כאן שביתה: בית ספר תמר שבת כמחאה על אי העברת תקציבים מצד העירייה

כאן שביתה: בית ספר תמר שבת כמחאה על אי העברת תקציבים מצד העירייה

שביתות אינן מחזה נפוץ בחינוך וולדורף, אך בבית ספר תמר החליטו לשבור את הכלים כמחאה על אי העברת תקציבים מצד העירייה בשלוש השנים האחרונות, דבר המטיל על ההורים תשלום נוסף בגובה של כ-20,000 ₪ לתלמיד. אורי רפאל באום, ממובילי המאבק, מספר בטור אישי על הסיבות למאבק

בערב ראש השנה, בזמן שברוב הבתים בישראל נשלמו ההכנות לקראת ארוחת החג ואיחולי שנה טובה נשלחו אל החברים והמשפחה, מצאתי את עצמי נשען על השיש, בין הסירים, ומחבר סיסמאות ומסרים קליטים להפגנה. על הכיריים קודח תבשיל, ומוחי קודח בניסיון למצוא ביטוי טקסטואלי הולם למחאה שלנו, מחאת הורי בי״ס ״תמר״ (וולדורף) בהוד השרון, כנגד העירייה שלנו והעומד בראשה שמתעמרים בבי״ס והוריו כבר יותר מדי שנים.

אחרי סיעור מוחות קצר עם הורים שחולקים איתנו את אותה הסירה יכולנו להתפנות לדבר המרכזי שעמד לפנינו: השבתת בית הספר והפגנות ברחבי העיר ביום רביעי, מיד לאחר חופשת ראש השנה. כן, תשע״ט נפתחה עבורנו בסערה ומאבק שהיינו שמחים להימנע מהם.
בשבועיים האחרונים שואלים אותי לא מעט אנשים מה אנחנו רוצים בעצם? המנומסים תוהים למה אנחנו דורשים שהעירייה תממן בי״ס אנתרופוסופי, והמנומסים פחות מפטירים ש״מי שרוצה לשלוח את הילדים לבי״ס פרטי - שישלם והרבה״. בצד אלה, אנחנו מקבלים תמיכה גדולה מאוד מחברינו בהנהגת ההורים היישובית של הוד השרון שתומכים במאבקנו. לטובת אלה שקצת פחות שוחים במדמנה הזאת שנקראת חוק חינוך חובה בישראל - אסכם ממש בקצרה את הדברים.

בי״ס תמר הוקם לפני עשר שנים כיוזמה של הורים שחיפשו לתת לילדיהם חינוך ברוח האנתרופוסופיה. בשנותיו הראשונות כבי״ס חדש וקטן פעל בית הספר במימון מלא של עמותת ההורים. אלה לא היו שנים קלות אבל בי״ס צמח והפך לפנינה חינוכית עד כדי כך שמשפחות רבות החלו להתעניין בזרם החינוך האנתרופוסופי ושאפו להצטרף אליו. החזון של מקימי בית הספר היה לפתוח את השערים ולאפשר למשפחות שמעוניינות בחינוך וולדורף להצטרף לקהילה מבלי שמגבלה כספית תמנע זאת מהן. לאחר 7 שנות פעילות (כלומר לפני שלוש שנים) ובתום תהליך ארוך ולא פשוט, הפך בית הספר תמר למוסד חינוכי מוכר ורשמי בישראל - בי״ס ממלכתי ייחודי לכל דבר.

מבלי להלאות את קוראיי במספרים וטבלאות אקסל (ואנחנו מצוידים בלא מעט כאלה), אספר רק שמעמד של בי״ס ממלכתי ייחודי מאפשר לרשות המקומית לגבות תשלומים מההורים עבור הייחודיות של בית הספר מצד אחד, בעוד שעליה לתקצב אותו באופן מלא ככל בי״ס ממלכתי אחר מן הצד השני. אלא שהוראות לחוד ומעשים לחוד. זוהי השנה השלישית ברציפות שעיריית הוד השרון לא מתקצבת את בית הספר.

הורי ותלמידי בית ספר "תמר"ף הוד השרון, מפגינים כמחאה על אי העברת תקציבים מצד העירייה

הורי ותלמידי בית ספר "תמר", בית ספר אנתרופוסופי בהוד השרון, מפגינים כמחאה על אי העברת תקציבים מצד העירייה

הורי ותלמידי בית ספר "תמר", הוד השרון, מפגינים כמחאה על אי העברת תקציבים מצד העירייה

עד כמה זה מופרך? עד כדי כך שההורים מממנים מכיסם את השולחנות והכסאות של התלמידים, למשל. גם את שכר הדירה של המבנה שבו שוכן בית הספר משלמים ההורים. רכישת לוח כיתה? ההורים משלמים. ניקיון בית הספר? גם. אבטחה, שיפוצי קיץ, ציוד הוראה ועוד ועוד - הכל יוצא מכיס ההורים. מדובר בהוצאה של עשרות אלפי שקלים בשנה שמשלמים ההורים על כל תלמיד בבית הספר. זה בלתי נתפס.

כאמור, זה לא מאתמול ולא מלפני שנה. שלוש שנים של ניסיונות להידבר, שלוש שנים של פגישות אצל ראש העיר וראש אגף החינוך, שלוש שנים של תחינות, הבטחות שווא ושקרים התנקזו אל החודש האחרון שבו החלטנו שאנחנו לא מוכנים להמשיך להיות הפרה החולבת של העירייה.

אז פנינו אל שר החינוך בדרישה שיתערב ואיימנו שלא נסכים להמשיך כך. משרדו אמנם מכיר את הנושא כבר זמן רב מאוד, אבל קיווינו שהשר עצמו יוכל להזיז משהו. בינתיים אנחנו מגלים שזה פחות מעניין אותו. מה שמחזיר אותי אל התבשיל הקודח מתחילת הטור: הבנו שללא שביתה והפגנות - דבר כנראה לא יזוז. לאחר התחבטויות וישיבות החלטנו להשבית את הלימודים לשביתת אזהרה בת יום אחד ובאותו היום הגענו מאות הורים וילדים אל בית העירייה ואל משרדי אגף החינוך והפגנו בדרישה לשנות את האבסורד: לא יכול להיות שבי״ס ממלכתי בן 12 כיתות ומעל ל-300 תלמידים לא מקבל שקל אחד מקופת העירייה, כחוק.

אנחנו עוד לא יודעים לומר מה יילד יום, ולאן יתקדם מאבקנו. ברור לנו שמקבלי ההחלטות מבינים את המצב ומודעים לשערורייה. אנחנו מקווים שהשכל הישר וגם הרצון הטוב יגברו על האיוולת שמתרחשת לנגד עינינו: חינוך וולדורף בהוד השרון לא צריך לעלות רבבות שקלים מדי שנה ואנחנו נשנה את המצב הזה.

עיריית הוד השרון העבירה לכמה כלי תקשורת את התגובה הבאה:

"עיריית הוד השרון פועלת על פי הסכם שנחתם בין עמותת בית הספר תמר, העירייה ומשרד החינוך עוד בשנת 2015 ותוקפו ל-5 שנים, קרי עד לשנת 2020. בהתאם, העירייה מתקצבת סך של מאות אלפי שקלים מידי שנה, החל משנת 2016 עבור פסיכולוגים, סייעות צמודות, שמירה, ביטוח תלמידים ומעבירה באופן שוטף את מלוא התקצוב המתקבל ממשרד החינוך. במסגרת הערכות עירונית לקראת פתיחת שנה"ל תשע"ט הוחלט כי העירייה תרחיב את מימון הפעולות עבור ניקיון, גינון ותשלם עבור השימוש בחשמל ומים ותחזוקה שוטפת לחודשים ספטמבר-דצמבר 2018 וזאת עד לסיום בניית תקציב 2019 שיכלול את העלויות במלואן, בכפוף למימוש מתווה ההסדרה על פי משרד החינוך."

אנו הורי בית הספר נדהמנו מנוסח תגובת העירייה שרחוק מן המציאות בשטח ומסרנו את הדברים הבאים:

בהסכם בין העירייה, משרד החינוך ועמותת תמר התחייבה העמותה לשאת בכל עלויות תפעול בית הספר רק בשנה הראשונה להסכם (תשע״ו) וכך היה. לאחר מכן, העירייה אמורה לתקצב את בית הספר כמו כל בית ספר ממלכתי אחר בעיר. בשום שלב לא ניתנה לעירייה הזכות להפלות בין ילדים במערכת החינוך העירונית ולתקצב רק את חלקם. נוסף על כך, העירייה התחייבה לקחת עליה את הבעלות על בית הספר ולהקצות קרקע על מנת להקים עליה מבנה קבע לבית הספר - דבר מאלה לא קרה. התחמקות העירייה ממילוי חובותיה דוחקת את ההורים לעתור לבית המשפט כנגד העירייה.

בניגוד למשתמע מתגובת העירייה, העירייה לא מעבירה מתקציבה לבית הספר ולו שקל אחד. הכסף שכן מתקבל הוא לא כסף עירוני, אלא ממשלתי שבו העירייה מהווה רק צינור. בישיבת ועדת הכספים של העירייה שהתקיימה בחודש אוגוסט האחרון, הודה סמנכ״ל החינוך של עיריית הוד השרון כי בי״ס תמר זכאי לתקצוב עירוני ככל בית ספר מוכר ורשמי אחר וכי העירייה לא מעבירה את הכסף. הוא אף נקב בסכום שנע בין 1.2-1.5 מיליון ש״ח בשנה.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך