דבר העורכת – גליון דרום

דבר העורכת – גליון דרום

"חַפֵּשׂ בְּתּוֹךְ עַצְמְךָ
וְתִמְצָא אֶת הָעוֹלָם
חַפֵּשׂ בְּמֶרְחֲבֵי תֵּבֵל
וְתִמְצָא אֶת עַצְמְךָ

שִׂים לֵב
לפִעְיִמַת המְַּטֻטֶּלתֶ
בֵּין הָעַצְמִי לָעוֹלָם

וּלְךָ תְּגַלֶה עַצְמָהּ
יֵשׁוּת אָדָם עוֹלָם
יֵשׁוּת עוֹלָם אָדָם"

- רודולף שטיינר

 

אדם עולם אינו עיתון חדשותי. בדרך כלל דחוף לנו יותר להעמיק בחקר תקופת שבתאי הקדום מאשר להגיב באופן מיידי על אירועי השעה. וגם כשניסינו לאורך השנים להכניס טורים שעוסקים באקטואליה, הרגשנו שהם זרים מעט לשפה שלנו, לכוונה ולניסיון ליצור עיתון בר קיימא, כזה שיהיה תקף ומעניין גם בעוד עשר שנים (בקיצור, לא כזה שעוטפים איתו למחרת את הדגים).

ובמקביל (ולהפתעתנו), הלכה והתגבשה אצלנו במהלך החודשים האחרונים ההבנה שיש, מקומות, אירועים ואנשים שנמצאים בפריפריה שלנו, בדרום הפיזי והתודעתי ‒ משל הוגלו לשם בידי כוחות לא ברורים ‒ ושגם אם נדמו לזמן מה כאירועי השעה, לא רק ששעתם הולכת ומתארכת אלא שהיא גם אינה זמנית.

האם שדות נשרפים ואיום על חיים מצד אחד של הגדר ואנשים שנורים ומתים מצידה השני הם אירוע חדשותי חיצוני לנו שהיום צובע באדום את כותרות העיתונים ומחר יישכח? האם מוסרי ונכון לשאת עינינו מעלה אל עולמות הרוח מבלי להתבונן פנימה ולמטה? האם, לצורך ההקשר הגיאוגרפי, הגיוני שמיזם אנתרופוסופי משמעותי כ"כפר רפאל" מתקיים זה כמעט 40 שנה מבלי שנכתבה עליו אפילו כתבה אחת מקיפה בכל עשר שנות "אדם עולם"?

התשובה, נראה לי, ברורה, והיא מוצאת ביטוי, בין היתר, בכתבה רחבת היקף על כפר רפאל, שמלבד קהילה טיפולית נוסח קמפהיל, מקיים גם חקלאות ביודינמית כבר 38 שנים ואחראי להיווסדו של "נטע ארז" בבאר שבע ‒ מערך חינוך ולדורף מהגדולים והוותיקים בארץ. עוד על חקלאות ביודינמית בדרום תוכלו לקרוא במדורנו החדש "בצמיחה מתמדת"; עוד על ולדורף בדרום בכתבה שסוקרת את היוזמות מבאר שבע ועד אילת; ועל יחסי הגומלין בין האנתרופוסופיה ליישוב נאות סמדר בכתבתו של דודו מליניאק "מדוע אני לוקח".

מתוך ההבנה ש"המצב" בדרום משמעותי לחיי כולנו בטווח הארוך, לא רק מדינית ופוליטית אלא בעיקר רוחנית, הבאנו את שיחתם של אודי לוי, ממקימי כפר רפאל, ואחמד אל-אזבאט, אנתרופוסוף, גולה מעזה שכמותו חי בשוויץ; ואת סיפורו של אורי בראודה, תלמיד בתיכון קורצ'אק שמתגורר בעוטף עזה, על החיים בצד שלנו של הגדר. מנגד להווה הסוער ולעתיד הלוט בעשן עפיפונים הצלחנו, בעזרתו של אודי לוי, שבשנות חייו בנגב התחקה אחר הנבטים, להציץ גם לנבכי העבר, משם מסתמנת האפשרות לספר את סיפור יחסינו עם האדמה העקובה מדם הזאת בצורה לגמרי אחרת.

גיליון דרום שבידיכם משקף מסע פיזי, רוחני ונפשי שערכנו אל הדרום, הגיאוגרפי והתודעתי כאחד.

 

מקווה שתיהנו מקריאתו,

סימונה חנוך

בגיליון הבא נחזור אל נושא הכסף, בו כבר עסקנו בחורף 2014. אך בעוד שאז התייחסנו אליו כאל "בעיה", הפעם נשאל איך הכסף יכול לשמש לנו פתרון לאתגרים שעימם אנחנו מתמודדים כחברה. נכתוב על בנקאות אנתרופוסופית, על המודל של הבטחת הכנסה בסיסית לכולם, על תפקידו הרוחני של הכסף על פי שטיינר, ונשוחח עם יזמים חברתיים שמשתמשים בכסף ככלי לתקן ולרפא את העולם.

ועוד לפני כן, כבר בחודש הקרוב, יוצא לאור כרך "ביוגרפיות" השני שלנו, ובו סיפורי חייהם של ג'.ר.ר. טולקין, ברנרד ליווכוד, ריכרד גרוב – שבנעוריו היה מילדי "הקורס לחינוך מרפא" של שטיינר ובבגרותו היה בין היתר יו"ר החברה האנתרופוסופית בשוויץ ואביה של סטפני אלון ‒ שגם תכתוב עליו כמה מילים משלה. עוד בגיליון, סיפורו של ברונו הוסאר – מייסד נווה שלום, וכן פרק על הקשר הקרמאתי בין "הערביסטים" למדע המערבי מתוך לחשוב קארמה, ספרה החדש של היועצת הביוגרפית גלי אדר.

להתראות!

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך