מה בין "הסוד" לאנתרופוסופיה? [איגרת 87]

השקה של הדרכת וידאו בתכני "הסוד" גרמה לי להרהר על הדומה והשונה בינו לבין האנתרופוסופיה

בשנת 2006 פרץ לחייהם של מיליוני אנשים בעולם "הסוד", שהתפרסם לראשונה כסרט ולאחר מכן הפך גם לספר, ספר לילדים, סדנאות והייפ היסטרי שנמשך זמן רב (לצפייה בסרט באורך מלא). עבור רבים אשר חיפוש רוחני הוא לאו דווקא כוס התה שלהם, שימש הסוד שער להכרה בקיומה של מציאות רוחנית, לימד אותם את חוקיה ואף צייד אותם בכלים פשוטים אותם הם יכולים להפעיל כדי למשוך לחייהם הפיסיים, מתוך אותה מציאות רוחית, את הדברים שליבם חפץ בהם – ובראשם כסף. היום, ההכרה ביעילות השיטה שנגלית בסוד היא כה נרחבת, עד שכמעט ואין גורו שיווקי או קואוצ'ר עסקי שאינו משלב אותה בעולם התוכן שלו בצורה כזאת או אחרת.

עוד מעט נגלה לכם את הסוד, אך לפני-כן, סקירה היסטורית חלקית וקצרה: הסרט "הסוד" לא חידש שום דבר – הוא רק הנגיש והתאים לקהל הרחב ידע שהיה מקובל וידוע בעולם העזרה העצמית ונכתב בספרים רבים, כאשר הבולט והקאנוני מביניהם הוא "חשוב והתעשר" של נפוליאון היל (כאן תמצאו קישור להקלטה של הספר באורך מלא, וכאן גרסה מקוצרת). הספר, שפורסם בימי השפל הכלכלי בארצות הברית, מכר עד שנת 2011 מעל 70 מליון עותקים ברחבי העולם. הוא נפתח באמירה שיש סוד להצלחה, וסוד זה היה ידוע למאות אנשים מצליחים ומפורסמים לאורך ההיסטוריה. יישום הסוד הזה בחייך יהפוך בוודאות גם אותך לאיש מצליח, בתחום הכלכלי, אך למעשה בכל דבר שתרצה להצליח בו.

נפוליאון היל

נפוליאון היל

"חשוב והתעשר" הוא ספר העזרה העצמית האולטימטיבי, אך גם לו קדם מקור, שלוקח אותנו ממש לתחילת המאה העשרים. "מדע ההתעשרות", ספרון קצר ומרוכז (50 עמודים בעברית, ניתן להוריד אותו כאן) שכתב הסופר האמריקני וואלאס די. ווטלס, הוא ככל הידוע לי ספר העזרה העצמית הראשון והמקורי שמדבר בגלוי על העיקרון הבסיסי, הסוד שהופך אנשים רגילים למצליחנים אמיתיים.

אז מה הסוד? אביא אותו כאן בצורתו המזוקקת ביותר, כפי שהוא מובא ב"מדע ההתעשרות":

1) כל הדברים נבראים מתוך חומר-חשיבה ראשוני אשר חודר וממלא את כל החלל ביקום.

2) מחשבה שמתקיימת בתוך חומר זה מייצרת את אותו דבר שמשקף את המחשבה.

3) האדם מסוגל לברוא דברים במחשבתו, ועל ידי הטבעת אותה מחשבה בחומר נטול-הצורה, הוא מסוגל לגרום להיווצרות אותו דבר עליו הוא חושב.

ובקיצור: מחשבה יוצרת מציאות. חשוב והתעשר.

כותרת הספר "מדע ההתעשרות" לא יכולה שלא להזכיר לקוראי שורות אלה מדע אחר שנוכח במידה כזאת או אחרת בחיינו: מדע הרוח האנתרופוסופי. את השורות הבאות נקדיש לבחינת הדומה והשונה בין האסכולות הרוחניות הללו. נתחיל מהדומה, ומכך ששניהם קוראים לעצמם "מדע". מה מדעי במדע הרוח? לדבריו של ד"ר רודולף שטיינר, אבי מדע הרוח, האנתרופוסופיה היא הפרי של מחקר אותו הוא ביצע בעולם הרוח, תוך שהוא משתמש במתודות מדעיות שעליהן היה אמון מתוך לימודיו והכשרתו כחוקר בתחום מדעי הטבע. ואף על פי ששיטת המחקר המדעית שלו בעולם הרוח עדיין אינה זמינה לרוב האנושות, פירותיו של המחקר – האנתרופוסופיה – זמינים להבנתו של כל אדם עם חשיבה בריאה. המדעיות של מדע הרוח מוכחת אפוא במבחן התוצאה. גם "מדע ההתעשרות" טוען כי השיטה המוצגת בו היא מדעית כיוון שאינה ניתנת להפרכה. לא קיים בעולם אדם אחד שניסה אותה לאורך מספיק זמן, באמונה מספיק חזקה ובהתכוונות   מספקת – ונכשל בה. כמובן שזהו טיעון בלתי ניתן להפרכה.

נקודת דמיון נוספת היא התפיסה הבסיסית שהרוח היא מקור כל היש. כפי שראינו שכתוב במדע ההתעשרות, כך גם לפי שטיינר מחשבות הן הסובסטנציה הבראשיתית שממנה עשוי העולם, והאדם הוא בעל ניצוץ אלוהי מתוקף כך שעל ידי יכולת החשיבה הרצונית שלו הוא יכול לברוא את העולם (ואגב, זרמים רוחניים רבים, כמו הקבלה, אומרים דברים דומים מאוד).

בהינתן קווי הדמיון הללו, חשוב גם להצביע על ההבדל המהותי שאני מזהה בין שתי האסכולות. מתוך לימוד של האנתרופוסופיה והתבוננות בפירותיה, ניתן לראות שהאנתרופוסופיה ניתנה לאדם כדי לתקן את העולם. האדם שנמשך לאנתרופוסופיה עושה זאת קודם כל כי היא עוזרת לו לשפר את איכות הנתינה שלו לעולם ואם על הדרך חייו האישיים משתפרים – מה טוב. הסוד, לעומת זאת, הולך בכיוון ההפוך: אדם טיפוסי נמשך אליו מתוך רצון לשפר את התנאים החומריים של חייו האישיים ומתוך המפגש שלו עם החומרים של הסוד, הוא לומד שכדי לשפר את תנאיו החומריים ולהכניס שפע לתוך חייו, עליו לעזור לכמה שיותר אנשים להגשים את מטרותיהם שלהם. כך יוצא שהאנתרופוסופיה והסוד הם מעין הפכים משלימים, ולדעתי לשניהם יש מקום בנפשו של אדם מאוזן.

מי שמפגינה איזון שכזה היא מיטל גורט, הבעלים של mgstudio, בית ספר לצמיחה אישית ומקצועית למעצבים ואדריכלים. בצעירותה נחשפה מיטל לאנתרופוסופיה ואף למדה שנת יסוד בהרדוף, כמעט נסעה ללמוד אדריכלות אנתרופוסופית בארצות הברית, אך בסוף הסתפקה בטכניון. בימים אלה משתתפת מיטל בהשקה של סדרת הדרכות וידאו העוסקות בעולם התוכן של הסוד. ההרצאות הראשונות הן בחינם, וניתן להירשם אליהן בקישור הזה.

מיטל גורט

מיטל גורט

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך