לרפא את האדם והאדמה: סדנה ראשונה לחקלאות אנתרופוסופית בישראל [איגרת 95]

סדנה שתתקיים בסוף השבוע בקיבוץ הרדוף מקווה להניח יסודות לתנועה ביו-דינאמית בישראל

לאנתרופוסופיה פירות רבים. בגיליון הקודם של האיגרת כתבנו על האוריתמיה, שהיא פרי של האנתרופוסופיה בעולם האמנות. את חינוך ולדורף כולנו מכירים, אך את פירותיו ניתן לראות רק על פני שנים ארוכות. ויש תחום אחד, משמעותי ביותר בעולם, שעד כה לא קיבל ביטוי מספק בישראל, ודווקא הוא מניב פירות מהירים ומוחשיים ביותר: אני מתכוון לחקלאות האנתרופוסופית, שנקראת גם חקלאות ביו-דינאמית.

אני זוכר את הפעם הראשונה שטעמתי אבוקדו שגודל בשיטה הביו-דינאמית והגיע מכפר רפאל, קהיליה שיקומית אנתרופוסופית ליד באר שבע. הטעם המעולה שלו לא היה דומה לשום אבוקדו שטעמתי עד אז. מאז למדתי שחלק מהיקבים הכי טובים ונחשבים בצרפת עברו לגדל את הגפנים שלהם באופן ביו-דינאמי, ושבאירופה, תג האיכות 'דמטר', המאשר שהמוצר גודל באופן ביו-דינאמי, הוא מצרך מבוקש ביותר.מהי חקלאות ביו-דינאמית? על רגל אחת ניתן לומר שזו חקלאות הוליסטית הרואה את הצמח כחלק ממכלול המקיף גם את בעלי החיים, הסביבה האנושית והישויות העל-חושיות שסובבות אותו. היא לוקחת את הגישה של החקלאות האורגנית ואת הפרמקלצ'ר ומוסיפה להם נדבך נוסף, רוחני.

חקלאות הביו-דינאמית מתחשבת, למשל, במצב הירח בתכנון מועדי הזריעה של הפירות והירקות. היא גם מתייחדת בחומרים מיוחדים, הנקראים "פרפרטים", ומופקים בהתאם להנחיות שנתן ד"ר רודולף שטיינר, מייסד החקלאות הביו-דינאמית.בישראל פועלות מספר יוזמות ביו-דינאמיות, אך קנה המידה שלהן קטן, ולא ניתן לומר שנולדה בישראל 'תנועה ביו-דינאמית'. כל זה עשוי להשתנות בזכות יוזמה חדשה המתפתחת בימים אלה בקיבוץ הרדוף: הקמה של סמינר לחקלאות ביו-דינאמית. אחד מהיזמים של הסמינר הוא יעקב ארנן מקיבוץ הרדוף, שאומר כי "כל הנושא האקולוגי בישראל תפס תאוצה אדירה בשנים האחרונות, אבל האנתרופוסופיה לא לקחה בו חלק, למרות שיש לה המון מה לתרום לו. אני חושב שדרך הקמה של סמינר, נוכל לבנות את התשתית האנושית לפיתוח התחום הזה בישראל. דבר דומה קרה לחינוך ולדורף כאשר החלו להיפתח בארץ הכשרות מורים ולא היה צריך יותר לנסוע לחו"ל. רק אז הוא נתן את הקפיצה הגדולה שלו".

כמעיין הכנה ובדיקה לקראת הקמה של סמינר כזה, הוחלט לקיים בישראל סדנת סוף שבוע, והיא תתקיים בשישי-שבת הקרובים בקיבוץ הרדוף. בסדנא ישתתף וולטר סומרס – חקלאי גרמני המנהל חווה ביו-דינאמית גדולה באוברלינגן, ובה מתקיים גם סמינר מבוקש להכשרת חקלאים ביו-דינאמיים.

ארנן מוסיף כי וולטר הסכים לתת את החסות המקצועית להכשרה בישראל, במידה ותיפתח, וככל הנראה חלק מהלימודים יתקיימו בגרמניה. מלבד וולטר, ירצו בסדנה כמה מהחקלאים הביו-דינאמיים הפעילים בישראל, ומלבד חקלאות ביו-דינאמית, ניתן יהיה להכיר בה את היוזמות ההרדופיות הקשורות אליה: גן הבית, רפת הרדוף ושער לאדם.

ענת אסיה, אשר משתתפת עם ארנן בארגון הסדנה, אומרת כי מבחינתם זוהי הזדמנות ראשונה לפגוש את האנשים שמתעניינים בחקלאות ביו-דינאמית, ולהבין מה הצרכים שלהם.

וולטר סומרס (שני מימין). הסכים לתת חסות להכשרה בישראל"אחרי הסדנא נבין יותר לאן נושבת הרוח. אני מקווה מאוד שמתוך האנתרופוסופיה תתחיל התגייסות למען הנושא האקולוגי. כולנו מאוד מוטרדים מכל הבעיות שיש לנו במדינה, ושוכחים את שעון החול האקולוגי שמתקתק כל הזמן. יש לאנתרופוסופיה כל כך הרבה מה להגיד בנושא הזה, ועכשיו אנחנו חייבים להתעורר, רגע לפני שיהיה מאוחר מידי".

המתעניינים להשתתף מוזמנים ליצור קשר עם ענת:  0528710966או [email protected].

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך