פעם שלישית – מקווה. בית חינוך אביב מצא בית חדש ומיוחד (איגרת 260)

פעם שלישית – מקווה. בית חינוך אביב מצא בית חדש ומיוחד (איגרת 260)

דווקא אחרי הניצחון המשפטי על עיריית תל אביב, החליטו הורי בית חינוך אביב להוריד הילוך במאבק ולהתמקם במקווה ישראל, שם מוקמת בימים אלה קרייה חינוכית פלורליסטית.

בקיץ הקרוב יעבור בית חינוך אביב למשכן חדש – השלישי מאז הקמתו— והפעם לשטח בית הספר החקלאי "מקוה ישראל" בחולון. המעבר בא על רקע ערעורה של עירית תל אביב לפסיקת בית המשפט לעניינים מנהליים כנגדה, אשר חייבה אותה להכיר בבית החינוך ולהקצות לו מבנה עירוני (ראו איגרת 252). הערעור הביא לחוסר ודאות נוסף, דבר שבית החינוך לא יכול היה לעמוד בו.

במקביל הבשילו התנאים )מו"מ בעניין החל כבר לפני מספר שנים) לקליטתו של בית הספר ב"מקוה ישראל", אשר פועל בימים האלה להפוך לקריה חינוכית פתוחה ומגוונת, כדוגמת "הכפר הירוק" שבצפון העיר. הכנסת בית חינוך אביב לתוכו עולה בקנה אחד גם עם שאיפה זו. כאן המקום לציין שמתחם "מקווה ישראל", שבליבו פועל בית הספר החקלאי שהוקם בשנת 1870, הנו בעל מעמד משפטי עצמאי ואינו כפוף לרשות מקומית כזו או אחרת. מדובר בריאה הירוקה הגדולה במרכז הארץ, ומבחינה "ולדורפית" מדובר במקום אידיאלי לחנך בו ילדים. הקושי הגדול שיחוו ההורים הוא בהסעת התלמידים לבית הספר, במיוחד בשעות הבוקר העמוסות.

ל"מקווה" יעבור בית החינוך כולו (כיתות א'-ח'(, וכן שני גני בוגרים. לאחר שנת ניסיון, במהלכה עדיין יהיה בית הספר תחת סטטוס "מוכר שאינו רשמי", צפוי בית הספר לקבל מעמד ממלכתי. על פי ההסכמות יוכל בית החינוך גם להמשיך לצמוח לתיכון. עם ההכרזה על המעבר הכין בית הספר סרטון המתאר את העתיד בקריית החינוך החדשה (לצפייה בסרטון).

מהבחינה המשפטית המעבר למקוה ישראל אינו סוף פסוק למאבק שמנהל המוסד מול עיריית תל אביב: בית החינוך לא ימשוך את העתירה, הן על מנת להשאיר את אופציית החזרה לתל-אביב פתוחה )המעבר למקווה ישראל יצריך הפעלת מערך הסעות יקר) והן על מנת לסלול את הדרך להקמת בית ספר נוסף בתל אביב במידה ויתעורר לכך הצורך. לדברי אופיר שדה, ממיסדי בית הספר, בית הספר במיקומו החדש יתן מענה לתושבי תל אביב, חולון, בת ים וראשון לציון. הוא מעריך שקבוצה חדשה תיזום הקמה של בית ספר אנתרופוסופי נוסף בתל אביב.

מקוה ישראל- ריאה ירוקה בלב גוש דן. מתוך אתר כפר הנוער http://www.mikveisrael.org.il

אין ספק שההכרה של משרד החינוך בזרמים הדמוקרטיים והאנתרופוסופיים עליה הוכרז בינואר השנה, ופסיקת בית המשפט בתל אביב שבאה בעקבותיה, נתנו רוח במפרשי הורים רבים להקמה של יוזמות אלטרנטיביות חדשות. אתמול בערב שודרה במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 כתבה שהתמקדה במאבקם של הורים להקמת בתי ספר דמוקרטיים בנס ציונה וקיבוץ יגור (גם אופיר שדה ואורנה שם טוב מתל אביב רואיינו לכתבה). ההורים שלחו לתחקירני התוכנית הקלטות מישיבות מועצת עיריית נס ציונה, שבהן נשמע ראש העירייה יוסי שבו מתנגד להקמת בית ספר דמוקרטי בעיר בטענה כי "משמעותו היא הדרה של תלמידים. מזרחי ובוזגלו לא יהיו בבית הספר הזה". ההורים הדמוקרטים אף הגדילו לעשות ובאקט טלוויזיוני הלקוח מז'אנר הדוקו-ריאליטי ניסו לפרוץ ביחד עם מצלמות הטלוויזיה אל לשכתו של ראש העיר, לכאורה בניסיון לקבל פגישה עמו לאחר שזו נדחתה מספר פעמים. רק ימים יגידו האם צעד מסלים זה עזר להורי הדמוקרטי בנס ציונה להשיג פריצת דרך במאבקם, אך בכל מקרה היה מפתיע לשמוע את ראש העירייה, הידוע באהדתו לחינוך האנתרופוסופי בעיר, מדבר נגד החינוך הדמוקרטי באותו האופן שבו מדברים ראשי עיריות אחרים בישראל אל פעילי חינוך וולדורף.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך