על תשלומי הורים, בתי ספר יחודיים, ואיך כל זה קשור לחרדים [איגרת 51]

דיווח מפורום עמותות ההורים לחינוך ולדורף

ביום שישי האחרון התכנס בשנית פורום עמותות הורי חינוך ולדורף, עליו דיווחנו לראשונה באיגרת 30 (14.1.13) וסיקרנו בהרחבה בגיליון האביב של מגזין אדם עולם. מטרת פורום העמותות הוא להניח יסודות לשיתוף פעולה ארצי והחלפת מידע וידע בין עמותות ההורים המפעילות את בתי ספר ולדורף בישראל. במרכז המפגש האחרון עמד ביקורם של עורכי הדין אוֹרי קידר וגל קוזוינר ממשרד כבירי-נבו-קידר המתמחה בייצוג בתי ספר יחודיים. עו"ד קידר העניק למשתתפים סקירה מרתקת על המתרחש בימים אלה מבחינה משפטית בתחום בתי הספר היחודיים, ולהלן נביא את עיקרי סקירתו. לאור העניין הרב וחשיבות הנושא, החלטנו גם לקיים עם עו"ד קידר ראיון אינטרנטי ובו הוא יעניק את הסקירה במלואה.

בתי הספר בישראל, ובתי הספר הייחודיים בכללם, מתחלקים לשלושה סוגים: בתי ספר רשמיים, בתי ספר מוכרים שאינם רשמיים, ובתי ספר שאינם מוכרים (וממילא אינם רשמיים). בתי הספר הרשמיים זוכים למימון מלא של שעות הלימוד מהמדינה, בתי הספר המוכרים זוכים להשתתפות המדינה בתקציב שעות הלימוד בשיעור של75-65%, ובתי הספר הלא מוכרים אינם זוכים להשתתפות המדינה בהוצאות; למעשה, ההורים מוסדות חינוך שאינם משתייכים לאחד מהסוגים שפורטו להלן, ופועלים שלא באמצעות המדינה ומבלי שניתן להם רישיון משרד החינוך - אינם מתוקצבים כלל ונחשבים לעבריינים. למעמד המשפטי של בית הספר יש, מן הסתם, השלכה ברורה על מצבו הכלכלי ועל גובה תשלומי ההורים הנהוגים בו.

אגף א' לחינוך מוכר שאינו רשמי (חרדי) במשרד החינוך נועד בעיקר לאפשר את קיומם ומימונם של מוסדות מעיין החינוך התורני ורשת החינוך העצמאי, אך בפועל נהנו ממנו גם מוסדות היונקים מהמעיין האנתרופוסופי. ברית בנט-לפיד, אשר השאירה את ש"ס מחוץ לקואליציה והכניסה את שי פירון למשרד החינוך, הביאה לרוחות חדשות וקרות המנשבות מכיוון הממשלה ומשרד החינוך לעבר מוסדות החינוך במעמד מוכר שאינו רשמי. כוונתם של לפיד ופירון היא לפגוע במערכת החינוך של ש"ס, אך כתוצאה מכך עשויים להיפגע גם מוסדות החינוך הייחודיים. לדברי עו"ד קידר, רוח השר, בשילוב חוק ההסדרים של תקציב 2013 (שאושר הלילה במליאת הכנסת) וכולל את ביטולו ההדרגתי של חוק נהרי, עשוי להביא לייבושם המוחלט של בתי הספר המוכרים שאינם רשמיים בתוך שנים ספורות. הפתרון המסתמן לבתי ספר אלה הוא להפוך לבתי ספר רשמיים (ובכך להכפיף עצמם באופן הדוק יותר לפיקוחו של משרד החינוך, ולתכניו). אלה שיבקשו להמנע מפיקוח אדוק של משרד החינוך יאלצו לעמוד בגזירות השר.

נושא מרכזי נוסף בתחום בתי הספר הייחודיים הוא עניין תשלומי ההורים. פה קיים מצב משעשע שבו הורים במערכת החינוך הממלכתית מוחים על העלאת גובה תשלומי ההורים בבתי הספר, בעוד שבבתי הספר הייחודיים נלחמים הורים על זכותם לשלם יותר על מנת שיוכלו לממן את החינוך המתאים לילדיהם. כמה יותר? לכל הפחות כמו הדתיים, כמובן. רק שהפעם אלו חובשי הכיפות הסרוגות שאליהם נישא עינינו. בימים אלה מתנהל מאבק ציבורי ובכללו עתירה לבג"צ שהוגשה על ידי משרד כבירי-נבו-קידר שבה עומדים הורים בבתי ספר ייחודיים על זכותם לגבות תשלומי הורים בסכום שאינו נופל מהסכום שאותו מותר לבתי הספר הממלכתיים-דתיים לגבות, ואשר עומד כרגע על 5,750 ₪ בשנה. לדברי עו"ד קוזוינר מסתמן כי המאבק הציבורי שניהולו הורי בית הספר בשילוב המאבק המשפטי בבג"ץ נותן את אותותיו והמתווה המסתמן הוא שבתי הספר הייחודיים יוכלו לגבות תשלומי הורים כמו בתי הספר הממלכתיים-דתיים, ובתנאי שיעמדו בקריטריונים מסוימים שיקבע משרד החינוך בין היתר בהמשך הדברות עם נציגי העותרים. ועד שמשרד החינוך יבין שתפקידו אינו לעמוד בכיתה ולחנך אלא להנגיש לציבור חינוך פלורליסטי שווה לכל נפש, נשמח שמחת עניים על שנשמרה זכותנו לשלם יותר על החינוך שאנו מאמינים בו.

רוצה לדעת יותר על מעמדם של בתי הספר היחודיים? ביום חמישי 20.6, בין השעות 17:00 - 18:00, אארח את עורך דין אורי קידר לסמינרשת (webinar) שבו הוא ייתן סקירה מלאה על מצבו המשפטי של החינוך הייחודי בישראל. השיחה תכלול גם עצות מעשיות לבתי ספר המבקשים את הכרת משרד החינוך, קבלת מעמד של בית ספר הייחודי ועל-אזורי, ופתרונות אפשריים לבעיית לגביית תשלומי הורים. חלק מהשיחה יוקדש גם לשאלות המאזינים, וניתן גם לשלוח לעו"ד קידר שאלות מראש, בכתובת info@adamolam.com (כתבו בכותרת המייל: שאלה לעו"ד קידר). הסמינרשת מתקיים אצלך במחשב, וכל מה שצריך לעשות הוא להירשם ללא תשלום בקישור הזה. הנושא מעניין אותך אבל המועד לא מתאים? עדיין כדאי לך להירשם לשיחה, כיוון שהשיחה תוקלט ותישלח במייל לכל הנרשמים. נודה לך אם תשלח את הקישור למי שהשיחה עשויה לעניין אותו.

רוצה לדעת יותר על מעמדם של בתי הספר היחודיים?
ביום חמישי 20.6, בין השעות 17:00 - 18:00, אארח את עורך דין אורי קידר לסמינרשת (webinar) שבו הוא ייתן סקירה מלאה על מצבו המשפטי של החינוך הייחודי בישראל. השיחה תכלול גם עצות מעשיות לבתי ספר המבקשים את הכרת משרד החינוך, קבלת מעמד של בית ספר הייחודי ועל-אזורי, ופתרונות אפשריים לבעיית לגביית תשלומי הורים. חלק מהשיחה יוקדש גם לשאלות המאזינים, וניתן גם לשלוח לעו"ד קידר שאלות מראש, בכתובת [email protected] (כתבו בכותרת המייל: שאלה לעו"ד קידר).
הסמינרשת מתקיים אצלך במחשב, וכל מה שצריך לעשות הוא להירשם ללא תשלום בקישור הזה.
הנושא מעניין אותך אבל המועד לא מתאים? עדיין כדאי לך להירשם לשיחה, כיוון שהשיחה תוקלט ותישלח במייל לכל הנרשמים. נודה לך אם תשלח את הקישור למי שהשיחה עשויה לעניין אותו.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך