דבר המו"ל – גליון כסף

דבר המו"ל – גליון כסף

"חַפֵּשׂ בְּתּוֹךְ עַצְמְךָ
וְתִמְצָא אֶת הָעוֹלָם
חַפֵּשׂ בְּמֶרְחֲבֵי תֵּבֵל
וְתִמְצָא אֶת עַצְמְךָ

שִׂים לֵב
לפִעְיִמַת המְַּטֻטֶּלתֶ
בֵּין הָעַצְמִי לָעוֹלָם

וּלְךָ תְּגַלֶה עַצְמָהּ
יֵשׁוּת אָדָם עוֹלָם
יֵשׁוּת עוֹלָם אָדָם"

- רודולף שטיינר

 

מרגע שמגזין אדם עולם נוסד, בשנת 2008, התמודדנו עם השאלה, למען מי הוא נוצר? האם למען הקהילה האנתרופוסופית בישראל, או אולי עבור החברה הישראלית? התשובה שלנו הייתה שאנחנו משרתים את החברה הישראלית באמצעות טיפוח הקהילה האנתרופוסופית, כדי שזו תתרום בתורה את פירותיה אל החברה והכלל. מתוך הגישה הזאת, מיקדנו את פעילות המגזין בקהילה שלנו, תוך ויתור על היכולת להגיע באופן ישיר לקהלים גדולים יותר. להחלטה הזאת הייתה משמעות כלכלית; במשך שנים התנהלה הוצאת אדם עולם במצב מתמיד של מצוקה כספית, מצב שלבסוף יצאנו ממנו בזכות הצלחה גדולה שאנו חווים עם עיתון הילדים אדם צעיר, שהגיעה, בין היתר, בזכות העובדה שהוא אינו מוגבל לקהל האנתרופוסופי אלא ממוען לכל ילדי ישראל. ולמרות ההשלמה עם המצב של אדם עולם, וההודיה על כך שיש לנו היכולת לעסוק בתכנים אנתרופוסופיים ללא פשרה, הרגשתי תמיד עקצוץ קל של אכזבה על כך שבעולם המבוגרים איננו משמיעים את קולנו באופן רם ומשפיע.

בפברואר האחרון התגלגלה לפתחי ההזדמנות לרכוש את המגזין האלטרנטיבי הישראלי "חיים אחרים", וקפצתי עליה. "חיים אחרים" היה בעברו מגזין חשוב ומשפיע, אשר לקח חלק משמעותי בחדירת התרבות האלטרנטיבית לישראל בשנות התשעים ותחילת שנות האלפיים. בעשור האחרון הוא איבד מאיכותו, השפעתו וקוראיו, עד שעמד בפני סגירה. המטרה הברורה של קבוצת אדם עולם ברכישת המגזין היא השבחתו והפיכתו שוב לגורם משפיע בשיח התרבותי-רוחני בישראל. את המגזין תחזור לערוך חוה רימון, אשר ערכה אותו בימי הזוהר שלו. ישתתפו בכתיבתו כמה מטובי הכותבים בחשיבה האלטרנטיבית בישראל, וכמה מהם, כמו ירדן בר-כוכבא, יונתן לוי ואורי מאיר-צ'יזיק, מוכרים לכם מדפי המגזין. השקתו של "חיים אחרים" בפורמט המחודש תתקיים במהלך חודש מאי. "חיים אחרים" לא יהיה מגזין אנתרופוסופי ‒ בשביל זה יש את אדם עולם ‒ אבל לאנתרופוסופיה יהיה חלק חשוב בשיח התרבותי-רוחני שינהל המגזין. מנויי אדם עולם זכאים להנחה במנוי ל"חיים אחרים", ואתם מוזמנים להצטרף להרפתקה החדשה.

מעניין שההכרזה על ההתרחבות העסקית של קבוצת אדם עולם מגיעה בגיליון שנושאו "כסף". הוותיקים ביניכם זוכרים שכסף הוא נושא שכבר עסקנו בו. ביולי 2014. אך בעוד שבפעם הראשונה קראנו לגיליון "בעיית הכסף", הפעם בחרנו להתייחס לכסף כפתרון. למעשה, כסף אינו בעיה או פתרון, הוא גם לא טוב או רע; כסף הוא מדיה ניטראלית, והאופן שבו אנחנו ננהג בו יקבע אם הוא ישמש לקידום התפתחות האדם, או נגדה. אני מזמין אתכם לצלול לתוך הגיליון ולחקור את האופן שבו האנתרופוסופיה חושבת על כסף ועובדת איתו כדי לתקן את העולם.

נועם שרון

בגיליון הבא גיליון הקיץ שלנו, נפרוש כנף אל מרחבי תבל, ונתבונן מעט יותר מקרוב על התגשמויות שונות של האנתרופוסופיה בעולם, דרך רפואה, אמנות, חקלאות, טיולים, חינוך ועוד.[

תיקון והתנצלות

בגיליון "ביוגרפיות 2019", בביוגרפיה של ברונו הוסאר נפלה שגיאה מצערת. שותפתו של ברונו, אן למניין, לא נפטרה והיא חיה בנווה שלום. אנחנו מתנצלים מעומק הלב על הטעות ומאחלים לה אריכות ימים.

שער גליון 60 של מגזין אדם עולםאת הגיליון מלוות עבודות הקומיקס של זאב אנגלמאייר. אנגלמאייר יצר ספרים מאויירים, פתיחי אנימציה, קומיקס ואיורים לעיתונים ומגזינים.

הציג תערוכה רטרוספקטיבית במוזיאון בית העיר, וזכה בפרס "תערוכת השנה" 2016. בפתיחה יצא מצדפה בדמותה של שושקה, דמות קומיקס שאייר, ומאז מופיע ופועל בדמותה, כנגד גזענות והסתה. במרץ 2019 זכה באות "האיש ההולך", מעיריית ת"א ועיתון טיימאאוט, על פעולותיה האקטיביסטיות של שושקה לשינוי חברתי.

מרצה במחלקה לתקשורת חזותית באקדמיה בצלאל.

איור שער: קולאז' עיתון על תמונת פרופוגנדה סינית, אנגלמאיר 2019

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך