שתי יוזמות, שני אנשים, יצירה משותפת – רוח גלילית [איגרת 45]

אירוע"משב רוח גלילי", שיתקיים בשבועות בסמוך לקיבוץ הרדוף, הוא התפתחות טבעית ומרעננת של פסטיבל "שער לאדם"

מתוך הגיליון הקרוב של מגזין אדם עולם

"שער לאדם" ו"תיאטרון המלה" הן שתי יוזמות שהוקמו בקיבוץ הרדוף בשנת 2002. ייחודן ביחס ליוזמות אחרות בקיבוץ האנתרופוסופי הוא בכך שהן יוצאות אל מחוץ לקיבוץ במטרה לפגוש את האנשים "בעולם". את שער לאדם מנהל כיום פאיז סואעד ואת תיאטרון המלה מנהל רועי בירן. שתי היזמות פועלות תחת עמותת "סופיה – יזמה לתרבות אדם חדשה".

פאיז סואעד, 43, נולד בכפר סועאד-חמיירה שבעמק יזרעאל. כשהיה בן 12 הוקם קיבוץ הרדוף בגבעה הסמוכה לכפר מגוריו.

פאיז סוואד (מימין) ורועי בירן ברגע של נחת. צילום: מור סאן

פאיז סוואד (מימין) ורועי בירן ברגע של נחת. צילום: מור סאן

לאחר שסיים את לימודיו בבית ספר תיכון בשפרעם החל פאיז לעבוד במאפייה בהרדוף – המאפייה הראשונה שהתמחתה בייצור לחם אורגני בישראל. "כבר בגיל 15 פגשתי את יעקב ארנן (ממייסדי קיבוץ הרדוף ועמותת סופיה – ר.פ.) ומתוך המפגש איתו, בו שוחחנו ארוכות על היחסים בין יהודים וערבים באזור, הייתה לי תחושה ברורה שבעתיד נעבוד יחד בתחום הקשור בשאלה היהודית-ערבית", אומר פאיז. "המפגש עם אנשי הרדוף והעניין בתפיסת עולמם הוביל אותי ללמוד אנתרופוסופיה בסמינר שנת המבוא, ולמעשה, מאז ועד היום אני קשור ומעורב בנעשה במקום". לאחר שלוש שנים של עבודה במאפייה, נסע פאיז לדורנאך שבשוויץ, שם למד בשנת המבוא לאנתרופוסופיה אצל גאורג גלצר. מאז חזר לארץ ועבד ביוזמות אנתרופוסופיות וחינוכיות, בהרדוף וגם מחוץ לה.

רועי בירן, 40, נשוי ואב לשלושה, נולד בקיבוץ גבעת חיים מאוחד. רוב שנות ילדותו עסק במוזיקה, באמנות ובדרמה, וכבר מגיל צעיר נמשך לתחום אמנויות הבמה. כשחזר רועי מטיול של אחרי הצבא בחו"ל פנה אליו אחי, איתי, שעבד בפנימיית טוביה בהרדוף, בבקשה לבוא להחליף בדחיפות מדריכה שעזבה במפתיע, למשך חודש וחצי. רועי נעתר לבקשה ומאז הוא חי בהרדוף, שם למד בסמינר שנת המבוא ובמחזור הראשון של בית הספר לעיצוב דיבור ודרמה. במהלך לימודיו בסמינר הכיר את טל, לה נישא בשנת 2003 ויחד הקימו את משפחתם בהרדוף.

מאז סיום לימודיו בהכשרת הדרמה שאף רועי להקמת תיאטרון, הפועל מתוך התפיסה האנתרופוסופית ושם במרכז את עבודת עיצוב הדיבור ככלי ייחודי של השחקן בתיאטרון. בשנת 2002 הוקם תיאטרון המלה, שמאז ועד היום מעלה הצגות לילדים ולמבוגרים, ורועי מצא עצמו מנהל ומפתח את תחום הצגות הילדים. בשנת 2006 העלה לראשונה, יחד עם אחיו איתי בירן, את ההצגה "ליצנים מחפשים משמעות", שהיוותה אבן דרך לייסוד תחום הצגות הילדים ורצה עד היום בתיאטרון המלה, בהרדוף וברחבי הארץ (ההצגה הקרובה תיערך ב-18.5 במוזיאון תל אביב).

שער לאדם ותיאטרון המלה – פאיז ורועי, מעוניינים להקים יחד תחום משותף של הצגות דו-לשוניות, בהן ישתתפו שחקנים ערבים ויהודים, ואשר יפנו לשני הקהלים. "אנו מתאמנים בזה בהקמה המשותפת של הפסטיבל השנה", אומר רועי, "עד עכשיו שיתפנו פעולה כשני גופים נפרדים ב"סופיה" וכן בתוך האירוע של פסטיבל שער לאדם. לאחרונה הבנו, פאיז ואני – מתוך עניין אישי של כל אחד מאיתנו בשתי היזמות השונות, שאנו מעוניינים לעבוד יחד כדי ליצור שילוב חדש בין אמנות לרב-תרבותיות. לראשונה השנה אנחנו יוצרים לגמרי במשותף את "משב רוח גלילי" – אירוע שיתקיים בשער לאדם, ביער שבין הרדוף לכעביה, כחלק מאירועי פסטיבל "חלב ודבש" של המועצה האזורית עמק יזרעאל. יחד, אנו מתכננים ובונים את האירוע, תוך ניסיון להתמודד עם האתגרים של שתי היוזמות ולהביא משהו שלם משותף."

"משב רוח גלילי" – אירוע תרבותי-חגיגי לכל המשפחה – יתקיים בתאריכים 14-15-16 במאי ביער הסמוך לקיבוץ הרדוף

מידע נוסף בפרסום בהמשך האיגרת, התוכניה המלאה באתר האינטרנט של הפסטיבל

הכתבה המלאה תתפרסם בגיליון הקרוב של אדם עולם

>>> להזמנת מנוי או גיליון התרשמות הכנסו

רוני פינקרפלד

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך