לגדול בחופש הגדול – סיכום וובינר להורים לקראת החופש הגדול של הילדים + לינק להקלטה

לגדול בחופש הגדול – סיכום וובינר להורים לקראת החופש הגדול של הילדים + לינק להקלטה

בשבוע שעבר אירחנו פאנל מרצים בוובינר יחיד מסוגו, שביקש לתת מענה להורים לקראת אתגרי החופש הגדול הצפויים. אפשר להגיד שהוובינר היה פשוט... גדול! המשתתפים קיבלו השראה וגם המון טיפים בארבעה תחומי חינוך והורות שיחד יצרו ארגז כלים פרקטי, מעצים וגם מרגיע

אז מה היה לנו שם?

גלי לור
גלי היא מרצה, מטפלת ושותפה בצוות פיתוח תוכנית ההורות "על חינוך וחניכה".
גלי הביאה לנו גישה חדשה ומרעננת לקראת אתגרי החיים, ובתוכם ההתמודדות עם החופש הגדול של הילדים, בעוד אנחנו ההורים ממשיכים לעבוד, לטפל בלוגיסטיקות ובמשימות החיים השונות. נפתחנו עם גלי לאפשרויות השונות שנפתחות או נסגרות בפנינו בהתאם לגישה אותה אנו מאמצים, גישה שהיא למעשה נקודת המבט שלנו על כל סיטואציה כעול או הזדמנות לגדול.
גלי הזמינה אותנו להכיר את פערי התפישה בין הורים לילדים וכמה חשוב לפעול בתוך הפער הזה ממקום שמבקש לתת מענה בריא לילדים ומאפשר גם לנו ההורים להיות ברווחה. גלי גם נתנה לנו כלי פשוט לניהול עצמי, שיעזור לנו לתפקד יותר בנחת במהלך החופש ובכלל.

שרי גת
שרי היא מדריכת הורים וצוותים חינוכיים בגנים, "בית על השביל" – הבית של הורי חינוך ולדורף בישראל.
שרי סיפרה לנו על הכלי החשוב של סדר היום (ריתמוס), כתשתית הבסיסית לארגון חיי המשפחה בתקופת החופש. בהרצאה שלה קיבלנו מענה לכמה מהסוגיות המטרידות שמתעוררות בעוצמה דווקא בחופש: תחושה של איבוד שליטה, בלאגן, חוסר בהירות לגבי גבולות וכיו"ב. למדנו שדווקא בחופש כדאי לייצר עוגנים בלו"ז היומי, השבועי, החודשי - כדי ליהנות מהיתרונות של שגרה וודאות בתוך תקופת החופש, ללא מסגרות חינוכיות, עם לו"ז מאוד דינאמי.
מהם יתרונות אלה?
הקניית תחושת בטחון ויציבות לילדים באופן שמאפשר להם להתנהל בחופשיות, לחקור את העולם בעצמאות ובחופשיות כשהסדר מוכר. תמיכה בריאה בילדינו, שזקוקים לחוויות מאוזנות ומותאמות לצרכיהם. פינוי משאבים פנימיים שלנו, ההורים, כך שנוכל להרפות וגם להיות עם הילדים בנחת. הפחתת מתחים וקונפליקטים כשההתנהלות המשותפת מוכרת עבור כל בני המשפחה.
מסתבר שילדים חיים את סדר היום מבפנים, הם לומדים ממנו מסרים תרבותיים, קהילתיים, חברתיים, בריאותיים ואישיים. כל אלה הם מסרים לגבי מנהגו של עולם ולגבי המצופה מהילדים כחלק מהמשפחה ומהחברה. מסרים אלה מוטמעים בנפש הילדים והופכים להיות חלק מהם. כשיש מעבר כזה מהותי בין תקופה שהיא ברורה ומוחזקת לתקופה פחות אסופה, טבעי שהילדים מגיעים למצבים של בלבול שיכולים לייצר מתח. חשוב שנשאר סבלניים ונתמיד בשגרת היום בדיוק בשל כך. עוגנים בלו"ז כמו ארוחות, זמני פעילות חוץ ופנים, פעילויות חברתיות ומנוחה, שעות שינה ויקיצה, טקסי סוף הים האוספים של סידור הבית, מקלחת, סיום יום והירדמות הם רלוונטיים למנעד רחב של גילאים (לא רק לגיל הרך) ויכולים להפוך את החופש הגדול לחוויה מלאת פעילות שהיא גם מאוזנת.

רומם סרנגה
רומם הוא מורה למשחקים, מומחה לשעמום, כותב הספר "1,2,3 דג מלוחה", בעל מדור "תורת המשחקים" באדם עולם ועורך לעת מצוא באדם צעיר.
רומם פתח לנו צוהר לעולם השעמום שהוא הכל חוץ מ... משעמם! בהרצאתו, שלוותה במצגת, סקר רומם את ההסטוריה של השעמום וגילה לנו ששעמום הוא משהו שהתחיל רק בתקופה המודרנית, שבה הכל קורה מהר וכמעט ללא מאמץ לבני האדם. למדנו ששעמום קיים (כמעט) רק אצל בני אדם, ושבסך הכל מדובר במצב מנטאלי של חוסר ענין. אז לא להיבהל! במקום לברוח להסחות דעת כמו מסכים, או לפחד מהחדש והלא מוכר, דווקא הפעולה של יציאה משיעמום אל משהו חדש מפתחת בתוכנו שריר פנימי חשוב, סקרנות, יצירתיות ומרחב להגעתם של רעיונות חדשים ואיכותיים. קיבלנו מרומם שלל טיפים והמלצות על מה לעשות במצבי שעמום - את כולם תוכלו לשמוע בהרצאה או לקרוא בגליון "משעמם" של אדם צעיר, אותו ערך רומם.

קרן אלטשולר
קרן היא דולה פוסט פארטום וגם מנחת הורים בגישה טבעית והיקשרותית, מנהלת קהילת ההורים 'תינוקות מלמדים הורים' ואת אתר התוכן 'ילדי טבע'.
קרן פרשה בפנינו בפשטות ובבהירות כמה כלים לעידוד שיתוף פעולה מתוך מוטיבציה פנימית בילדים, במיוחד לתקופת החופש. קרן הזכירה לנו לשים את מערכת היחסים במרכז התקשורת עם ילדים, כדי שהם יחוו את הקשר כקיים מעל הכל ובלתי תלוי בדבר. לאסוף את הילדים אלינו כל הזמן, רגשית וגם פיזית, במיוחד בזמנים בהם אנו זקוקים לשיתוף הפעולה שלהם, על ידי יצירת קשר עין וקרבה חושית (חיבוק, חיוך, ליטוף וכו'...). במקום לדבר אל הילדים בתסכול על משהו שקרה או שהם עשו, להביא את המצב כפי שהוא באובייקטיביות, ללא שיפוטיות, כדי לייצר חיבור במקום ניכור ומגננות. כשמבוגר מתאר את הבעיה, זה מאפשר לילד להחליט בעצמו מה כדאי לעשות במצב הזה, וכך הוא מפתח תחושת מסוגלות, עצמאות וביטחון.
קרן המחישה לנו את החשיבות של מסירת מידע במקום האשמות, כי כך ילדים מבינים לבד מה הם צריכים לעשות, ולפעמים מדובר במידע שישרת אותם כל חייהם. למשל, במקום: "למה אתה משאיר את שאריות האוכל שלך זרוקות על השולחן?!?"
נמסור מידע מתומצת: "את שאריות האוכל צריך לשים בפח".
בהרצאה דיברנו גם על חשיבותה של האווירה המשחקית בבית, על שיתוף הילדים במה שצפוי לקרות כדי לאפשר להם זמן לעבד ולהתכונן, וגם על איך לייצר גשרים עם הילדים בנקודות של פרידה במהלך היום כדי שידעו מתי ניפגש שוב בפעם הבאה ויוכלו לגייס כוחות בהתאם.

****
כעת, הוובינר עלה לאתר ואתם יכולים ליהנות ממנו איפה ומתי שבא לכם.
אם נרשמתם ולא הספקתם להכנס בלייב או שלא נרשמתם ואתם רוצים לקבל עכשיו את ההרצאה לתיבת המייל שלכם, הקליקו לרכישת ההרצאה ותוכלו להצטייד בכלים והשראה לקראת החופש הגדול של הילדים.
הוובינר זמין לצפיה מהמחשב או מהסלולר, איפה ומתי שנוח לכם, בצפיה ישירה.
כנסו, זה גדול!
ושתפו הלאה, כי כולנו באותה סירה!
הקליקו כאן לרכישת הוובינר:
לגדול בחופש הגדול - הדרכה להורים לקראת החופש הגדול של הילדים

מזמינה אתכם לכתוב אלינו תגובות ושאלות וגם להציע רעיונות או נושאים מתחום החינוך וההורות שתרצו שנפתח עבורם תכנים.

שלכם,
שחף מזור-אשכנזי
קשרי קהילה
אדם עולם

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך