שטיינר בסמארטפון: אפליקצית "לוח השנה לנפש" פותחה בישראל

שטיינר בסמארטפון: אפליקצית "לוח השנה לנפש" פותחה בישראל

האביב מביא אתו התחדשות, ובתרבויות רבות תקופה זו של השנה מציינת את תחילתה. בשבוע הבא יתחיל מחזור חדש של קריאה בלוח השנה לנפש, וזה הזמן להכיר לכם אפליקציה בינלאומית שמנגישה את לוח השנה לטלפון הנייד ופותחה, איך לא, בישראל

אחרי חורף מבורך בגשמים הגיע אביב מבורך בפרחים ופרפרים, וביום שישי הקרוב נשב סביב שולחן הסדר ונחגוג את חג הפסח, חג החירות, חג האביב. מבט החוצה אל העולם מראה לנו שהכל נמצא בהתחדשות, ואכן, בתרבויות קרובות לטבע, האביב מציין את תחילתה של השנה החדשה. גם ביהדות, האחד בניסן נחשב "ראש השנה לחודשים", בעוד שהאחד בתשרי הוא "ראש השנה לשנים". ובאנתרופוסופיה, האביב הוא המועד שבו מסתיים מחזור קריאה ב"לוח השנה לנפש", ומתחיל חדש.

"לוח השנה לנפש" הוא סדרה בת 52 מכתמים (Verse), אחד לכל שבוע, אותם פרסם רודולף שטיינר לראשונה בשנת 1912.  באמצעותם, אומר שטיינר, יכולה נפש האדם לחוש בפנימיותה את מה שמתגלה באותו שבוע בחוץ, בטבע. הטקסטים כתובים בסגונון שירי ומדיטטיבי, והקריאה בהם יכולה לשמש לפתיחה של מדיטציה או כמדיטציה בפני עצמה. בסמינרים לאנתרופוסופיה ובפגישות קולגיום מקובל לפתוח את הפגישה בקריאה בלוח השנה לנפש, ובעברית קיימים מבחר תרגומים שלו. התרגום הפופולארי ביותר הוא זה שעלה בחינם לאינטרנט – זה של ד"ר אבישי גרשוני. ובהתאם לרוח הזמן, פותחה בישראל אפליקציה המנגישה את לוח השנה לנפש לטלפון החכם, במגוון שפות ותרגומים. מפתח האפליקציה הוא דוב לוונגליק, איש מחשבים המתגורר בבנימינה ומשתייך לקהילת "רימון" שמרכזה בפרדס-חנה.

דוב לוונגליק, מפתח אפליקצית לוח השנה לנפש

לוונגליק מספר כי הרעיון לאפליקציה נולד בשנת 2009, כאשר הוא החליט ללמוד חינוך ולדורף בסמינר זומר ברמת-גן. "כל יום לימודים היה נפתח בקריאה מתוך לוח השנה לנפש, ולכל תלמיד היה ספרון אחר עם תרגום אחר. הספר שהיה לי לא היה מה שהיה למורים, ולכן לא היה טעם בהחזקת הספר בכלל", הוא מספר. "בשנה השלישית, לאחר קניית הסמארטפון הראשון שלי, חשבתי לעצמי ששימוש טוב בטכנולוגיה החדשה תהיה פיתוח אפליקציה שתציג את לוח השנה לנפש לפי התאריך של כל יום. הסתבר לי שיש הרבה מאד דרכים לחשב את התאריך, וגם כשכבר התקבעתי על שיטת חישוב (אלגוריתם), הקושי הגדול ביותר במימוש היה בכתיבת החישוב. זה המקום, שלאורך השנים, היה צורך בהכי הרבה תיקוני תוכנה".  לפי שטיינר, הזמן המומלץ להתחיל במחזור קריאה חדש הוא ביום הראשון אחרי חג הפסחא (שהשנה יחול ב-21 באפריל – יום ראשון הקרוב), אך זה לא באמת משנה כיוון שכל שלושה מכתמים עוקבים שומרים על הלך-נפש דומה.

הגרסה הראשונה של האפליקציה פותחה בשנת 2013, והיה בה תרגום אחד לעברית ואת הגרסה המקורית בגרמנית. אך במרוצת השנים פנו ללוונגליק אנשים מרחבי העולם שנחשפו לאפליקציה והציעו, או ביקשו, שאוסיף תרגומים לשפות שונות. "נכון להיום יש אפשרות לקרוא את לוח השנה בגרמנית, ספרדית, קטלאנית, רוסית, אנגלית, אנגלית ועברית. בשפה העברית ישנם תרגומים של ד"ר גרשוני ושל ישעיהו בן אהרון, והתרגומים מנוקדים בעזרתו האדיבה של פבלו שוסטר שפנה והציע את עצמו למשימה". התגייסות נוספת למשימה הייתה מצידו של אבי דורון, שתרם לאפליקציה רקעים למכתמים, שצוירו בצבעי מים ומתאימים לעונת השנה.

לפי לוונגליק, כיום האפליקציה מותקנת במעל ל-1,500 טלפונים ברחבי עולם ויש לה דירוג של 4.73 מתוך 5 כוכבים בחנות האפליקציות. מרבית ההתקנות (42.6%) הם בגרמניה, כאשר בישראל יש רק 105 (שמהווים כ 6.1%) מסך ההתקנות ברחבי העולם. את האפליקציה ניתן להוריד בחינם בקישור הזה, או בחיפוש "לוח השנה לנפש". לוונגליק מגדיר את האפליקציה כ"אקט של אהבה, שיתופיות, קהילתיות ורצון לנתינה. שותפים לה, בראש ובראשונה, המתרגמים שאישרו לי שימוש בעבודתם הקשה ללא תמורה, האנשים שתרמו את עבודתם וגם משפחתי. אף אחד, כולל אני, לא קיבל כסף על הזמן או המאמץ שהושקעו באפליקציה". בסיום דבריו מזמין לוונגליק את הקוראים להוריד את האפליקציה ולתת לו משוב. "הייתי שמח לדעת מהקוראים מה הם היו רוצים לראות עוד, ואיזה שינויים או שיפורים הם מבקשים. בנוסף, אם יש למישהו מהקוראים קשר למתרגמים בשפות שונות – אנא ידעו אותי על מנת שעוד אנשים יוכלו ליהנות מהאפליקציה".

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

4 תגובות

  1. חבל שאין לאייפון

  2. האם יש תרגום של הלוח לעברית?

    • היי אדית, יש לא מעט תרגומים של לוח השנה לנפש, הבולטים ביניהם: תרגומו של אודי לוי בהוצאת תלתן, תרגומו של יפתח בן אהרון בהוצאת משכן, תרגומו של בן-ציון וולקוביץ בהוצאת מיכאל. מתנצלים מראש אם שכחנו לציין תרגומים נוספים.
      גם האפליקציה שאליה הכתבה מפנה היא בעברית

  3. ממש הייתי שמח שתהיה אפליציה לאייפון.

העגלה שלך