התפתחות או התנפחות? חינוך ולדורף ובעיית המחסור במורים [איגרת 56]

נימרוד סמילנסקי פרידמן, עורך מגזין "אדם עולם"

איני מעורב בעריכת האיגרת, אך מידי פעם אני תורם את חלקי. אין לי גם קשר למודעות המתפרסמות בה, אך מעיון בהן בשבועות האחרונים אי אפשר היה שלא לראות עד כמה גדול הביקוש למורים בכלל, ולמחנכי כיתות בפרט, ליוזמות בכל רחבי הארץ.

נמרוד סמילנסקי פרידמן

נמרוד סמילנסקי פרידמן

נכון לשבוע שעבר, לפחות ארבע יוזמות שונות לא ידעו מי יקבל את פני התלמידים החדשים בהיכנסם דרך שער הפרחים בראשון לספטמבר (שיחול השנה ב-27 לאוגוסט). כל הסיכויים הם שבחודש הקרוב העמדות יאויישו; אף פעם לא קרה שכיתה לא נפתחה כי אין מחנך. אך לעתים הדבר נעשה מתוך פשרה ברורה על איכות המחנך מבחינת ניסיונו, הכשרתו ואף התאמתו לתפקיד. אותה גמישות יכולה להתגלות גם באגף מורי המקצוע. המחסור במורים מקשה על יוזמות חדשות להיפתח, וביוזמות ותיקות הוא גורם למורים ותיקים לחזור סבב למחזור נוסף בעל כורחם.

עם זאת, קולם של אלה שסובלים יותר מכל בגלל המחסור במחנכים ובמורים, לא נשמע עד היום. מאות משפחות נדחו השנה בתהליכי הקבלה למסגרות החינוך השונות ברחבי הארץ, רובן בטבעון, רמת גן וירושלים. הסיבות לחוסר היכולת של היוזמות להתמודד עם הדרישה ההולכת וגדלה הן רבות, אך בכתבה שהכנתי לגיליון אדם עולם הקרוב נראה שאחת הסיבות העיקריות היא מחסור במחנכים, ולא רק כאלה שיכולים להיכנס אל תוך יוזמה קיימת, אלא כאלה שמוכנים לצעוד עם קבוצה של משפחות בתהליך אמיץ של הקמת יוזמה בית ספרית חדשה. ד"ר גלעד גולדשמידט, המרואיין לכתבה, אומר בה כי "המצב הזה, שבו הרבה ילדים נדחים בגלל חוסר מקום, הוא קשה מאד. הפיתרון היחיד הוא הכשרות מורים. עלינו להגדיל את הכשרות המורים, אך לא על חשבון איכות המורים".

את דבריו מחזק מרואיין נוסף, דניאל שטרול, מחנך בבית ספר שקד ומורה בהכשרות מורים. "הבעיה אינה רק עניין של מספר המורים אשר מסיימים את ההכשרות השונות; הבעיה היא לא פחות בעיה של איכות, שנופלת הרבה פעמים בגלל הרצון לעמוד בדרישה ההולכת וגדלה".

לעומתם, סטפני אלון, גם היא ממייסדות חינוך ולדורף בישראל, מדגישה את נושא האחריות. "כאנשי מקצוע, שלקחו על עצמם את השליחות לשינוי חברתי בעזרת החינוך האנתרופוסופי, עלינו לאפשר ולהוביל הקמה של יזמות נוספות ולקחת על עצמנו את האחריות הזאת".

בכתבה "בין התפתחות להתנפחות" שבגיליון הקרוב (והחגיגי) ניסיתי לתאר את המורכבות שבבסיס המצב הבעייתי שבקצהו משפחות רבות שבחרו בחינוך ולדורף אך מצאו עצמן מחוץ לו. בעיה שמתחילה במחסור במורים אך ממשיכה הלאה ועוברת לשאלות חברתיות ומוסריות. ההתמודדות עם השאלה הזאת היא נדרשת כדי להבין האם הגדילה שחווה חינוך ולדורף בישראל הוא התפתחות – תהליך של צמיחה בריאה ואורגנית – או רק התנפחות שמאיימת למתוח את מבנהו עד לנקודה בה הוא יאבד מצורתו המקורי, כמו בלון שנופח יותר מידי. השאלות ודאי רבות על התשובות, ועוד בנושא תוכלו לקרוא בגיליון הקרוב של אדם עולם.

>> להזמנת הגיליון הכנסו

שער גיליון אדם עולם החדש

שער גיליון אדם עולם החדש

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך