורים", כלומר כאילו ההורים לא שולחים את ילדיהם לבית הספר, ובשני אזורים, שטבעון הוא אחד מהם, הוגשו תביעות נגד ההורים. ראש מחלקת החינוך בטבעון עשתה זאת בשם ראש המועצה דוד אריאלי, אך בלא ידיעתו. זה קומם אותו מאוד, והוא דחה את הצווים ככל שהיה ביכולתו. במקביל, החל קמפיין מאוד רציני של תמיכה בנו, דרך הפייסבוק, מיילים מ-9 מדינות וגם כתבה בעיתון הארץ. בסופו של דבר, ביוני 2013 התקיימה פגישה עם יועץ שר החינוך (שהתחלף מאז שהתפוצצה הפרשה – נ.ש.) ובעקבותיה הדיון בבית המשפט בוטל. אז התביעה נגנזה, אך ההכרה מטעם משרד החינוך עדיין לא הגיעה, וכך נותרנו מחוזקים ברוח, אך עייפים בחומר."

את העייפות הזאת הרגיש אמיר בעצמו, ולדבריו, בחודשים האחרונים הוא לקח צעד אחורה מהיוזמה, במטרה לתת לכוחות חדשים ורעננים להביא את עצמם לידי ביטוי. "בטבעון יש בימים אלה ניסיונות להקים בית ספר ולדורף חדש, נוסף על שקד, שהוא לא עין-בוסתן. התחלתי לשמוע דיבורים שאומרים שעין-בוסתן היא גחמה פרטית שלי, שהיא מעניינת רק אותי, ושאם אני אלך אז היא לא תחזיק מעמד. אני קיוויתי שזה לא המצב, ובשלב מסויים החלטתי לבדוק את זה באופן מעשי והודעתי שאני לוקח צעד אחורה (אמיר היה גם מנהל העמותה וגם המחנך בכיתה הראשונה – נ.ש.). היום אני כבר לא המחנך הראשי, אבל אני עדיין מחנך את התלמידים בשיעורי מוסיקה, שעת סיפור, אקרובלנס, טיולים, חגים... במקביל, נכנסת לעבודה מנהלת חדשה, עיטאף עוואד, בעלת ניסיון כמנהלת לשכת ראש מועצת דבוריה, ובניהול מעגלי הקשבה והעצמת נשים. כתגובה לצעדו של אמיר, הקימו ההורים ביוזמה את "דאירת אל-נשאט – מעגל התנופה", והם מובילים את נושא הקמת הכיתה הנוספת.

חסנה סוואעדהמרחק והנשימה שאמיר לקח לעצמו אפשרו לו לחזור לאהבה גדולה שלו – המוסיקה. "בסוכות האחרון לקחתי שיר, לא חדש אבל כזה שהיה צריך רענון, והפקתי אותו שוב מוסיקאלית. החלטתי לתרום את השיר לעין בוסתן, ויצאנו בקמפיין גיוס כספים דרך מכירת השיר למאזינים, במחיר של החל מ-10 ש"ח". ניתן לשמוע חלקים מהשיר (המקסים!) שנקרא "החיים מתחילים עכשיו" כאן.

"קמפיין השיר מפגיש את שני העולמות שלי – המוסיקה ועין בוסתן, שבשבילי היא כמו ילד רביעי. בזכות המתנה הזאת שאני נותן לעמותה, אני יכול לנשום, ואולי לחזור אליה בעתיד עם כוחות מחודשים.

"בזמן האחרון אני מקבל לשמחתי הרבה פרגון מקולגות בחינוך ולדורף. אנשים ניגשים אלי ואומרים לי "יום אחד נעשה כמוך". וזה נפלא, כי בתחילת הדרך הייתה גם הרבה ביקורת. אבל לא צריך לחכות ל"יום אחד". אני מזמין מורי ולדורף לחשוב על התיקון החברתי שבין דוברי עברית לערבית. אין לי ספק שזה אחד מהתפקידים של הוולדורף בישראל."

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך