חקלאות היא הפתרון

חקלאות היא הפתרון

יש לי חדשות טובות בשבילכם: אפשר להירגע! התודעה הישראלית החלה מתעוררת לגל ההפחדות הבינלאומי בנושא משבר האקלים. התקשורת המקומית הצטרפה לחגיגת ה"עוד אסון סביבתי" ו"אנחנו על סף משבר וחייבים לפעול מיד כדי לעצור אותו", בני הנוער מדווחים כחווים "חרדה אקלימים" לגורלם – ובצדק. אז למה אני כותב שאפשר להירגע? כי המשבר כבר קרה

אם נסתכל על המצב הנוכחי כעל זירת אגרוף, אז חטפנו סנוקרת הישר בפרצוף, ועכשיו אנחנו על הרצפה מנסים להבין מה קרה פה ואיך להקים את עצמנו על הרגליים. במצב כזה הכי חשוב להירגע, להבין מה קרה ולהתעשת. לכל מי שלא שם לב איך נתנה לעצמה האנושות נוק-אאוט ומה קורה פה בעולם מבחינה סביבתית-חקלאית להלן סקירה קצרה ומהירה:

הולך ומתחמם

ב-7 באוגוסט פרסם הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים של האו"ם (IPCC) דו"ח מעורר דאגה, שכתבו 103 מדענים מובילים בעולם, הקובע שההתחממות הגלובלית מגבירה את הבצורות, את שחיקת האדמות ואת השריפות, שתפוקת היבול נמצאת בירידה ושחוסר הביטחון התזונתי גובר.

שחיקת האדמה

בני אדם מנצלים כעת 72% משטח האדמה נטול הקרח בכדור הארץ כדי להאכיל, להלביש ולתמוך באוכלוסיית בני האדם הגדלה.[1] על פי הערכות שונות נשחקו ב-30-20  השנים האחרונות 24% בקירוב מהאדמה הפורייה, והמגמה ממשיכה. חוקרים שונים מעריכים שגידול של טון דגנים שוחק כ-10 טון של אדמה; כלומר: מדי שנה נשחקים ברחבי העולם 500 מיליון טונות של אדמה.

מגוון מידלדל

המגוון הביולוגי הוא מגוון כל צורות החיים והגֶנים הקיים על פני האדמה. אופן השימוש שלנו בקרקע גרם לירידה של כ-14% במגוון הביולוגי העולמי.[1] בחינה כלל עולמית של רשימת המינים בסכנת הכחדה של ארגון ה-IUCN מראה ששלושה רבעים מהם מושפעים ממערכות חקלאיות.[2] אוכלוסיית הדבורים שאחראית להאבקה של 30% מתוצרת המזון שלנו נמצאת על סף קריסה, שעלולה להוביל לנזק של 153 מיליארד דולר מדי שנה.[3]

דנתם מים לאסון

70% מהחמצן שאנו נושמים מגיע מצמחים החיים במים. מדי יום נשטפים לאוקיינוסים טונות של חומרי הדברה, דשנים, מי ביוב ועוד כיוצא באלה וגורמים לזיהום רב של המערכות הימיות. הערכות אומרות ש- 70% מהדגה העולמית כבר נתפסה, כלומר משאבי המזון מהים נמצאים כיום בסכנת הכחדה ממשית.

והפתרון הזוכה הוא...

המשך סקירה של האתגרים המקומיים והגלובליים, בהחלט יכולה להכניס אותנו לשיירת ייאוש. אך מה אם תדעו שהפתרון מסתתר ממש מתחת לרגליים שלנו? נבחן את ישראל כמשל:

40% מהשטחים הפתוחים בישראל הם שטחי חקלאות. אחת הפרקטיקות החשובות בחקלאות אורגנית היא שימוש בצמחיית שירות, בעזרתה החקלאים מגדלים צמחייה מגוונת מאוד במטרה להעשיר את הקרקע ולא לייצר תפוקה חקלאית. בעונה אחת, מאכילים את האדמה שמאכילה אותנו. פעולה פשוטה שכזאת מעבירה את הפחמן הדו חמצני מהאטמוספירה חזרה לאדמה.

זו למעשה אחת "הטכנולוגיות" המוכחות ביותר אשר מסוגלת להפוך את המגמה של שינויי אקלים. אם 40% מהשטחים של מדינת ישראל יקבעו גזי חממה בחזרה באדמה, אנחנו יחד נתרום להיפוך המגמה של שינויי אקלים.

גידול צמחיית שירות משפר את כושר חילחול של מים לאדמה ומבטל את הצורך בשימוש בחומרי הדברה לעשבייה, כך למעשה אנחנו מנקים את המים שלנו ומאפשרים להעשיר את המעיינות והנחלים בישראל.

הגדלת מגוון הצמחים בשטח חקלאי תורם ישירות כבית גידול מגוון ובכך תורם לניהול אוכלוסיית המזיקים בשטחים אורגניים. עכשיו דמיינו איך היה ניראה המגוון הביולוגי בישראל אם 40% מהשטחים הפתוחים היו תורמים להעשרת המגוון הביולוגי?

חשוב לשים לב שחקלאות מעוצבת לפי טעם החיך של הצרכן, כלומר בכל ביס שאנו עושים אנו מתווים לחקלאים את מגמות ייצור המזון ובכך מעודדים באופן אקטיבי ייצור מזון ממערכות חקלאיות אשר תורמות לשינוי המגמה של משבר האקלים. עם כל ארוחה אורגנית ביו-דינאמית נוספת, אני פחות דואג, ויודע שזה הטעם הנכון.

 

הערכת מסגרת

לרוב עולה השאלה האם חקלאות אורגנית יכולה להאכיל את אוכלוסיית העולם.

FIBLE  ארגון המחקר בחקלאות אורגנית פרסם הערכה בינלאומית כיצד זה יתכן:

www.youtube.com/watch?v=z4daLqmureU&t=1s

 

עוד על החקלאות כפיתרון למשבר האקלים בסרטון

www.youtube.com/watch?v=08TI1RKj54g

 

[1] שני אשכנזי, האנושות פוגעת באדמה, וכולנו עומדים לשלם את המחיר הכבד של ההחרבה, גלובס, 14/8/2019.

[1] שם.

[2] Maxwell, S. L., Fuller, R. A., Brooks T. M. & Watson, J. E. M. (2016). The ravages of guns, nets and bulldozers. Nature, 536. pp: 143-145

[3] מתוך האתר theconversation.com, Ten years after the crisis, what is happening to the world’s bees?

 

לירון ישראלי, מייסד של מרכז אדמה חיה לייעוץ והדרכה בחקלאות אורגנית ביו-דינמית.

אדמה חיה מייצרת ומדריכה חקלאים בשימוש בצמחיית שירות ותומכת במעבר לחקלאות בשירות החיים.

www.adama-biodynamics.com

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך