זרעים של תקווה: יוזמה להכשרה דו-לשונית לחינוך ולדורף ואנתרופוסופיה

זרעים של תקווה: יוזמה להכשרה דו-לשונית לחינוך ולדורף ואנתרופוסופיה

יוזמה להכשרה דו-לשונית לחינוך ולדורף ואנתרופוסופיה

בימים האחרונים נתבשרנו על פתיחתה של "זרעים – بذور", הכשרה דו-שפתית ורב תרבותית ללימודי מבוא לאנתרופוסופיה וחינוך ולדורף. ההכשרה המיוחדת הזו תתקיים על גבול יפו-תל אביב, ותפעל בחסותו של "בית חינוך אביב".

על היוזמה אני שומע מאולפת אבן-לבן אלטורי ונועה לשם – שתי היוזמות של ההכשרה החדשה, ומאפרת אנגרס-אוולד, האחראית על תכנית הלימודים וצוות המורים.

ספרו לי איך נולדה היוזמה הזאת?

אולפת: מבחינתי אפשר לומר שזה התחיל כאשר במסגרת לימודי התואר הראשון בחינוך פורמלי ובלתי פורמלי הגעתי לסיור בביה"ס ולדורף בפרדס חנה. נפעמתי ממש, כמורה וגם כאם, ותהיתי למה חינוך כזה איננו מגיע למגזר הערבי. שאלתי את עצמי מי האדם שיצליח להביא את החינוך הזה אלינו. מאוחר יותר פגשתי את נועה שנדר, שהגיעה למרכז הקהילתי שבו אני עובדת בעיר לוד, ועודדה אותנו לחשוב ברצינות על חינוך אנתרופוסופי ועל פתיחת גני ולדורף. בזכותה התחלתי ללמוד חינוך ולדורף. תחילה נסעתי עם שתי חברות מלוד לטבעון ואחר כך המשכתי עוד שנה בתעוז. שם פגשתי את נועה לשם.

נועה: מבחינתי אולפת היא מורת הדרך שלי. היא אדם מאוד צנוע אבל היא יודעת לנטוע תקווה. הילד שלי לומד בבית חינוך אביב ואני הגעתי ללימודים בתעוז, שם נפגשנו. יכולתי לראות ביוזמה הזו אפשרות לזרע שיוליד המשכיות לחינוך ולדורף דו-לשוני ורב-תרבותי.

אני זוכרת שבאחד התרגילים בשיעור דיבור בלימודים בתעוז התחלקנו לזוגות, ואולפת קצת הסתבכה. אני בקושי זוכרת מה זה היה, אבל פתאום אמרתי לה "אז תגידי את זה בערבית!" והעיניים שלה ברקו. היא ממש התרגשה. אני המשכתי הלאה אבל היא סיפרה לי מאוחר יותר עד כמה זה היה משמעותי בשבילה. לאט לאט הבנו שהסיפור של החינוך בעצם לא מתחיל בילדים, אלא במבוגרים! שאנחנו צריכים להכשיר את עצמנו על מנת שתהיה אפשרות לחינוך אחר. וככה הגענו לרעיון של הכשרה משותפת שתהווה בית של ממש גם לערבים וגם ליהודים.

אולפת: בהתחלה חשבנו לשלוח נשים להכשרה, כדי להביא את חינוך ולדורף למגזר, אבל התלבטנו מאד בעניין, בעיקר לאור הניסיון שלי שהתבטא בקושי של דוברי ערבית ללמוד בעברית. לכן החלטנו שבמקום לעודד נשים ללמוד בהכשרה אחרת נקים הכשרה בעצמנו וניתן מקום לשתי השפות. המסר הוא שאפשר לעשות ביחד את הדברים.

מה מיוחד ב"זרעים"?

נועה: המיוחד הוא כאמור המפגש הרב-תרבותי והדו-לשוני. בהרגשה שלי גם זאת חוויה מחנכת, וכמו שאפרת אומרת – חינוך עצמי קורה במידה רבה בזכות האינטראקציה שלנו וההתערבות בגורל של זולתנו. מפגש שמתרחש בשתי שפות, עברית וערבית, עוזר לחדד את ההקשבה, לבחון את כל הנחות היסוד מחדש, להאט את הקצב ולנסות להבין לא דרך הערוצים האוטומטיים. לדעתי, לימודים בקבוצה רב-תרבותית מעשירים את חווית הפרט בקבוצה ויש להם פוטנציאל לפתח ולהצמיח מחנכים רגישים ועשירים.

על איזה צורך עונה היוזמה?

נועה: קיימים היום בישראל כמה סמינרים אנתרופוסופיים נפלאים, אך הם חלק מהתרבות הישראלית העברית. אין עדיין סמינר דו-לשוני המלמד מבוא לאנתרופוסופיה ולחינוך ולדורף. לא פעם דוברי ערבית ששמעו על האנתרופוסופיה ומעוניינים להכיר עוד, חוששים להצטרף להכשרות שמלמדות בעברית בלבד. ההכשרה עונה על שני צרכים: היא תהווה מרכז ללימודי אנתרופוסופיה וחינוך ולדורף שיהיה בית אמיתי גם למגזר הערבי. המפגש הרב תרבותי והדו-לשוני יהווה עבור שני המגזרים מפגש מעשיר הדדית. אני מאמינה שבקהילה אנתרופוסופית השותפים אינם מחפשים דווקא את מי שדומה להם או מדבר בשפתם, אלא מבינים שכל אדם הוא שונה. המטרה שלנו היא למצוא את השותפים שמחפשים ופשוט עוד לא שמעו על האפשרות הזו.

אפרת: לפי העניין שמעוררת היוזמה החדשה ניתן להתרשם שהעניין מגיע מחד מצד דוברי ערבית, המתעניינים באנתרופוסופיה ובחינוך ולדורף וגם במפגש עם דוברי עברית. מאידך קיימת התעניינות בקרב דוברי עברית שיש להם ענין תרבותי וחברתי בלימוד אנתרופוסופיה וחינוך וגם במפגש דו-שפתי עם השאלות והחיפוש הרוחני של דוברי ערבית.

אני מבין לגבי סטודנטים ערבים שירצו ללמוד ביוזמת "זרעים". אבל מה הפרופיל של הסטודנט דובר העברית?

נועה: זרעים היא מסגרת עבור מי שמעוניין במפגש רב תרבותי. לאלה שמוכנים לחדד את השאלות של כל תרבות ותרבות. אני עצמי אדם שמעוניין במפגש כזה. שאלת החינוך היא שאלה משותפת לכולנו, לעתיד המשותף שלנו בארץ הזאת, ויש אנשים ששמחים להיפגש סביב השאלה הזאת.

מי יהיו המורים?

אפרת: זכינו בצוות מורים מעולה, שממש מצפה לתחילת ההכשרה ושמח להיות חלק ממנה. אין זה ענין של מה בכך, מפני שהפניות למורים היו במהלך הקיץ. מכל מקום, בסמינר ילמדו ענת הרשקוביץ, יוסי סופר, תמי הרצברג, יונית קריסטל, אקסל אוולד, זוהר שטרית, עמוס בן אהרון ואני. חלק מן המורים דוברים את שתי השפות, ובחלק מהשיעורים יהיו מתורגמנים.

מה ילמד הסמינר?

אפרת: אנו מבקשים להעמיק בשאלה הכלל אנושית של הילדות. הילדות שלנו ושל היקרים לנו והילדות כשאלה תרבותית. נושא אחר בלימוד נוגע לתרבות: מלאכות מסורתיות בארצנו, לוחות השנה והמועדים השונים ומסורות תרבותיות שונות.

אולפת: מרכיב חשוב נוסף הוא עידוד וטיפוח היזמות החברתית. שאיפתנו היא שהלימוד וההתנסות יותמרו לכישורים שאיתם נוכל לפעול בעולם. ההכשרה תעודד יוזמות חינוכיות במהלך הלימודים, ויוזמות שיבקשו לקום מתוך בוגרי ההכשרה  יזכו לתמיכה וליווי. כמו כן, אנו מקוות שבוגרי הסמינר שירצו להשתלב במוסדות חינוך ולדורף הקיימים יתקבלו בברכה.

הרעיון מקסים אבל גם יש בו יסוד נאיבי. מאיפה הביטחון שזה אכן יצליח?

נועה: כמו בכל דבר חדש שעושים – אנחנו צריכות הרבה אמונה ותקווה. אנחנו מרגישות שיש בקשה של האנשים להקים הכשרה כזאת. כל זה עודד אותנו ליצור את המרחב המאפשר ליוזמה הזאת לקרות. אנחנו רק על תקן המרכיבות של הפאזל המורכב הזה.

לפרטים:

אולפת 050-6304827

או נועה 054-6245581

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך