להיות תלמיד ליום אחד: "בית ספר לומד" במרכז אופק, אלישיב

להיות תלמיד ליום אחד: "בית ספר לומד" במרכז אופק, אלישיב

"בית ספר לומד" במרכז אופק, אלישיב

בשישי בבוקר, רגע לפני שמזג האוויר מתחיל להתקרר, נפגשים ברחבת הדשא של בית ספר 'אופק' באלישיב, מחנכים, מורים, הורים וילדים. טל, המורה לאוריתמיה, מזמינה את כולם ליצור מעגל אחד גדול ועם דקלום קצר, שיר ותנועה מקבלים יחד את היום.

"בית ספר לומד" הוא אירוע מיוחד בו מוזמנים ההורים להיות תלמידים ליום אחד: לשבת בכיתה, להקשיב ולהתנסות בשיעור וולדורף, וגם לשאול שאלות, לקבל תשובות, להעמיק, לחשוב ופשוט להיות נוכחים לרגע כתלמידים באווירה המיוחדת הזו.

בין קפה קצר לעוגה של בוקר מוכוונים ההורים אל הקיר עליו תלויות רשימות השיעורים המתקיימים היום, ואליהם נרשמו מראש. השיעורים בנויים כך שההורים קודם כל מתנסים בפעילות דומה לזו המתרחשת בכיתה. אחר כך יש זמן לשאלות, הבהרות ונגיעה במהות. בכל שנה משתנה קצת מגוון השיעורים, למשל:

  • אוריתמיה: מהי האוריתמיה? מדוע זהו תחום מאתגר בעידן המודרני? ומדוע חשוב היום?
  • מגלי עולם: היסטוריה משולבת בגיאוגרפיה ומפגש עמוק עם נפש האדם ועוצמות הרוח האנושית בגילוי העולם במאות 17-15. מהו הגילוי האישי הפנימי שעוברים הילדים בכיתה ז', לצד גילוי העולם החיצוני?
  • מלאכה בעץ: בביקור קצר בסדנת העץ ותוך התנסות מעשית, נבין מה עושים הילדים בכיתות השונות בסדנא וכיצד המלאכה מפעילה את כוחות הרצון שלהם.
  • אולימפיאדה: האולימפיאדה היוונית בסחנה – הדובדבן שבקצפת! מה עושים שם בעצם? ומדוע דווקא בכתה ה'? איך מטילים כידון? ומה זה בוטמר???
  • רישום צורה בכיתות א'-ג':  זהו תחום ייחודי לחינוך וולדורף. מהו? כיצד הוא תומך את התפתחות הילדים ומה הקשר לקריאה וכתיבה?  
  • תרבויות עתיקות: איך ולמה לימוד על תרבויות עתיקות קשור לילדים בכתה ה'? מה בין התפתחות האנושות כולה לבין התפתחות של כל ילד וילדה, ואיך זה מחזק אותם במסע חייהם?
  • גיאומטריה, רקמה, צבעי מים, מדעים ועוד רבים ומרתקים במהלך השנים.

בזמן שההורים נזכרים לאיזה שיעור נרשמו ומתי, הילדים שהגיעו בוחרים פעילות גם כן. השנה הם יכלו לבחור בין מעגל תיפוף, שיעור קפוארה או פעילות יצירה שהפעילו כמה בנות בוגרות מבית הספר. ובהישמע הגונג, כל אחד מתפזר למשימתו.

שיעורים ביום בית ספר לומד, בית ספר אופק, אלישיב

הצצה לשיעורים בפעילות "בית ספר לומד" (משמאל למעלה בכיוון השעון): שיעור רישום צורה, שיעור נגרות, שיעור תיפוף, הטלת דיסקוס

להכניס את ההורים אל מאחורי הקלעים

זוהי השנה השישית לקיומה של המסורת הנפלאה הזו, וכל שנה מתחזקת בנו ההבנה שזהו אירוע משמעותי עבור כל הקהילה שלנו. השיתוף, הפתיחות והתקשורת מיטיבים עם כל השותפים בעשיה החינוכית שלנו ומחזקים קשרים בין כולנו.

מורים חדשים נהנים ולומדים מצפייה בוותיקים, ומורים ותיקים זוכים להקדיש זמן לשיחת הורים פדגוגית ועמוקה מן הרגיל.

מחנכת ותיקה משתפת: "אני מחכה בכל שנה ל"בית ספר לומד". זה נותן לי הזדמנות להכניס את ההורים אל "מאחורי הקלעים" של המחשבות שלי, של הכוונות העמוקות שלי בתקופה או בתחום מסוים שאני מלמדת. זו צלילה למעין נובע, עמוק, שוצף, צלול ויפה של החכמה של חינוך וולדורף.

אנחנו עושים כל כך הרבה דברים עם הילדים! ואת ההורים פוגשים בסך הכול כל כך מעט, ואז יש תמיד מעט זמן והרבה מה לומר על המון נושאים. ב"בית ספר לומד" יש את הנשימה, החלון, ההזדמנות שמאפשרת לנו יחד: הורים של הכיתה, הורים של בית הספר, סבים וסבתות ואורחים למיניהם – "לצלול" אל תוך נושא מסוים. לשתף מה אנחנו לומדים, איך אנחנו לומדים, וביחוד למה אנחנו לומדים את זה. זו תמיד תזכורת ולמידה משמעותית גם בשבילי ואני מודה לכל השותפים במסורת הנפלאה הזו."

מעגל הורים ותלמידים, "בית ספר לומד" בבית ספר אופק, אלישיב

מעגל הורים ותלמידים במפגש "בית ספר לומד" בבית ספר אופק, אלישיב

להרגיש את התלמידאות

נוכחות ההורים מרשימה. ישנם הורים ותיקים שבאים בקביעות בכל שנה, אינם מוותרים על האירוע למרות שכידוע, בבתי הספר שלנו – כמו כל בית ספר וולדורף – אין סוף לאירועים הקהילתיים. אז בין חגיגת ילדי סתיו, טיול משפחות או פתיחת שנה – מתגייסים גם הם, מפרגנים ותומכים. הורים לילדי כיתה א' מגיעים גם בעקביות, שכן ילדם רק הפציע מן הגן, הם סקרנים לדעת מה הוא עושה בשעות בית הספר ומדוע. ותמיד יש הורים מתעניינים אשר אינם מהקהילה אך שמעו על בית הספר והגיעה לידיהם ההודעה על האירוע. הורים אלה מתרשמים עמוקות מן החינוך שלנו, וחלקם מיד נכנס לרשימת ההמתנה.

אמא ותיקה בכיתה ב' וה' משתפת: "מפגש "בית ספר לומד" הוא הזדמנות מיוחדת שלנו כהורים לחוות, להעמיק ולהרגיש את הלימוד והתלמידאות בביה"ס. גם אחרי שנים שהוא מתקיים, הארוע תמיד מרגש, מעניין, מפתיע, מקרב ומזכיר לנו ההורים למה בחרנו בחינוך זה עבור ילדינו."

אבא לתלמיד חדש בכיתה ג' משתף: "התרשמתי מאוד מהלימוד החוויתי, המעמיק, ששם את הילד ועולמו במרכז, בצורה כל כך שונה מהדרך שבה אני למדתי לפני 35 שנה. אני כל כך שמח שהילד שלי זוכה עכשיו לקבל זאת!"

מזמינים אתכם באהבה להשתתף איתנו בבית הספר הלומד בשנה הבאה, שיתקיים ככל הנראה בשישי האחרון של אוקטובר 2019.

**בית ספר 'אופק' המונה ח' כיתות, הוקם לפני 10 שנים במועצה אזורית עמק חפר ונותן מענה לילדי המועצה ויישובי הסביבה.  

*** הכותבות הן חלק ממנדט האירוע, מורות להוראה תומכת בביה"ס וגם אימהות בקהילה.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך