מסרבים להיות אויבים: יוזמות ולדורף למען קיום משותף

מסרבים להיות אויבים: יוזמות ולדורף למען קיום משותף

רכבת ההרים שהיא המציאות בה אנו חיים כיום היא כזו שלא עוצרת כמעט באף תחנה. פנינו כבר נשואות אל מגבלות הגל הרביעי ושאר הנושאים הבהולים שעל סדר היום, מי בכלל זוכר שהיתה כאן מלחמה לפני רגע? בחום המהביל של האוגוסט הזה פלוס מסיכה שחזרה לאופנה, אני מבקשת להתעורר אל מציאות אחרת של תיקון עולם

רכבת ההרים שהיא המציאות שבה אנו חיים כיום היא כזו שלא עוצרת כמעט באף תחנה. רק לפני רגע התעופפו מעל ראשינו טילים וחרדות קיומיות, רק לפני רגע התרחשו בחצר ביתנו פרעות אלימות, כאלה שפילחו את הלב כל כך חזק ועמוק וטלטלו את כל מה שחשבנו שאנו יודעים על יחסים בין מגזריים במדינתנו הקטנטונת. והנה, ההצגה כבר ממשיכה - פנינו נשואות אל מגבלות הגל הרביעי ושאר הנושאים הבהולים שעל סדר היום, מי בכלל זוכר שהייתה כאן מלחמה?
תופעת הרכבת שאינה עוצרת מציפה ומקהה אותנו, גורמת לנו להרגיש קטנים מדי, ומשבשת אצלנו את תחושת המסוגלות להשפיע על העתיד לטובתנו ולטובת ילדינו. 

בחום המהביל של האוגוסט הזה, פלוס מסיכה שחזרה לאופנה, אני מבקשת להתעורר אל מציאות אחרת. אני רוצה ללמוד על יכולתם של בני האדם לפעול לתיקון עולם עמוק ואמתי, כזה שמגיע מהשורש ונע בערוצים הכי פשוטים של הלב, כדי להפוך אותנו מעכברי מעבדה לאנשים שלוקחים את גורלם בידיהם ופועלים לשינוי תודעתי מתוך ערכים של כבוד לזולת, קירוב לבבות, שוויון ואחריות הדדית. 

לשמחתי, שתי יוזמות מרגשות במיוחד התגשמו ממש לאחרונה בקהילת הוולדורף של ישראל ושתיהן מהוות שיעור מעורר השראה למעשים של יצירת מציאות עבור כולנו.

משכתבים את המציאות של ספרי הקודש - טקס דתי רב-תרבותי בכיתת עופרים, עמותת אביב

הגיע הרגע של תלמידי כיתת "עופרים" בבית חינוך אביב לקבל ביראת כבוד את ספר הקודש כחלק מתכנית הלימודים, ספר אשר לכבודו הוריהם רקמו בחשאי כיסויי בד עם שם וקישוט לשמח את הילדים ולעטוף, במובן החומרי והרוחי, את תכני המסורת באהבת אם ואב. בכיתת "עופרים" רוב של ילדים ממשפחות יהודיות וגם ילד ממשפחה נוצרית ועוד ילד ממשפחה מוסלמית. מה עושים? איזה ספר מעניקים לילדים? והחשוב מכל - מה יהיה המסר מאחורי האקט החינוכי של נתינת הספר שייבחר? 

את טקס קבלת ספרי הקודש פתחו התלמידים בשיר הבא:

"בין החושך לאור אלך תמיד ובכל מקום שאלך אפתח חלון, חלון של אור, ואזרע זרעי אהבה"

بين العتمة والنور سأمشي دائما وبكل مكان سأمشي، سأفتح شباك، شباك نور، وسأزرع بذور حب"

שיר זה, בשתי שפות, מרמז על התשובה לשאלת בחירת הספר. 

הטקס, שהתקיים למעשה בפורמט של סיור ביפו, כלל ביקור בבית כנסת, בכנסייה ובמסגד, שם פגשו התלמידים באנשי דת ושמעו מפיהם על היופי והערכים שבדתות השונות, כמו גם על החיבור של כל דת לדתות האחרות. המסר האחיד מכל אנשי הדת שפגשו הילדים היה: "כל בני האדם נבראו בצלמו של אלוהים וכל הדתות הן דתות של אהבה ושלום".

תלמידי "עופרים" בסיור ספרי הקודש. צילום: שרון דרעי

בכל בית תפילה קיבלו כל תלמיד ותלמידה את ספר הקודש בהתאמה -בבית הכנסת קיבלו כולם את התנ״ך, בכנסיה קיבלו כולם את הברית החדשה ובמסגד את הקוראן (בעברית). צילום: שרון דרעי

לכל ילד וילדה - שלושת ספרי הקודש. צילום: שרון דרעי

"הסיור התקיים כמה ימים ספורים אחרי תום המלחמה ורגיעת הרוחות ברחובות", מספרת רים ג'השאן, אמא בכיתת עופרים, אשר יזמה יחד עם אמא נוספת, אורה בלחה (מנהלת עמותת בוסתן בני אברהם) ובשיתוף עם מחנך הכיתה, רן זיו, את הסיור המרגש. "ללא ספק, החוויה המיוחדת שחווינו פתחה חלון של אור אצל לפחות 32 משפחות בישראל, משפחות כיתת עופרים." 

ילדי כיתת "עופרים" מבקרים במסגד ביפו. צילום: שרון דרעי


אורה מספרת שזרעי האהבה שנזרעו במהלך הסיור כבר הנביטו כבוד וסקרנות:
"כולנו, הורי הכיתה, בטוחים שיגיע היום ונהנה מהפרי של זרעים אלו ונראה את ילדינו שותפים לשינוי המציאות שבה אנו חיים."

***

טקס הוא הזדמנות ליצירת תודעה שמייצרת מציאות. הוא חלון בזמן שיכול לרפא את פצעי העתיד. אילו תכנים תכניסו לטקס הבא שבו תשתתפו? אילו מסרים תתעקשו לחדד עבור ילדיכם ובאיזה אופן? הנה הם באים, חגי תשרי, טקסי פתיחת שנת הלימודים. ההזדמנויות מונחות לרגלינו וקוראות לנו להתעורר. 

עולמה של הילדות בשפה הערבית - תרגום ספרו של ד"ר גלעד גולדשמידט 

בשנים האחרונות ישנה התעניינות רבה בקרב אנשים דוברי ערבית בחינוך ולדורף. תרמו לכך, ללא ספק, בית הספר והגנים ברוח ולדורף בשפרעם, היוזמה לגנים ובית הספר הדו לשוני בכפר חילף ליד טבעון, הגנים ביפו, הכשרת ולדורף לגננות בטבעון, סמינר זרעים-בוזור וסטודנטים ערבים (בעיקר סטודנטיות) שלומדות בהכשרות חינוך ולדורף באורנים (אותן מרכז גלעד). את הסטודנטיות מהמגזר הערבי באורנים אני מכירה היטב, הן חברותיי לספסל הלימודים. הנוכחות שלהן, כחבורת פיות חרוצות ומלאות אור, רציניות ומפיצות חום אנושי, מורגשת בכל מקום. בשיעורי המקהלה אנחנו שרים יחד שירים בעברית, באנגלית וגם בערבית.  

את הספר "עולמה של הילדות" כתב גלעד בשנת חופש, לאחר יותר מ-20 שנות עבודה כמחנך, מורה ומלווה של ילדים בבית ספר ולדורף הרדוף. הספר, אשר יוצא כעת במהדורה חמישית, יצא לאור לראשונה בשנת 2010 ומאז נמכר באלפי עותקים בארץ ובעולם. הספר מתאר את תרבות הילדים, התפתחותם וליוויים מנקודת הראות של חינוך ולדורף, ומנסה לעשות זאת בשפה פשוטה ומובנת לכל. 

"עולמה של הילדות" בתרגום לערבית

גלעד מספר שהיוזמה לתרגום הספר לערבית החלה בעקבות בקשות של אנשים מקהילות ערביות, שהובילו לגיוס המונים, במסגרתו נאספו כ-40 אלף ₪ לפרויקט. את הספר תירגם מרזוק חלבי מדלית אל-כרמל בעבודה יסודית וקפדנית. לאחר שהשלים את מלאכת התרגום, נשלח הספר לכמה וכמה דוברי ערבית המצויים בתחומי האנתרופוסופיה וחינוך ולדורף לקריאה ולביקורת. בסיום התהליך הספר הודפס וכעת הוא זמין לרכישה. 

עבור גלעד, הוצאת הספר היא אבן דרך משמעותית. מתוך עבודת הליווי של יוזמות חינוך ולדורף בקהילות ערביות מזה שנים רבות, הוא מדגיש את חשיבותם של חינוך ולמידה בחברה הערבית כחלק מתפקידיה של החברה והתרבות הישראלית ומקווה שהספר יתרום תרומה משמעותית שתהדהד הלאה. 

***

ספר בערבית על חינוך ולדורף הוא צעד קטן של תרגום אבל צעד גדול לחברה הישראלית. הוצאתו לאור התרחשה בזכותם של עשרות אנשים במאמץ משותף שאפשר הגשמה. מעשים שכאלה, מעשים אנושיים בכוונה תחילה לתיקון עולם, הם מעשים שיש להעצים את התהודה שלהם בתוך ההצפה הכללית של אירועי היום יום, כנגד מסרים של נפרדות ואלימות. בסופו של דבר, כולנו בני אדם והעתיד נמצא ברגע זה באחריות כולנו. 

  • לרכישת הספר "עולמה של הילדות" בערבית ניתן לכתוב למייל של גלעד: [email protected]

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך