שלא ייבש המעיין: קריאה לתמיכה בבית ספר ולדורף בגבעת ברנר [איגרת 89]

פרויקט מימון ההמון שיוזם בית ספר מעיין מעלה שוב את השאלה כמה חזקה התודעה האנתרופוסופית הארצית

אחד מסודות הצמיחה של חינוך ולדורף בישראל זה שהוא "בא מלמטה". מוסדות חינוך חדשים אינם נפתחים על ידי ארגון גג כזה או אחר, אלא על ידי קבוצה של הורים שהחליטה להקים בית ספר אנתרופוסופי לאחר שילדיהם היו בגן אנתרופוסופי וראו כי טוב. איכות זו של "תנועה שורשית" הופכת את חינוך ולדורף לרב פנים, חזק ובלתי ניתן לעצירה. מצד שני, זה גורם לכל יוזמה חינוכית להיות אחראית לגורלה, אחריות שלעתים עשויה להתפרש כבדידות. אמנם, בשנים האחרונות מונחת תשתית של התארגנויות ארציות הלוקחות אחריות על חלקים מסוימים מתוך הפעילות האנתרופוסופית הכללית. אך לאדם היחיד, המרגיש בנימי נפשו שהוא קשור ליישות האנתרופוסופיה הארצית, אין הרבה הזדמנויות להביע את הרגש הזה.

אך לפעמים הן מגיעות. וכצפוי, הן מגיעות כאשר יוזמה כזאת או אחרת זקוקה לעזרה. בית הספר מעיין, הפועל בשנתיים האחרונות בקיבוץ גבעת ברנר (לפני-כן הוא פעל בקיבוץ רבדים. עוד על בית הספר באיגרת 33) ומעניק שירות לאזור גיאוגרפי הנפרש מגדרה עד רחובות, נמצא במאבק ארוך ומתיש מול משרד החינוך על מנת שזה יכיר בו ויתקצב אותו. "יש היום אופטימיות גדולה באוויר מאז ההכרזה של שי פירון על כך שהוא רוצה לאמץ את החינוך האלטרנטיבי" אומרת תמר לאור, מחנכת בבית הספר, "אך אני פוחדת שללא הכרה אנחנו נישאר בחוץ, או שעד שנקבל את ההכרה אנחנו לא נחזיק מעמד. ללא הכרה וללא תקציב ממשרד החינוך, הנטל הכלכלי על ההורים הוא מהגבוהים בארץ. ובנוסף, תהליכי ההכרה עצמם, הדורשים ליווי משפטי צמוד, מעמיסים על ההורים נטל כלכלי עצום.

"מספר התלמידים בבית הספר גדל בצורה מתמדת, יש לנו צוות מדהים, והקהילה שנבנתה פה היא חזקה ועוטפת. עבור הרבה מאוד ילדים אנחנו מהווים הצלה, מפני שאנחנו בית הספר האלטרנטיבי היחיד בכל האזור" מוספיה תמר. "אנחנו חיים בפער שבין הצמיחה וההתלהבות שיש סביב היוזמה לבין הקושי שמעמיד משרד החינוך".

כדי לגשר על הפער הזה ולסייע בקיום בית הספר ובמיוחד במאבקו המשפטי, יצאה קהילת בית ספר מעיין במבצע מימון המון המבקש לגייס 50 אלף ₪. "יש בישראל הרבה בתי ספר ולדורף מבוססים שהיו פעם במקום שלנו. יש הרבה משפחות שיודעות מה חינוך ולדורף נותן. אני פונה לאותם אנשים, לקהילה, להשתתף ולתרום לפרויקט". כנהוג בפרויקטים של מימון המון, בעבור התרומה מתקבלות תשורות כאלה ואחרות. התשורות עצמם נתרמו גם על ידי פעילים ויוזמות אנתרופוסופיות שונות, וכך יוכלו התורמים לקבל סדנת דבוראות עם יוסי אוד, דיסקים של מוסיקה אורגנית, מנויים לאדם עולם ועוד. והנה, הצלחה קהילתית-ארצית ראשונה - כבר יש לנו.

לדף הפרויקט

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך